Dotterns spralliga Påskkatt.

• Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 11 till
  • Laddar…
J
På tal om katter och bad igen... nästan varje utomhusbesök slutar med bad nu när det är trädgårdsäsong. Yoda börjar bli riktigt badrutinerad.
Har bara haft hundar tidigare... trodde katter var renliga djur :thinking: gräva och rulla sig i jorden var inte vad jag förväntade mig.
Person gräver i trädgård medan en katt rullar sig i jorden bredvid ett rött skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
dicliff och 7 till
  • Laddar…
Varje gång han går in så hälsar han på oss, gjorde ett litet kollage när han gör entréer från när det var snö.
Han är ingen verbal katt annars men gör de roliga ljuden när han kommer in.

• Gilla
Annelie Hultberg och 2 till
  • Laddar…
Det där är ingen hälsning, det där är en "vafa.. jag har setat här flera sekunder utan att du öppnat dörren! vem tror du att du är!?" ;)

• Haha
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
På tal om katter och bad igen... nästan varje utomhusbesök slutar med bad nu när det är trädgårdsäsong. Yoda börjar bli riktigt badrutinerad.
Har bara haft hundar tidigare... trodde katter var renliga djur :thinking: gräva och rulla sig i jorden var inte vad jag förväntade mig.
[bild]
Sandbad/jordbad/grusbad vet väl alla vad det är.. :p:cool:

• Gilla
  • Haha
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
Vi testar att gå utan sele på landet. Svart katt som går utan sele på en gräsmatta nära huset.
Skapa konto

Det gick bra i 23 minuter, sen sprang Katten till skogs. Matte sprang efter. Det var underhållande.

Som tur är har katten lärt sig "stanna" efter som att det är en av de vanligaste sakerna matte säger till Gråa Hunden.

Matte och husse får klura ut en bra inhägnad, här på landet så att den stackars katten kan få vara ute och smyga på saker.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Annelie Hultberg och 7 till
  • Laddar…
Fluffig orange katt sover i vit skål på badrumshylla.
Skapa konto

-Husse! Gå och lägg dig!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Snigla och 12 till
  • Laddar…
Det är en sak jag har funderat på ett tag. Kan katter veckodagarna, eller kan de räkna?

Om jag skulle glömma ställa klockan när jag jobbar, väcker Katten mig vid rätt tid. I början, när han var liten väckte han mig samma tid även på helgerna. Jag sa då till honom att vi kunde sova lite till efter som det var helg.

Efter ett ganska kort tag accepterade han det och sover nu till åtta på lördag och söndag.

Idag, är det ju måndag, men annandag påsk och jag jobbar inte på sådana helger, alltså ingen väckarklocka. I morse väckte Katten mig vanlig tid för att göra sig i ordning för jobbet. I går och i lördags sov vi till åtta. I fredags - också helg, väckte han mig vanlig gå till jobbet tid...

Så, kan han veckodagarna, eller kan han räkna? Om det är det första kanske jag kan lära honom våra vanligaste helgdagar också?;)

Obs, det är inte för att få mat han väcker mig, för han är inte intresserad av att kliva upp.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Annelie Hultberg och 6 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är en sak jag har funderat på ett tag. Kan katter veckodagarna, eller kan de räkna?

Om jag skulle glömma ställa klockan när jag jobbar, väcker Katten mig vid rätt tid. I början, när han var liten väckte han mig samma tid även på helgerna. Jag sa då till honom att vi kunde sova lite till efter som det var helg.

Efter ett ganska kort tag accepterade han det och sover nu till åtta på lördag och söndag.

Idag, är det ju måndag, men annandag påsk och jag jobbar inte på sådana helger, alltså ingen väckarklocka. I morse väckte Katten mig vanlig tid för att göra sig i ordning för jobbet. I går och i lördags sov vi till åtta. I fredags - också helg, väckte han mig vanlig gå till jobbet tid...

Så, kan han veckodagarna, eller kan han räkna? Om det är det första kanske jag kan lära honom våra vanligaste helgdagar också?;)

Obs, det är inte för att få mat han väcker mig, för han är inte intresserad av att kliva upp.
Jag skulle gladeligen betala en slant för att få veta vad som snurrar där inne, för en hel del mer än mat, ut eller in och bli klappad är det ju! :thinking::love:
Bärra brukar som sagt oftast komma upp i sängen för att säga godnatt, puttar undan telefonen, lägger sig magen, spinner, blir klappad, går sen över till frun och samma procedur - därefter hoppar han ner och lägger sig på fällen och trampar/spinner och somnar.
Rasmus visar tydligt var han vill gå ut (balkongen, altanen eller ut i kattgården) när han sätter sig i hallen och tittar/väntar när vi äter. :heart: Rasmus är nog den som har bäst koll på klockan också, jag tror min flextid ställer till det lite för han, vaknar jag inom 30-45min från det att klockan ska ringa brukar jag gå upp... Hur ska han få veta liksom..? :oops:

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Det är något mysko med katter och tider. Jag sover tungt, de har lärt sig att det inte är någon idé att väcka mig. Kloka Svea brukade väcka Saga, trots att hon jobbade oregelbundna dagar. Och trots att hon inte alltid hann (!) mata katterna innan hon åkte iväg.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr måste jag säga att vår katt bara går på solur. På vintern när det är mörkt på morgonen kan hon lätt sova till åtta, men på sommaren tycker hon att halv fem är lagom tid att gå upp - och väcka resten av familjen på...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag skulle gladeligen betala en slant för att få veta vad som snurrar där inne, för en hel del mer än mat, ut eller in och bli klappad är det ju! :thinking::love:

För sådär 20 år sedan kontaktade jag en djurtolk för att få veta vad som rörde sig i huvudet på min hund men det borde ju funka precis lika bra för katt.
De tolkar ju hästar också och andra djur. Den här kvinnan anordnade kurser i djurtolkning.
Djur talar tydligen i bilder och inte med ord.
Det var högst seriöst.
Jag hade inte berättat något för henne utom att hunden skällde och det var ett problem för grannarna,
vi bodde i lägenhet då.
Och jag fick veta genom hennes samtal med hunden att vi hade hade haft en förändring i vår familj
(vilket stämde, vi hade flyttat till lägenhet och yngste sonen hade flyttat ut).
Hunden hade gått på en tomt bakom en häck och en man som luktade illa dök upp bakom häcken och hunden blev väldigt rädd (jag minns mannen från två hus bort från villan, han var äldre, alltid klädd i samma gamla kostym och luktade på långt håll. I den vevan hade hunden också blivit mera skällig och vaktande.)
Så sa hon att en granne från tre trappor i lägenhetsuppgången brukade slå med sin käpp på min dörr.
(Det visste jag inte men då jag konfronterade gubben senare, bekräftade han att det var så. Han "sa till hunden att hålla tyst".)
Det framkom mycket mera men jag tror detta räcker här nu. :p
Som sagt, ett sätt att få veta vad ens djur tänker, katter och andra. :giggle:

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Microkatten
Microkatten Microkatten skrev:
Jag upphör aldrig att fascineras över katters förmågor, t.ex. att kunna planera.

En av de senaste rutinerna är att på kvällen skall det kammas på köksbordet. För att visa att detta står på kvällens program sätter sig katten på köksbordet och väntar på att någon skall gå förbi och ta fram kammen. Och bre ut dagens tidning på bordet som liggunderlag. Eller eventuellt som täcke. Men det blir inte detsamma utan tidning.

När kammen sedan höjs startar den ljudliga jetmotorn, nu vet hon vad som komma skall! Det är SÅÅÅÅ SKKÖÖÖÖÖNNNT att kammas!!!! Första klassens katt-spa-behandling!

[bild]

Man kanske skulle bli katt i nästa liv...?
En timmes mys efter middagen på magen som ligger på soffan och därefter en kamning på köksbordet var beställd ikväll, liksom de flesta kvällar nuförtiden. Personalen på Katt-spa:t jobbar morgon, lunch, kväll och ofta även nattskiftet utan anställningskontrakt. Slavdrivare är vad de är... :love:

Svart katt som blir kammad på ett köksbord, ser avslappnad ut med en hand som stryker den.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Långhårig katt ligger bekvämt på en säng med blommigt mönster och tittar in i kameran.
Skapa konto

Fröken Xena kräver varje kväll/morgon/whatever när hon själv känner för det, uppmärksamhet. Något hon är en fenomenal mästare på att få, speciellt när man blir kvävd mitt i natten av x kilo päls och y dB kurrande i örat.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Humoristisk definition av ordet "kitten" på engelska som en "liten mördande muffin på ben".
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.