3 230 läst · 42 svar
3k läst
42 svar
Alla: Vill ni återinföra fastighetsskatten?
Ni hade väl inga planer på att fördärva Sveriges elsystem innan ni satte er i samma båt som Miljöpartiet heller, va ?Johan Löfstrand skrev:Men David
Som jag redan skrivit och som många socialdemokrater också redan sagt
Vi har inga planer på att återinföra en fastighetsskatt. En gång till: Vi har inga planer på att införa en fastighetsskatt! Den nuvarande formen är inte perfekt men den är förutsägbar.
Har moderaterna ingen egen politik att föra fram så att man måste tillskriva andra partier felaktiga uppfattningar
1. Vad är det som säger att bostadspriserna inte varit lägre med fastighetsskatt?Jakob Olofsgard skrev:
3. Varför det? En subvention kommer naturligtvis bara öka bostadspriserna. Detta betyder större lån och högre räntekostnader. De enda vinnarna är bankerna. Sveriges höga bostadspriser gör hela landet enormt räntekänsligt
Tack Kentvirulent för att du lyfte min favoritfråga!Kentvirulent skrev:1. Vad är det som säger att bostadspriserna inte varit lägre med fastighetsskatt?
3. Varför det? En subvention kommer naturligtvis bara öka bostadspriserna. Detta betyder större lån och högre räntekostnader. De enda vinnarna är bankerna. Sveriges höga bostadspriser gör hela landet enormt räntekänsligt
Sverige har internationellt sett väldigt låga kapitalskatter sedan ett antal år. motivet till detta har varit att höga kapitalskatter gör att kapital flyr och vi får en sämre skattebas och att det därmed sänker kronans värde…
Kronan rasar o de med kapital, ärvt eller förtjänat blir rikare - rätt eller fel inriktning?
Den självklara skatten att återinföra är fastighetsskatten då den inte går att smita ifrån!
Debatten inhemskt har bara handlat om marginalskatter på inkomst! Ska det löna sig att studera/arbeta hårdare? Där går åsikterna isär och det har styrt hur vi röstat.
inget parti törs idag gå till val på återinförd fastighetsskatt o sänkta reavinstskatter/marginalskatter, men det skulle jag rösta på!
Det skulle jag också. Men att vi nu har en regering med ”borgerlig” majoritet som inte vågar röra marginalskatter på +50% är skrattretande. Inte heller Reinfeldteran på 8 år vågade det. Vår ”höger” är vänster i en internationell kontext.S Sten Isendahl skrev:Tack Kentvirulent för att du lyfte min favoritfråga!
Sverige har internationellt sett väldigt låga kapitalskatter sedan ett antal år. motivet till detta har varit att höga kapitalskatter gör att kapital flyr och vi får en sämre skattebas och att det därmed sänker kronans värde…
Kronan rasar o de med kapital, ärvt eller förtjänat blir rikare - rätt eller fel inriktning?
Den självklara skatten att återinföra är fastighetsskatten då den inte går att smita ifrån!
Debatten inhemskt har bara handlat om marginalskatter på inkomst! Ska det löna sig att studera/arbeta hårdare? Där går åsikterna isär och det har styrt hur vi röstat.
inget parti törs idag gå till val på återinförd fastighetsskatt o sänkta reavinstskatter/marginalskatter, men det skulle jag rösta på!
Vår ”höger” vågade inte ens höja västvärldens lägsta brytpunkt för statlig skatt när inflationen skenade lite.
Svantesson sade att ”systemet är ur spel”. Om ”systemet är ur spel” varje år inflationen är högre än löneökningarna så innebär det att slutmålet är att alla ska betala statlig skatt så småningom.
Enligt vem är svensk kapitalskatt på 30% ”väldigt låg” utom dig?
Vi har ju redan skatt på fastigheter men de kallas ju avgift nu! Sist den fanns var det nära att vi sålde sommarstugan då några grannar hade sålt för stora belopp och då höjdes vårat taxeringsvärde trots att vi inte hade el eller kommunalt vatten. Vi vart nära förmögenhetsskatt med. Stuga som gått i generationer. Som tur är var vi två Svensson som ägde så vi kunde behålla den.
Reavinstskatt på aktier/fondet o bostadsförsäljning är förvisso 22%, men ISK o uppskovsregler som bygger på att du ska köpa dyrare gör att effektiv (=verklig/betalbar) kapital skatt är väsentligt lägre.Kentvirulent skrev:Det skulle jag också. Men att vi nu har en regering med ”borgerlig” majoritet som inte vågar röra marginalskatter på +50% är skrattretande. Inte heller Reinfeldteran på 8 år vågade det. Vår ”höger” är vänster i en internationell kontext.
