Karlia Karlia skrev:
Jag tror också att det går bra att ta bort den men när jag googlade står det på ett par ställen tio dagar tills såret läkt. Tänker att har ni klarar det så här långt klarar ni ett par dagar till. Vore illa om han haft tratten på i onödan. Därför jag föreslog att fråga veterinär, vi på nätet kan litegrann men vi har ju inte sett såret och så är vi inte veterinärer då..

Med det sagt klarade jag ju inte mer än ca 5 min med tratt på Smilla. Usch vad oroligt det var!
Jag frågade veterinären i tisdags och de sa att vi skulle behålla tratten på i 2-3 dagar till och sen se hur det skulle gå. Nu har jag tagit av den och än så länge verkar det gå bra...

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kolla in operationssåret ordentligt, och kolla sen 1-2 ggr per dag att det inte öppnar sig något, så borde det väl vara ganska lugnt.
Nu är jag ju vare sig veterinär eller läkare, så det här var ju mest någon slags "sunt förnuft"-åsikt.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kolla in operationssåret ordentligt, och kolla sen 1-2 ggr per dag att det inte öppnar sig något, så borde det väl vara ganska lugnt.
Nu är jag ju vare sig veterinär eller läkare, så det här var ju mest någon slags "sunt förnuft"-åsikt.
Jo, men mitt sunda förnuft säger mig samma. Så länge allt verkar lugnt så är det nog lugnt...

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Märkligt, jag har kastrerat kanske 7-8 av mina katter, både hanar och honor, genom åren och aldrig använt tratt. Kommer inte ihåg om någon veterinär ens krävde det. Senaste tjejen blev ju lite svullen över op.såret med det var ok enligt veterinär när jag var där strax efter för vaccination. Det är inte förenat med direkt livsfara om de slickar lite på såret.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Ibland kan de vara så mysig. Bosse, som helst vill ligga på en mjuk fluffig filt, sträcker ut sig lite.
[bild]

Och för att knyta an till den tidigare diskussionen om att dra in byten. De kan sen visa den mer omysiga sidan :(
Har väl vänta på att denna dag ska dyka upp när de inte nöjer sig med möss och fåglar. Om man inte vill titta så försöker jag gömma den bakom citat-taggar.
Min kompis som har en katt, Caesar, hittade en sommar fem ekorrsvansar under sin husvagn. :cry:
Duktigt ändå av Caesar! :cool:

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad är överdrivet slickande? :thinking::oops:
Bra fråga, skulle säga om katten är där och slickar hela tiden och inte bara för sedvanlig rengöring. Sen är det väl lite som andra skrivit, ser såret bra ut så finns det ingen anledning att oroa sig. Vår katts sår syns inte längre Utan har läkt fint.

Godmorgon säger Rasmus från ett 0gradigt Borlänge.
Av en händelse fanns det ost i närheten när jag av slump hoppade upp i soffan bredvid husse. :heart:
Orange katt som äter ost från en persons hand i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bärra tycker däremot att matte har för mycket böcker och saker bredvid sängen...:whistle:
Ljus katt sover på en vit byrå, böcker på hyllan ovanför och en svart hästfigur.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Uppdatering från trattlöse katten. Han levde livet igårväll, flög fram mellan rummen här hemma, gjorde nog av med mer energi på en halvtimme än vad han gjort på 5 dagar. Hungrig var han också, givetvis har han ätit under veckan, men jag tror faktiskt att han ätit mindre än vanligt pga besvärligt och deppigt.
Kollade såret nu på morgonen och det ser lika fint ut som vanligt så han verkar inte ha slickat för mycket inatt. :heart:

• Gilla
  • Älska
Snigla och 14 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Uppdatering från trattlöse katten. Han levde livet igårväll, flög fram mellan rummen här hemma, gjorde nog av med mer energi på en halvtimme än vad han gjort på 5 dagar. Hungrig var han också, givetvis har han ätit under veckan, men jag tror faktiskt att han ätit mindre än vanligt pga besvärligt och deppigt.
Kollade såret nu på morgonen och det ser lika fint ut som vanligt så han verkar inte ha slickat för mycket inatt. :heart:
Glada nyheter. :love:

FredrikR FredrikR skrev:
Glada nyheter. :love:
Ja verkligen! Och man hade nästan glömt hur söt han är utan den där hemska struten på huvudet.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror inte att han får bestående men av att ha tratten några dagar extra. Doris fick ha sin tratt i flera veckor när hon hade en böld på bröstet. Sedan blev hon superglad när hon blev av med den! Jag försökte kompensera genom att ge henne extra god mat och kamma henne flera gånger om dagen, då slapp hon den ett tag när jag var bredvid.
Jag vill förtydliga det Marlen skrev. Doris hade ett öppet sår på bröstet efter att en stor böld hade spruckit. Det gick inte att sy igen såret för att hon hade för tunn hud just där. Vi var inne hos veterinären 2 gånger som sydde fast en större lapp runt om. Varje gång var hon tvungen att sövas ner. Efter två veckor hade omkretsen på såret minskat till någon millimeter. Veterinären sa att vi skulle låta tratten sitta kvar ytterligare en vecka till men redan efter några dagar så orkade vi inte med hennes jamande och tog av henne tratten och lät henne gå ut. Vi tyckte synd om henne.

Detta beslut ångrade vi efteråt. För hon slickade och bet upp upp såret vilket resulterade i att vi fick åka in en gång till och söva ner henne. Detta förlängde Doris trattanvändande med ännu en vecka.

• Ledsen
dicliff och 6 till
  • Laddar…
Det dök upp en ny kattong här på Fars dag…
En vit och beige katt sitter i en öppen brun kartong och tittar upp.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Snigla och 15 till
  • Laddar…
Gick in i garderoben för att ta fram presentpapper till Fars dags-presenten från barnen. Vet att katten älskar att smita in där när han får chansen men nu var jag säker på att han var utanför. 7 minuter senare går jag in för att lägga tillbaka papperet och möts av detta. :crysmile:
Katt sitter överraskande på en hög av föremål i en rörig garderob med motljus från ett fönster.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Snigla och 14 till
  • Laddar…
Fjäsk? Ja lite, han fick kött av mig alldeles innan fotot. ;)
En lurvig orange katt som ligger på rygg på ett mörkt kakelgolv, med tassarna uppåt.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 11 till
  • Laddar…
Photoshoot till årets julkort. :crysmile::heart: Grå katt i tomteklädsel poserar för julkort på vit fäll, fyra olika bilder i collage.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Vindens och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.