1 071 909 läst · 12 907 svar
1072k läst
12,9k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Ett litet tips till alla är att även dubbelkolla att all registrering blir korrekt. Vi har två katter som båda är både chippade och tatuerade. Om jag förstår det rätt så ska/bör man registrera katterna både i Sveraks register och i Kennelklubbens. Det blir för oss totalt åtta sökningar som ska stämmamnils skrev:
Länk till de två registren nedan:
https://www.id-registret.se/registrera-katt-i-id-registret/
https://hundar.skk.se/agarreg/
Jag får skamset erkänna att jag själv slarvat med kontrollen och alla åtta sökningar gav inte önskad träff, men nu gör de det!
Sen blir det ännu roligare då jordbruksverket snart driftsätter ytterligare ett register som vad jag förstå ska vara obligatoriskt. Om dagens två fortsätter att finnas återstår väl att se. Personligen tycker jag att redan två "välkända" kattregister är ett för mycket.
Har jag på något sätt missuppfattat det jag skriver ovan hoppas jag på snabb rättning från någon mer insatt för det jag skriver är mest som jag uppfattat detta med kattregister.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Han har gått ner så mycket. Hans fina lår är helt borta :/
Han lyckades smita ned i en krypgrund på ett dagis. Vet inte hur länge han satt. Dagispersonal hörde han till slut och hittade hans halsband med vårt nummer som trillat av katten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Han lyckades smita ned i en krypgrund på ett dagis. Vet inte hur länge han satt. Dagispersonal hörde han till slut och hittade hans halsband med vårt nummer som trillat av katten
Vilken tur att de hörde han!AndersMalmgren skrev:
Jag hoppas att veterinären sagt det men för säkerhetsskull så. Extremt lite mat nu i början och många gånger per dag (6-8 ggr) som sakta ökas. Undvik helt kolhydrater.
Administrator
· Skåne
· 7 892 inlägg
Naaww lillmissen då.. skönt att nån hörde/hittade honom! Kommer han hem kommer han troligen både äta och dricka upp sig fort igen.. (hemmamiljö, där han e trygg).. vet är skrämmande när man mår dåligt/är rädd ju.. (även om de vill väl).AndersMalmgren skrev:
Gäller att ta lite i taget bara.. så han inte blir dålig pga av ”för mycket” istället.
Så länge han e hel i övrigt (inget brutet, inga stora sår) så blir han nog pigg igen på nolltid
..ge han en extra en kram från Skåne !
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Han har plockat upp ett nytt läte i det vilda. Såhär brukade han inte låta när han käkade förr
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Blodvärdena såg bra ut trots att han var mager. Måste fått i sig en mus eller två.H husdrommaren skrev:
Veterinären tyckte han skulle äta kokad kyckling efter att jag berättade att han gillar det. Samt att man spar vattnet som han för dricka
Vilken underbar nyhet att allt gått väl. Även om det finns avstånd så blir man lika glad att Maui kom till rätta och nu är han säkert ÄNNU mera älskad. Jag misstänker att nu är det full fart på berättande från honom om vad han varit med om för strapatser.AndersMalmgren skrev:
Och Fajbjoj låter hälsa när han kommer springandes och möter upp efter att jag kommit hem, att nu får Maui hålla sig hemma framöver, så att ni inte behöver hålla oss på sträckbänken igen som under denna dryga vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Han sover mest riktigt djupt sover han. Trött misseNoramasen skrev:Vilken underbar nyhet att allt gått väl. Även om det finns avstånd så blir man lika glad att Maui kom till rätta och nu är han säkert ÄNNU mera älskad. Jag misstänker att nu är det full fart på berättande från honom om vad han varit med om för strapatser.
Och Fajbjoj låter hälsa när han kommer springandes och möter upp efter att jag kommit hem, att nu får Maui hålla sig hemma framöver, så att ni inte behöver hålla oss på sträckbänken igen som under denna dryga vecka.
[bild]
Min syster hade en katt som var försvunnen under lååång tid. Och det var på landet med ett fåtal bostadshus med tillhörande lador och förråd. Hon gjorde som ni och kollade upp med grannar och andra runt i kring för att få klarhet. Men till slut så hade hon gett upp hoppet om att återse sin Fjodor då tiden dragit iväg så långt. Men ett sista försök med att ropa och skramla med matskål så fick hon höra ett sanslöst litet gnyende vid ett förråd som var stängt. Och med grannens hjälp så fick de upp låset och fick se Fjodor totalt utmärglad och nästan livlös. Han orkade knappt lyfta på huvudet men fick till ett ytterligare pip och med det så var det en bekräftelse på att hoppet fanns fortfarande om ett fortsatt liv. Det blev iltransport till veterinären och där blev han omhändertagen bland professionella och hoppet ökade om han skulle få komma tillbaka till sin matte. De sade att här hängde det på enbart minuter eller någon timme att livet skulle ha passerats om inte de kommit när de gjorde. Fjodor blev senare en mestadels innekatt och då i lägenhet, men vid sommarstugan fick han gå fritt. Men då med uppsikt, och han gick inte långt.
Jag kan tro att många av katters försvinnande beror just på att de blivit instängda.
Hmmm! Kom just på att våran Alice kanske (om inte man sett hennes inhopp) kunde hamnat i Italien pga instängd i en skåpbil. Men med hennes lynniga beteende så var det säkert planerat och med syfte om att hitta en biffig maestro att inta dagen med tillsammans under ett parasoll och en Martini.
Jag kan tro att många av katters försvinnande beror just på att de blivit instängda.
Hmmm! Kom just på att våran Alice kanske (om inte man sett hennes inhopp) kunde hamnat i Italien pga instängd i en skåpbil. Men med hennes lynniga beteende så var det säkert planerat och med syfte om att hitta en biffig maestro att inta dagen med tillsammans under ett parasoll och en Martini.