Anna_H Anna_H skrev:
Nu vet jag varför håret på gräslöksgubben är så glest och tufsigt :mad:
Ja, gräslök är gott :)

Men jag ser att du odlar avokado, eller i alla fall försöker. Hur går det?
Jag har bara lyckats en gång. Vet ej vad jag gör för fel.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, gräslök är gott :)

Men jag ser att du odlar avokado, eller i alla fall försöker. Hur går det?
Jag har bara lyckats en gång. Vet ej vad jag gör för fel.
Avocado är jätteenkelt.
Gör rent kärnan från fruktkött (som annars kan ruttna).
Sätt i tre tandpetare enligt bilden, lite lutande, så att kärnan kan vara nere i vattnet en bit.
Se till att nederdelen alltid är i vatten, så kommer det snart en rot eller två, men det kan ta några veckor.
Byt vatten helt och hållet då och då.
Plantera i kruka, så skjuter skottet upp rätt snart.
Du kan ju ta många kärnor, så kan du kasta dem som inte tar sig sedan.

Har även ett äldre träd, den här kärnan satte jag i vatten i höstas, när jag trodde jag hade råkat döda det gamla trädet vid omplantering, men det tog ny fart, så snart har jag två stycken hoppas jag! Man måste tydligen vara väldigt försiktig vid omplantering de fina trådarna på avocadorötterna är väldigt känsliga.

Nästa gång ska jag ta tre samtidigt tror jag, och sedan fläta ihop dem! Skotten är hyfsat följsamma!

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Avocado är jätteenkelt.
Ja, som i allt annat, gäller det väl bara att inte ge upp :)

T
I onsdags på alla hjärtans dag fick vår älskade katt Lans somna in, 18 år gammal, ålderstrött och med en komplicerad infekterad tand som gjort att käken svullnat.
Så istället för att låta henne genomgå en riskfylld operation med återhämtning, med kanske ändå inte så långt kvar efter det, fick hon somna in. Det svåraste beslut jag någonsin tagit.
En obeskrivlig saknad infinner sig.
Svart katt med lysande gröna ögon som blir klappad för att trösta under sjukdom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
bime och 8 till
  • Laddar…
Microkatten
Beklagar. 18 år är en respektabel ålder, men sådana beslut är oerhört tunga att ta oavsett.

• Gilla
Thullen
  • Laddar…
Största styrkan och yttersta kärleken att sätta sitt djurs rätt att slippa lida framför sina egna behov att slippa lida :heart: Förstår att det är otroligt tungt!

• Gilla
Thullen och 1 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
I onsdags på alla hjärtans dag fick vår älskade katt Lans somna in, 18 år gammal, ålderstrött och med en komplicerad infekterad tand som gjort att käken svullnat.
Så istället för att låta henne genomgå en riskfylld operation med återhämtning, med kanske ändå inte så långt kvar efter det, fick hon somna in. Det svåraste beslut jag någonsin tagit.
En obeskrivlig saknad infinner sig.
[bild]
Visst är det svårt, men en sådan operation på en så gammal katt ger sällan en god utgång, så det var absolut rätt beslut du tog.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
I onsdags på alla hjärtans dag fick vår älskade katt Lans somna in
:(
Vi är nog många som sörjer med dig/er i detta.
Vår lilla Sotnos (som är väldigt lik din Lans, RIP) är bara 3½ år, och lär väl överleva matte och husse.
Två veckor gammal svart bonnkattunge som hålls varsamt i någons händer.
Skapa konto

Här två veckor gammal äkta bonnkatt.

• Gilla
Microkatten och 5 till
  • Laddar…
Öh ja...Men han är bra go :crysmile::love:
Katt som dricker ur ett glas på ett bord, med ett suddigt vardagsrum i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
yonna och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snacka om strömlinjeformat huvud ... :cool:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Snacka om strömlinjeformat huvud ... :cool:
Och kanske tur det bara varit bubbelvatten i glaset och inte läsk eller cider.. ;)

Vad är detta för ljud? Brukar inte låta såhär när det är hårboll

Ta den till en skicklig veterinär. Låter som våran Nisse´s astma. Han får astmaspray två gånger om dagen och Cortison varannan dag.

Immobil Immobil skrev:
Ta den till en skicklig veterinär. Låter som våran Nisse´s astma. Han får astmaspray två gånger om dagen och Cortison varannan dag.
fast då borde det inte gå över? Det höll på ca 10 min nu är han som vanligt

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
fast då borde det inte gå över? Det höll på ca 10 min nu är han som vanligt
Så där låter vår Pim också ibland. Tror att det är en liten hårboll som katten av någon anledning vill svälja ner... Har aldrig sett en hårbollslämning efter katten.... Och sedan är allt normalt igen.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.