1 051 826 läst · 12 700 svar
1052k läst
12,7k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Ja det ser så himla mysigt ut var de än lägger sig! Jag brukar ta några minuter i bland och lägga mig bredvid och gosa ibland under arbetsdagen 😻Maria T skrev:
Katten och jag behöver lite råd från er mer luttrade kattmattar, och -hussar.
Sedan ett par dagar har jag märkt att Katten har kräkts. Det har varit lite genomskinligt eller lite gult i små pölar. Så där som det kan vara ibland och sedan kommer en mer rejäl kräks med ett stort grässtrå i och sen är allt bra. Så jag har väntat på grässtrået men det har inte kommit.
Idag har han inte riktigt varit sig själv utan mer dämpad. Jag upptäckte på em att han klöktes och att han åt lite och sedan klöktes upp maten, direkt i matskålen. Dessutom klöktes han när han skulle dricka och han kom sig inte riktigt för att dricka.
Lite senare gav jag honom en liten portion mjukmat och det åt han utan att kräkas. Han fick en liten portion till och sedan drack han.
Nu efter några timmar försökte jag med en tredje portion mjukmat men då klöktes han upp lite vätska i matskålen.
Nu ligger han i mitt knä. Han är dessutom lite bukig men jag får ta på magen. (Han är ju världens mest toleranta katt så jag kan ju inte svära på att det inte gör ont.)
Vad tycker ni ska jag avvakta till i morgon eller åka till djursjukhuset?
Jag tänker ju främmande kropp så klart. Eller långt framskriden cancer i buken. (Nackdelen med att ha jobbat på djursjukhus på 90-talet då man bara såg de sjukaste katterna.)
Sedan ett par dagar har jag märkt att Katten har kräkts. Det har varit lite genomskinligt eller lite gult i små pölar. Så där som det kan vara ibland och sedan kommer en mer rejäl kräks med ett stort grässtrå i och sen är allt bra. Så jag har väntat på grässtrået men det har inte kommit.
Idag har han inte riktigt varit sig själv utan mer dämpad. Jag upptäckte på em att han klöktes och att han åt lite och sedan klöktes upp maten, direkt i matskålen. Dessutom klöktes han när han skulle dricka och han kom sig inte riktigt för att dricka.
Lite senare gav jag honom en liten portion mjukmat och det åt han utan att kräkas. Han fick en liten portion till och sedan drack han.
Nu efter några timmar försökte jag med en tredje portion mjukmat men då klöktes han upp lite vätska i matskålen.
Nu ligger han i mitt knä. Han är dessutom lite bukig men jag får ta på magen. (Han är ju världens mest toleranta katt så jag kan ju inte svära på att det inte gör ont.)
Jag tänker ju främmande kropp så klart. Eller långt framskriden cancer i buken. (Nackdelen med att ha jobbat på djursjukhus på 90-talet då man bara såg de sjukaste katterna.)
Kan ju inte skada med att kontakta/ besöka veterinären....Jiji skrev:Katten och jag behöver lite råd från er mer luttrade kattmattar, och -hussar.
Ring närmsta djursjukhus och fråga om råd annars, har jag för mig vi kunde göra - de vill ju inte gärna ha besökare på kvällen.. så de gav råd och bokade in kommande dag om det var något de tyckte borde kollas upp (om de är osäkra, eller vi var väldigt oroliga.. så fick vi oftast akuttid på kvällen/natten)Jiji skrev:
Och som andra nämnt.. så har du en kattförsäkring så ingår nog någon form av support/onlinevariant.. där man kan fråga om råd/prata med dem.. (vår hundförsäkring hade det iaf).
Inge kul när de mår dåligt
Om han inte är sitt vanliga jag i morgon ringer jag vår veterinär. För ngt skumt är det ju.
Avmaskad för en månad sedan.
Frågan gällde mer om jag skulle åka in på jourtid eller inte. Men han är mer uppmärksam nu och verkar inte ha ont så jag avvaktar till i morgon. Han är inte allmänpåverkad och drar sig inte undan utan ligger bredvid mig.
Avmaskad för en månad sedan.
Frågan gällde mer om jag skulle åka in på jourtid eller inte. Men han är mer uppmärksam nu och verkar inte ha ont så jag avvaktar till i morgon. Han är inte allmänpåverkad och drar sig inte undan utan ligger bredvid mig.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Skulle kontakta en onlineveterinär om möjligt @Jiji - är det möjligt att Katten svalt nåt tokigt så är bästa chans att åka in nu och få bort det.
Är det en värre diagnos, ja då är det tyvärr som det är men du har gjort allt för din pälskling.
Lite luttrad efter att ha haft en katt som åt allt som landat på golvet - gummisnoddar, grus (!) och Alvedon.
Är det en värre diagnos, ja då är det tyvärr som det är men du har gjort allt för din pälskling.
Lite luttrad efter att ha haft en katt som åt allt som landat på golvet - gummisnoddar, grus (!) och Alvedon.
Redigerat: