1 072 926 läst · 12 909 svar
1073k läst
12,9k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Tips: se till att få huggisen utdragen innan det blir en infektion i näshålan och ni ska in akut.FredrikR skrev:Och ja, nu när jag kommit hem och kunna höra med facit (min kära fru), så stämmer mitt halvdåliga minne.
Jag fick nå svaga minnen när förra inlägget skrevs att Rasmus är drabbad FORL, och mycket riktigt 2 tänder tappade, och en huggis som gått av, hoppas inte Bärra är skyldig för han ser inte ut att ha dåligt samvete...
Var nog efter det som det blev prat om att hålla koll och borsta.
FORL heter föresten TR (TandResorption) för man upptäckte att det drabbar fler djur än katt. F stod för Feline.
Täcks till viss del av somliga försäkringsbolag.
Mina TR-katter gick loss på 15’-20’/katt att betala innan angreppen upphörde. Jag fick 2.000:-/ingrepp av Sveland. Men det är flera år sedan nu. Hoppas de ersätter lite än, om de här också ska drabbas. Hade förträngt den där perioden...
Mysko sjukdom. Undrar om det är virus bakom, jag tror det. Det kan börja i roten. Då kan man se att katten har ont, är mindre aktiv, går ner i vikt och tandköttet drar sig upp över tanden för att liksom begrava den. Samtidigt som roten växer fast i käkbenet.
Man gör då en kronamputation och syr igen.
Enbart tandlossning kan ha andra orsaker, som kan förebyggas med rengöring, men just TR är inte alltid synlig för blotta ögat då den kan börja med angrepp i roten.
Den kollades upp ganska omgående att vi märkte att den saknades, och kollas varje år på hälsokollen.Igen skrev:Tips: se till att få huggisen utdragen innan det blir en infektion i näshålan och ni ska in akut.
FORL heter föresten TR (TandResorption) för man upptäckte att det drabbar fler djur än katt. F stod för Feline.
Mina TR-katter gick loss på 15’-20’/katt att betala innan angreppen upphörde. Jag fick 2.000:-/ingrepp av Sveland. Men det är flera år sedan nu. Hoppas de ersätter lite än, om de här också ska drabbas. Hade förträngt den där perioden...
Mysko sjukdom. Undrar om det är virus bakom, jag tror det. Det kan börja i roten. Då kan man se att katten har ont, är mindre aktiv, går ner i vikt och tandköttet drar sig upp över tanden för att liksom begrava den. Samtidigt som roten växer fast i käkbenet.
Enbart tandlossning kan ha andra orsaker, som kan förebyggas med rengöring, men just TR är inte alltid synlig för blotta ögat då den kan börja med angrepp i roten.
När han drabbades av FORL märkte vi att han blev tiggig och verkade kunna äta vad som helst, ganska snart förstod vi att något var på tok och fick FORL konstaterat, stackarn hade väl ont och fick det värre av torrfodret..
Tack för omtanken!
Åh, jag hade inte sett att det fått ett nytt namn. Tack!Igen skrev:Tips: se till att få huggisen utdragen innan det blir en infektion i näshålan och ni ska in akut.
Sveland ersätter ungefär 6000 kr i den försäkringen vi har. Men då ska katten ha varit försäkrad sedan den var unge. Det går att byta till Sveland om man haft ett annat försäkringsbolag och ff få ersättning för TR (FORL).