Vår ”höger” vågade inte ens höja västvärldens lägsta brytpunkt för statlig skatt när inflationen skenade lite.
Svantesson sade att ”systemet är ur spel”. Om ”systemet är ur spel” varje år inflationen är högre än löneökningarna så innebär det att slutmålet är att alla ska betala statlig skatt så småningom.
Enligt vem är svensk kapitalskatt på 30% ”väldigt låg” utom dig?
Gåvoskatt, förmögenhetsskatt o fastighetsskatt finns i nästintill alla jämförbara länder. Att inte ha det är bra för de superrika - låg skatt på inkomst gynnar alla!
Andra länder har inte reavinstskatt och lagfarter. Vore mkt bättre med en fastighetsskatt.S Sten Isendahl skrev:Reavinstskatt på aktier/fondet o bostadsförsäljning är förvisso 22%, men ISK o uppskovsregler som bygger på att du ska köpa dyrare gör att effektiv (=verklig/betalbar) kapital skatt är väsentligt lägre.
Gåvoskatt, förmögenhetsskatt o fastighetsskatt finns i nästintill alla jämförbara länder. Att inte ha det är bra för de superrika - låg skatt på inkomst gynnar alla!
Vi är i världstopp i skatt på lite högre inkomster
Återigen: sänk marginalskatter/inkomstskatter o höj kapitalskatter för ett bättre Sverige!Kentvirulent skrev:Andra länder har inte reavinstskatt och lagfarter. Vore mkt bättre med en fastighetsskatt.
Vi är i världstopp i skatt på lite högre inkomsterK
har nyligen köpt fastighet i Spanien med en kost på 10,7 %, lite dyrare än lagfart på 1,5%… - jämförbara kostnader, dvs inga pantbrev.Kentvirulent skrev:
Säger bara Frankrike, notarie som ska ha 7.5% av försäljningspriset.Kentvirulent skrev:
Sen tillkommer nästan alltid mäklare (en för säljaren och en för köparen) som kostar 5-10% av försäljningspriset...
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 629 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 629 inlägg
Mycket mera logiskt att betala skatt på en värdeökning som faller ut vid en ev. försäljning än att betala skatt på en fastighet man äger och som genererar noll i årlig inkomst men tvärtom utgifter.Kentvirulent skrev:
Fastighetsskatt är en horribel skatt som jag genuint avskyr.
Varför ställs det alltid skatt mot skatt i alla diskussioner!?
Skatter skall alltid i mitt tycke vara lägsta möjliga!
Skattefinansierade verksamheter skall alltid noggrant utreda om någon som helst åtgärd är absolut nödvändig.
Jag är ingen libertarian men myndigheter/staten skall bara sköta sina uppdrag på billigaste sätt.
En bra jämförelse till Sverige är Schweiz ( ett land vi låg väldigt lika med för 50 år sedan) där stats och kommunanställda är en bråkdel av antalet vad vi har här. Jag vågar med övertygelse säga att ALLT fungerar bättre där.
Fokus har legat på att serva sina medborgare och företag på bästa sätt.
En god vän till mig som bott där i några decennier ställde frågan nyligen vad vi håller på med?? Som exempel : OM ett tåg skulle bli försenat några timmar skulle direktören för tågbolaget få be befolkningen om ursäkt i tv på bästa sändningstid och hände det igen skulle denne få sparken 😂
Nä låga skatter och personligt ansvar är min melodi. Självklart ska vi ta hand om våra svaga men allt till alla kommer aldrig att fungera i längden.
Trevlig kväll
/ Björkskär
Skatter skall alltid i mitt tycke vara lägsta möjliga!
Skattefinansierade verksamheter skall alltid noggrant utreda om någon som helst åtgärd är absolut nödvändig.
Jag är ingen libertarian men myndigheter/staten skall bara sköta sina uppdrag på billigaste sätt.
En bra jämförelse till Sverige är Schweiz ( ett land vi låg väldigt lika med för 50 år sedan) där stats och kommunanställda är en bråkdel av antalet vad vi har här. Jag vågar med övertygelse säga att ALLT fungerar bättre där.
Fokus har legat på att serva sina medborgare och företag på bästa sätt.
En god vän till mig som bott där i några decennier ställde frågan nyligen vad vi håller på med?? Som exempel : OM ett tåg skulle bli försenat några timmar skulle direktören för tågbolaget få be befolkningen om ursäkt i tv på bästa sändningstid och hände det igen skulle denne få sparken 😂
Nä låga skatter och personligt ansvar är min melodi. Självklart ska vi ta hand om våra svaga men allt till alla kommer aldrig att fungera i längden.
Trevlig kväll
/ Björkskär
Ja för att du inte förstår/bryr dig om helheten. Men det är många som inte gör.N Nalleman64 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 629 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 629 inlägg