1 134 104 läst · 13 411 svar
1134k läst
13,4k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyss kom Hampus in o jag fick se nåt konstigt på hans nos, (det ser värre ut på bild än i verkligheten.)
Det är som en tunn klisteryta, lite blank...?
Vad sjutton kan det vara? Han tycker naturligtvis inte om att jag tar på det, men inga sår eller nåt
Ser ut som snigelslem, men det känns inte riktigt som rätt säsong?K Kakelugnen566 skrev:
Nä, det är det nog inte. Det verkar lite "hårt" men också lite mindre blankt. Han var ute en sväng till i gårkväll och kanske han har gnott nosen med tassen..?MariaiÖstergötland skrev:
Men han verkar inte fara illa, tack o lov, han sover nu och har så gjort hela natten (inte ens varit på toa under flytt från säng till soffa) ❤️ 🐈⬛
Kan du försöka tvätta bort det? Kanske testa med koksaltlösning om du har färdig för sårtvätt eller ögonskölj annars kan du lösa upp salt i vatten tills det smakar som tårar.K Kakelugnen566 skrev:
Ifall att han får det i nosen är det trevligare än vatten men vatten fungerar också.
Tack för svar! Jag ska kolla när jag kommer hem, tyckte att det ändå såg lite bättre ut i morse. ÅterkommerJiji skrev:

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 616 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 616 inlägg
Jiji skrev:

Logga in
Skapa konto
Han lät mig tvätta nosen med vatten, och så förvånad jag blev när jag tittade på pappret! Det blev rostfärgat, att det där blanka kunde vara blod, för vad kan det annars vara?
Det finns ganska många katter här, några nya, så kanske han har fått en snyting. Har märkt sista tiden att han har väldigt bråttom in, som om någon jagar honom. Ja vi får se

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 922 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 922 inlägg
Typ så här väldigt bråttom? (från imorse strax innan 6)
Den svarta är inte vår om det inte var tydligt - han som mest verkar undra vad f..n som hände får vi ta ansvar för - men han gör sitt bästa för att skydda sin syster, kanske inte med hjärnan men väl med ett par kilo mage
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Den svarta är inte vår om det inte var tydligt - han som mest verkar undra vad f..n som hände får vi ta ansvar för - men han gör sitt bästa för att skydda sin syster, kanske inte med hjärnan men väl med ett par kilo mage
Koksaltlösning fixar du enkelt själv genom att koka upp en liter vatten och 1 msk koksalt. Låt svalna. Om du tar en droppe i ditt eget öga ska det inte svida. Praktiskt om man har linser och glömmer linsvätskan, men kort hållbarhet så bästa är att koka nytt varje gång man behöver använda det.K Kakelugnen566 skrev:
Vad bra att du kunde tvätta. ❤️ Han kände säkert att du hjälpte honom och litar på dig.K Kakelugnen566 skrev:[bild]
Han lät mig tvätta nosen med vatten, och så förvånad jag blev när jag tittade på pappret! Det blev rostfärgat, att det där blanka kunde vara blod, för vad kan det annars vara?
Det finns ganska många katter här, några nya, så kanske han har fått en snyting. Har märkt sista tiden att han har väldigt bråttom in, som om någon jagar honom. Ja vi får se
Håll koll på nosen, nosryggen och området runt omkring även ögonpartiet kanske ett par dagar, till över helgen eller så.
Det blanka kan ha varit intorkat nossekret (snor). Om han tex fått en klo i nosen kan sekretflödet öka och blod och sekret blandas.
Det kan också vara blod och tårflöde och nossekret om han exempelvis fått en liten rispa i ögonvrån. Det är inte särskilt att sådant syns så väl.
Katter har extremt bra immunförsvar och sår brukar läka hur bra som helst men man vill ju ändå ha lite koll, speciellt när du inte riktigt vet vad som hänt.
😻
10 ml salt i en liter vatten dvs 2 tsk salt i en liter vatten (egentligen 9 ml men det är svårt att dosera).E Elektra skrev:
Eller ett kryddmått (1 ml) salt i en dl vatten.
Och jättebra tips att testa själv innan man använder det på djur.
Ja, du har säkert rätt, mkt bra analys! Idag ser det ut som vanligt på nosen, men jag ska tvätta en gång till. Just nu är det knäläge...Tack för din omtanke!Jiji skrev:
Vad bra att du kunde tvätta. ❤️ Han kände säkert att du hjälpte honom och litar på dig.
Håll koll på nosen, nosryggen och området runt omkring även ögonpartiet kanske ett par dagar, till över helgen eller så.
Det blanka kan ha varit intorkat nossekret (snor). Om han tex fått en klo i nosen kan sekretflödet öka och blod och sekret blandas.
Det kan också vara blod och tårflöde och nossekret om han exempelvis fått en liten rispa i ögonvrån. Det är inte särskilt att sådant syns så väl.
Katter har extremt bra immunförsvar och sår brukar läka hur bra som helst men man vill ju ändå ha lite koll, speciellt när du inte riktigt vet vad som hänt.
😻

Logga in
Skapa konto