1 090 197 läst · 13 144 svar
1090k läst
13,1k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Rasmus (Sibirier)Snigla skrev:Vad kostar det att försäkra en katt? (som ni förstår är Nisse oförsäkrad). Däremot höll jag på och få dåndimpen när jag såg hundförsäkringen.. (var inte lika dyr när den tecknades - efter det har den automatiskt betalats bara)
Dock räknar jag med att en standard op på bägge kostar runt 40 000 kr typ (dvs det skiljer inte på vet kostnaden om det är katt el hund).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärra (Sibirier)
Logga in
Skapa konto
Siri (bondkatt, svärmors)
Logga in
Skapa konto
Bärras försäkring inkluderar skydd mot forl.
Rasmus är lite äldre, och klokare.
Det är alltså årspremien som står längst ner på resp. bild.
Renoverare
· Stockholm
· 18 603 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 603 inlägg
Man vet ju inte om katten har njur och leverskador innan man tar den till vetrinären allt vi vet är att senaste observ var 9 dagar sedan och på 10 dagen hittas han. Så han satt med största sannolikhet inspärrad 9 dagar utan tillgång till vatten och mat.Noramasen skrev:Blev Maui inlagd hos veterinären på grund av skada som uppkommit i samband med inlåsningen, och inte skulle läkt utan hjälp av åtgärd från denna så kan jag tycka att bolaget skulle ersätta för den kostnad som uppkommit.
Men vad kriminella handlingar hör ihop med detta ärende skulle egentligen vara intressant att få höra. Men vänligen lägg det i annan tråd.
De tar folks pengar likt kriminella
Jag kan också tycka det är sniket av bolaget att inte betala räkningen, hur ska ni som lekmän kunna veta om katten är skadad. Om det är en första undersökning och ingen mer vård behövs så kan jag förstå om det skulle hända många gånger att nån hypokondriker åker in med en kärnfrisk katt att fb tröttnar på att betala undersökningar. Men en undersökning kostar sannolikt under självrisken så...
Sen är självrisk och procentuellt avdrag rätt dyrt så det hade ändå kostat er mycket pengar. Grannkatten bet vår katt i benet för 3 år sen, gick på nästan 10.000 har jag för mig, vi fick väl stå för kanske total sett en tredjedel själva. Fick fakturan för årspremien på försäkringen för några veckor sen, minns inte exakt vad den var, men jag har för mig nånstans kring 3.000. Det är en raskatt. Sannolikt är det en dålig affär. Jag ser det som att jag aldrig vill behöva värdera kattens liv i pengar om nåt händer. Med försäkring är det bara att åka in med katten, även om vi inte är hemma och nån annan passar den.
Sen är självrisk och procentuellt avdrag rätt dyrt så det hade ändå kostat er mycket pengar. Grannkatten bet vår katt i benet för 3 år sen, gick på nästan 10.000 har jag för mig, vi fick väl stå för kanske total sett en tredjedel själva. Fick fakturan för årspremien på försäkringen för några veckor sen, minns inte exakt vad den var, men jag har för mig nånstans kring 3.000. Det är en raskatt. Sannolikt är det en dålig affär. Jag ser det som att jag aldrig vill behöva värdera kattens liv i pengar om nåt händer. Med försäkring är det bara att åka in med katten, även om vi inte är hemma och nån annan passar den.
