1 062 528 läst · 12 825 svar
1063k läst
12,8k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Hej
hittade denna tråd nu, har inte hunnit läsa så mycket än så ber om ursäkt om detta behandlats innan eller så hör det inte hit.
Hursomhelst min sambo önskade sig en, ..1! styck ”lurvig” katt i julklapp av barnen.
Vi har haft perserkatter förut men aldrig någon ”bonnkatt” .
Vår sons flickvän är Vetrinär och har därför lite kontakt med div bondgårdar och därför så fanns det kanske möjlighet att få tag i en katt i dessa tider.
Vi firade jul i förskott helgen med dom och då kom det en låda med dessa tre katttjejer, vi ska behålla två och en ska min son och flickvän ta hand om.
Nu till frågan, de katter vi haft förut har varit vana vid människor och det är inte dessa. Dom togs direkt från ladugården och alla fick följa med för att dom är syskon. Dom är väldigt skygga och restriktiva emot människor, vaksamma och fräser om man kommer för nära. Har någon nåt tips hur man bäst får dom tama?
Dom får hålla till i uterummet nu med låda och mat där. Lådan sköter dom exemplariskt och dom äter duktigt allihop. Dom får givetvis komma in i huset när dom vill och det gör dom också, främst för att riva ner alla lågt hängande kulor från granen
hittade denna tråd nu, har inte hunnit läsa så mycket än så ber om ursäkt om detta behandlats innan eller så hör det inte hit.
Hursomhelst min sambo önskade sig en, ..1! styck ”lurvig” katt i julklapp av barnen.
Vår sons flickvän är Vetrinär och har därför lite kontakt med div bondgårdar och därför så fanns det kanske möjlighet att få tag i en katt i dessa tider.
Vi firade jul i förskott helgen med dom och då kom det en låda med dessa tre katttjejer, vi ska behålla två och en ska min son och flickvän ta hand om.
Nu till frågan, de katter vi haft förut har varit vana vid människor och det är inte dessa. Dom togs direkt från ladugården och alla fick följa med för att dom är syskon. Dom är väldigt skygga och restriktiva emot människor, vaksamma och fräser om man kommer för nära. Har någon nåt tips hur man bäst får dom tama?
Dom får hålla till i uterummet nu med låda och mat där. Lådan sköter dom exemplariskt och dom äter duktigt allihop. Dom får givetvis komma in i huset när dom vill och det gör dom också, främst för att riva ner alla lågt hängande kulor från granen
Så söta!
Låt dem vara i närheten av er, så de vänjer sig vid era röster och er lukt. Servera dem mat, så de förknippar er med mat, något positivt. Häng inte efter dem, låt dem komma till er.
Jag har själv inte tagit hand om vildkatter, men det här är råden som brukar ges.
Låt dem vara i närheten av er, så de vänjer sig vid era röster och er lukt. Servera dem mat, så de förknippar er med mat, något positivt. Häng inte efter dem, låt dem komma till er.
Jag har själv inte tagit hand om vildkatter, men det här är råden som brukar ges.
Jättesöta!Zinkadus skrev:Hej
Jag tror du missförstod han, man vill aldrig ha "en katt", man vill ha "en katt till", oavsett om har 0, 1, 2 eller 4st sedan innanZinkadus skrev:
Jag själv sitter här och behärskar mig för att inte skaffa en 5e.. Den här tråden gör det inte lättare
Katter behöver för övrigt tid på sig för att känna sig hemma, vissa tar det en dag med, andra kan det ta veckor med. Bästa tips jag kan ge är att ge dom utrymme(dvs var inte påstridig), prata med dom, ställ fram mat där dom håller hus(om dom inte går och äter själva på den ordinarie platsen) och "lev livet som vanligt". Om allt går vägen kommer kissarna snart bli nyfikna och bli mer sociala, när dom smygtittat tillräckligt och sett att det inte är någon fara
Och när dom kommer, är det rätt viktigt att inte göra en sån stor grej av det, för då visar man en sida som katten/arna inte sett ännu, vilket kan göra katten/arna osäker igen.
Har ni småbarn i huset kan det dock vara en idé att försöka hålla barnet lite undan till en början. Barnaskrik brukar skrämma slag på dom flesta katter som inte är vana med barn. Nu menar jag givetvis inte att ni ska låsa in barnet i källaren, utan mer bara att barnet får hålla avstånd och inte springa efter kissarna(som många småbarn har en tendens att göra när dom får syn på fluffbollar )
Och personligen rekommenderar jag att inte ha katterna ute innan dom är vana och känner sig 100% trygga i hemmet. Annars är det väldigt lätt att dom väljer att inte bli helt tama.
God Jul till Er hälsar Rasmus och Bärra.
Bärra var med och skalade potatis och la upp charkuterier, när sen laxen kom fram hade han svårt att minnas att hans gräns går på vedspisen...
En lillfingernagelstor bit fastade på pappen laxen varit förpackad på och gick till Bärra.
Den slukades och det var nog första gången jag känt hans tänder när det vankats godsaker.
Bärra var med och skalade potatis och la upp charkuterier, när sen laxen kom fram hade han svårt att minnas att hans gräns går på vedspisen...
En lillfingernagelstor bit fastade på pappen laxen varit förpackad på och gick till Bärra.
Den slukades och det var nog första gången jag känt hans tänder när det vankats godsaker.