1 055 967 läst · 12 742 svar
1056k läst
12,7k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Jag ska inte tipsa mina kissar om KO, de behöver inte stöd därifrån!FredrikR skrev:Kattombudsmannen så klart. KO!
För kränkta katter, tex när nån fluffar med pälsen när man sover eller ännu värre lägger huvudet emot (kuddar) vid sömn!!
Rasmus får man gosa hur man vill med, krama, pussa, lägga huvudet emot när han sover - och han spinner o krumbuktar sig.
Bärra, slår upp ögonen, under protest, tittar på en, kanske en sympatispinn eller två sen går, vill inte bli "omfamnad".
Älskar dom båda, på så olika sätt, och märker att den yngre blir lite mer o mer som äldre för varje dag som går.
Visst är det kul med hur olika de är, charmiga på sitt sätt
Katter är effektiva varelser. Det arbetar verkligen efter LEAN-principen.
Jag vaknade väldigt tidigt i morse. Katten la sig i min famn för att jag skulle somna om. Efter cirka 30 minuter bestämde han sig för att det var lönlöst, klev då upp och gick på lådan, ordentligt. Kom tillbaka och talade om det för mig. (jag hade då egentligen somnat om) Sömn var nu ett passerat kapitel för katten, alltså klev han några gånger bestämt över mig under det att han med hjälp av dv läten klargjorde situationen. Jag klev upp och rensade lådan. Nu när jag ändå var uppe och skulle slänga det jag plockat ur lådan tyckte min LEANcoach att jag ju kunde passa på att lägga upp blötmat. Jag lär mig fort så jag gjorde kaffe till mig också, när jag ändå var i köket. Katten ansåg nu att vi skulle gå tillbaka till sängen, han var klar med blötmaten. Jag gör självklart som coachen säger. Kryper ner, dricker kaffe och börjar tänka på vad jag ska göra idag. Då lägger sig katten i mitt knä och somnar...
Jag vaknade väldigt tidigt i morse. Katten la sig i min famn för att jag skulle somna om. Efter cirka 30 minuter bestämde han sig för att det var lönlöst, klev då upp och gick på lådan, ordentligt. Kom tillbaka och talade om det för mig. (jag hade då egentligen somnat om) Sömn var nu ett passerat kapitel för katten, alltså klev han några gånger bestämt över mig under det att han med hjälp av dv läten klargjorde situationen. Jag klev upp och rensade lådan. Nu när jag ändå var uppe och skulle slänga det jag plockat ur lådan tyckte min LEANcoach att jag ju kunde passa på att lägga upp blötmat. Jag lär mig fort så jag gjorde kaffe till mig också, när jag ändå var i köket. Katten ansåg nu att vi skulle gå tillbaka till sängen, han var klar med blötmaten. Jag gör självklart som coachen säger. Kryper ner, dricker kaffe och börjar tänka på vad jag ska göra idag. Då lägger sig katten i mitt knä och somnar...
Coachen visar vägen. Det blir en dag i sängen.Jiji skrev:Katter är effektiva varelser. Det arbetar verkligen efter LEAN-principen.
Jag tror det är rätt vanligt, men rätt individuellt också.V vectrex skrev:
Första katten jag hade, Smulan, mer snuttade. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva skillnaden (och det var för herrejösses många år sen också), men det var något som mer liknade att hon sökte bröstet, och kunde ske lite när som helst. Min teori var att hon togs från mammam för tidigt, det kan har varit typ vecka 10, vilket är för tidigt. Men inte visste jag något om sådant då ...
Men vår Frasse som vi har idag, han kan vara galen på att slicka händer och fötter (nästan bara fingrar/händer/fötter), men det sker vid vissa tillfällen. Släpper man in han på morgonen efter en hel natt ute, så är fötterna rena slickepinnarna, han är helt galen. När man kommer hem så blir det gärna lite slick på fingrarna, som snabbt går över.
Jag upplever att i Frasses synvinkel gör vi likadant, vi hälsar alltid på han med att stryka och klappa lite, så då hälsar han de andra i flocken på samma sätt, men han har inte händer utan en tunga.
Sen kan han även nafsa lite lätt, både det och de mest intensiva slicksessionerna brukar jag lite försiktigt jobba med att lära bort, genom att avsluta det hela, dvs ungefär som kattmamman lär sina ungar, hon reser sig upp och går när de blir för jobbiga eller gör fel.
Sen kan Frasse också vara jättebusig och anfalla och sånt, och tyvärr, denna katt har alltid varit lite generellt dålig på att hålla in klorna och andra saker som gör att det inte alltid är så kul. I början, innan han fick börja vara ute och innan han fick vara ute precis så mycket han ville, så var han tydligt understimulerad och hade fler avarter (det var därför förra ägaren sålde bort Frasse, som var tänkt att vara innekatt då), så då kunde det vara spännande att bara gå tvärs över golvet och se om det plötsligt kom en katt och anföll.
Nu är han ute precis så mycket han vill och är för det mesta fullständigt balanserad, ute i timmar och river av energin och sen inne i timmar och sover och äter.
Elbutik.se är bra, tycker jag.
Bärra har dock synpunkter på deras kattonger!
Svårt och få plats, snurrade många varv för att hitta rätt läge, när sen matte hjälpte till och rev ner ena sidan blev det bra.
Bärra har dock synpunkter på deras kattonger!
Svårt och få plats, snurrade många varv för att hitta rätt läge, när sen matte hjälpte till och rev ner ena sidan blev det bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du får se till att enbart beställa saker som kommer i kartonger med Bärra-storlekFredrikR skrev:
Jag hade också en katt som gjorde precis likadant, och kom fram till samma slutsats som du.Mikael_L skrev:Första katten jag hade, Smulan, mer snuttade. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva skillnaden (och det var för herrejösses många år sen också), men det var något som mer liknade att hon sökte bröstet, och kunde ske lite när som helst. Min teori var att hon togs från mammam för tidigt, det kan har varit typ vecka 10, vilket är för tidigt. Men inte visste jag något om sådant då ...
Försökte "lära bort" snuttandet, men lyckades aldrig få ur han det helt.