Ganska rimligt tycker jag i och för sig. Kalkylerad risk när katten får gå lös ute. Besöket är ju till del orsakat av att er katt kunde ”smita”, och ingen plötslig händelse i den bemärkelsen. Surt såklart. Själv erfarit nekande i ersättning på vår Pablo 15 veckor som blev AKUT dålig. Iefterhand visade sig att han ätit ett föremål som kom ut 1 vecka senare den naturliga vägen. Men då han piggnade när han var inlagd 24 h med ”fullservice” och jourtillägg (naturligtvis sker sånt här alltid på helgen, sen söndag eftermiddag. Blev aktivtbesök till vet kl 20 - under bästa sändningstid ), så fick han komma hem dagen efter. Utan att föremålet kunde upptäckas. Han har varit pigg o frisk sedan dess. Detta skedde inom karenstiden på 20 dgr som var i detta fall. Med 1 dags marginal, suck. Hade vi åkt in på måndagen istället hade denna passerats. Därför får vi 0 kronor eftersom veterinären vid tillfället för inläggningen inte med 100 % säkerhet kunnat konstatera ett föremål ( gjorde dock sannolikt en vecka senare, och med vet utlåtande). Överklagade 2 ggr. Men Nope. Bara att betala de 30’ kr…gå vidare. Och vara glad över att ”kattaskrället” mår bra och är i säkerhet. Tar för mycket energi att hålla på och tjafsa. Det kommer troligen inte leda någonvart i ditt fall heller.AndersMalmgren skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 603 inlägg
Så om katten blir påkörd eller ramlar och slår sig när den är ute ska heller inte försälringen gälla? Mig veterligen finns det ingen klausul i min försäkring som säger att den inte täcker utekatt.E Etrompa skrev:Ganska rimligt tycker jag i och för sig. Kalkylerad risk när katten får gå lös ute. Besöket är ju till del orsakat av att er katt kunde ”smita”, och ingen plötslig händelse i den bemärkelsen. Surt såklart. Själv erfarit nekande i ersättning på vår Pablo 15 veckor som blev AKUT dålig. Iefterhand visade sig att han ätit ett föremål som kom ut 1 vecka senare den naturliga vägen. Men då han piggnade när han var inlagd 24 h med ”fullservice” och jourtillägg (naturligtvis sker sånt här alltid på helgen, sen söndag eftermiddag. Blev aktivtbesök till vet kl 20 - under bästa sändningstid ), så fick han komma hem dagen efter. Utan att föremålet kunde upptäckas. Han har varit pigg o frisk sedan dess. Detta skedde inom karenstiden på 20 dgr som var i detta fall. Med 1 dags marginal, suck. Hade vi åkt in på måndagen istället hade denna passerats. Därför får vi 0 kronor eftersom veterinären vid tillfället för inläggningen inte med 100 % säkerhet kunnat konstatera ett föremål ( gjorde dock sannolikt en vecka senare, och med vet utlåtande). Överklagade 2 ggr. Men Nope. Bara att betala de 30’ kr…gå vidare. Och vara glad över att ”kattaskrället” mår bra och är i säkerhet. Tar för mycket energi att hålla på och tjafsa. Det kommer troligen inte leda någonvart i ditt fall heller.
Edit: haha läste resten av ditt inlägg nu. Fan vad svensk du är. Betalar premien och tycker inte det är konstigt när du inte får utbetalning. Inte konstigt bolagen kan göra som de gör.
Klockren affärsmodell, ta betalt och aldrig betala ut pengar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 603 inlägg
Skiter fullständigt i pengarna. 5k, fickpengar. Men det är principen. Blir att byta bolag. Men Agria ska ju vara bäst sägs det
Exakt. Så är det. Vår förra katt blev akut sjuk i somras, dödlig virussjukdom som ej kunde botas. Kollapsade i princip. O fick avlivas. Allt gick på 5 dagar. Inga problem med ersättning från försäkringsbolaget vid det tillfället. Om än väldigt sorgligt.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 603 inlägg
Du är en del av problemet att du accepterar bolaget inte betalar ut när de borde. Det står i mitt avtal att olycksfall täcks av försäkringen. Att katten blir inlåst är ju såklart fall av olycksfallE Etrompa skrev:
Nä. Så fungerar ju alla försäkringar. Är ju inte heller så bra att hamna hos kronofogden för en obetald räkning. Och skulle bli dyrare att försöka sig på att vinna över försäkringsbolaget. Så, en helt rimlig handling. Hade dom fått operera akut, o plockat ut föremålet. Ja, då hade vi fått ersättning. Dock ändå en hög räkning, med tanke på en sådan operation och med mer tid på djursjukhuset skimlar kosta. Samt det faktum att katten kanske inte överlevt.AndersMalmgren skrev:Så om katten blir påkörd eller ramlar och slår sig när den är ute ska heller inte försälringen gälla? Mig veterligen finns det ingen klausul i min försäkring som säger att den inte täcker utekatt.
Edit: haha läste resten av ditt inlägg nu. Fan vad svensk du är. Betalar premien och tycker inte det är konstigt när du inte får utbetalning. Inte konstigt bolagen kan göra som de gör.
Klockren affärsmodell, ta betalt och aldrig betala ut pengar.
Nå sätt en jurist på ärendet, överklaga och kasta bort ännu mer pengar innan du inser att djurförsäkringar inte lönar sig om man själv har råd och möjlighet att betala när skadan uppstår.AndersMalmgren skrev:
Alltid en tolkningsfråga. Såklart. Du menar att alla vi andra ska betala en högre premie för att katter blir inlåsta och behöver veterinärvård? Vår förra katt var utekatt. Med kalkylerade risker, inkl inlåsning. Sjukdom hade vi inte räknat med. Håller våra nya 2 inne, för att undvika just sånt där. Kanske hade jag resonerat som du, om vi haft katterna ute.AndersMalmgren skrev: