215 248 läst · 764 svar
215k läst
764 svar
Aldrig mera Bauhaus!
Det var så länge sen jag slutade åka till Bauhaus så jag glömt varför. Tror det var personalen och prismärkningen som var kass. Själv skyr jag Malmö som pesten eftersom ingen talar eller förstår svenska någonstans, men Hornbach är ett lysande undantag. Tror personalen på iaf verktyg, el och vvs mestadels är/varit hantverkare så de kan vara riktigt hjälpsamma. Synd på deras usla web bara.
Som privatperson kan man inte gärna handla i butiker som har enorma påslag som de sedan kan ge vansinniga rabatter till byggföretag. Vi har sett debatten om detta i tråden om Ahlsell. Vi får oftast vända oss till företag, typ Bauhaus, Byggmax eller Jemfix för att få bra priser.
Att då tro att man ska få lika bra service som hos de dyrare butikerna är väldigt naivt. De måste givetvis hålla en väl anpassad personalstyrka för att kunna göra normal vinst med låga priser på byggmaterial.
Kan tilläggas att jag alltid fått bra hjälp de gånger jag behövt sådan på både Bauhaus som Byggmax.
Att då tro att man ska få lika bra service som hos de dyrare butikerna är väldigt naivt. De måste givetvis hålla en väl anpassad personalstyrka för att kunna göra normal vinst med låga priser på byggmaterial.
Kan tilläggas att jag alltid fått bra hjälp de gånger jag behövt sådan på både Bauhaus som Byggmax.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 374 inlägg
Jag har bara gjort misstaget att fråga någon på bauhaus om råd en gång. Det är inte därför jag vill ha folk på plats...optimum skrev:Som privatperson kan man inte gärna handla i butiker som har enorma påslag som de sedan kan ge vansinniga rabatter till byggföretag. Vi har sett debatten om detta i tråden om Ahlsell. Vi får oftast vända oss till företag, typ Bauhaus, Byggmax eller Jemfix för att få bra priser.
Problemet för mig är att de har 4-5 kassor, men ALDRIG mer än två öppna. I färgavdelnigen kan det vara en person som jobbar och kön är tio nummer, medan det ALLTID står två personer i "disken" på trädgårdsavdelningen som aldrig gör något mer än småprata med varandra. Vvs-avdelningen är det ju nästan aldrig någon, för att inte tala om "bygg"...
Men det är ju typ det enda stället här i närheten där man kan klämma på wera-skruvmejslar, eller mer än två skruvdragarmärken etc... För mig är det utmärkt som "gubbdagis", man går runt och lullar och klämmer på saker man inte ska ha, köper det som inte går att hitta nån annanstans, och förbannar sig själv varenda gång man står i kassan för att personen framför köpt något utan streckkod så den stackars tjejen måste ringa dit nån som ser skillnad på en tegelsten och en yxa....
Liknande i fredags när jag var på Bauhaus Uddevalla och handlade. 1 kassa öppen och 6-7 i kö före. Pust tänkte jag.Dan_Johansson skrev:Jag har bara gjort misstaget att fråga någon på bauhaus om råd en gång. Det är inte därför jag vill ha folk på plats...
Problemet för mig är att de har 4-5 kassor, men ALDRIG mer än två öppna. I färgavdelnigen kan det vara en person som jobbar och kön är tio nummer, medan det ALLTID står två personer i "disken" på trädgårdsavdelningen som aldrig gör något mer än småprata med varandra. Vvs-avdelningen är det ju nästan aldrig någon, för att inte tala om "bygg"...
Men det är ju typ det enda stället här i närheten där man kan klämma på wera-skruvmejslar, eller mer än två skruvdragarmärken etc... För mig är det utmärkt som "gubbdagis", man går runt och lullar och klämmer på saker man inte ska ha, köper det som inte går att hitta nån annanstans, och förbannar sig själv varenda gång man står i kassan för att personen framför köpt något utan streckkod så den stackars tjejen måste ringa dit nån som ser skillnad på en tegelsten och en yxa....
Tog 5 minuter så var jag genom den kassan. oops.
Sällan jag förväntar mig några experter i den typen av affärer så man får vara lite påläst själv.
Samma med typ Elgiganten, Medimarkt mm som personalen sällan vet så mycket mer än vad man själv kan läsa sig till.
Helt ok med sådant då priset och sortimentet är bra.
Vill jag ha mer kompetens och högre service får jag betala därefter. Helt ok.
Håller med om att det är kanonbra när man vill känna och klämma på t.ex. elverktyg.
Jag har inga dåliga erfarenheter av bauhaus, varken på nätet där jag köpt en hel del eller i butiken i Sundsvall. Men då har jag å andra sidan aldrig behövt fråga om råd och har alltid kollat upp priset innan om det är lite högre summor man handlar för.
Enda anmärkningen är väl att det kan vara lite lång leveranstid ibland när man köper på nätet trots att det står att varan finns i lager. Men det problemet är dom inte ensamma om bland företagen som saknar eget lager och hoppas att leverantören kan leverera direkt.
Enda anmärkningen är väl att det kan vara lite lång leveranstid ibland när man köper på nätet trots att det står att varan finns i lager. Men det problemet är dom inte ensamma om bland företagen som saknar eget lager och hoppas att leverantören kan leverera direkt.
andr.ljung skrev:Bor också i Gbg-området och jag upplever inte samma frustration över Bauhaus (handlar dock mest i Sisjön). Må hända de är något för lite personal men ändå har de tagit sig tid att hjälpa mig de gånger det behövs.
Nu undrar ni varför jag hejjar på Bauhaus och det är för att det råder FULLSTÅNDIG ANARKI PÅ BYGGMAX I KUNGSBACKA och där man ska vara glad att hitta någon prisuppmärkning överhuvudtaget... sist jag köpte virke låg en hel hög med prisetiketter framför så man med bilen var tvungen att veja för den. Sen personalen ska vi inte prata om (och då menar jag inte att de är dåliga för det är de inte).... de existerar knappt. Jag uppfattar det som att det ibland enbart finns två anställda på plats; en som hanterar brädgården/lager (truckförare) samt en som hanterar kassan. Den senare sköter även uppmätning på drive-in vilket innebär att hen måste varva dessa med ENORMA KÖER som följd. Det händer att båda filerna för uppmätning är helt fulla och att kassören inte ens hinner se en i ögonen. De gör ofta ett bra jobb men stackars människor att arbeta i den butiken...
Så med hänsyn till det är det ofta en fröjd att handla på Bauhaus
Håller med om byggmax Kungsbacka.
Den har blivit extremt mycket sämre dom senaste 1-1 1/2 åren.
Extremt ont om personal antigen är ledningen för snåla för att ta in personal eller för extrema för att någon ska vilja jobba där.
Mina förväntningar på dom i butiken är att dom ska ta korrekt betalt, efter 30 år som byggnadsarbetare så har jag svårt att tro att dom kan tillföra någon direkt expertis inom något område öht.optimum skrev:Sällan jag förväntar mig några experter i den typen av affärer så man får vara lite påläst själv.
Samma med typ Elgiganten, Medimarkt mm som personalen sällan vet så mycket mer än vad man själv kan läsa sig till.
Helt ok med sådant då priset och sortimentet är bra.
Vill jag ha mer kompetens och högre service får jag betala därefter. Helt ok.
Håller med om att det är kanonbra när man vill känna och klämma på t.ex. elverktyg.
Men som ämnet handlar om, så blir jag lite besviken när man inte ens klarar av att ha ett kassasystem som är uppdaterat när man sätter reapriser på hemsidan och i reklamblad.
Gäller det virkesköp så kan jag rekomendera Beijer i Mölndal, det nybyggda. Man får betala nån krona mer per metern men vilken underbar ordning det är, och rejäla ytor, och inget folk. Och vilken kvalitet på brädorna jämfört med Byggmax. På Byggmax står kunderna och låtsas vara snickare och ska ha endast dom spikrakaste brädorna, dom som inte passar slänger man ned på marken. Sedan kommer personalen och lägger upp dem i stället igen. Till slut är det bara skit kvar. På Beijer Mölndal har man virket inomhus, allt ligger perfekt i facken och håller hög kvalitet, sällan man behöver välja bort nån bräda av nån anledning.M Mikaelzii skrev:
Men som sagt, att man ofta är ensam kund i drive-in-butiken och den högre kvaliten betyder att det kostar lite extra dock.
Har inte varit där än trots jag jobbar 200 meter därifrån .M Markarbetaren skrev:Gäller det virkesköp så kan jag rekomendera Beijer i Mölndal, det nybyggda. Man får betala nån krona mer per metern men vilken underbar ordning det är, och rejäla ytor, och inget folk. Och vilken kvalitet på brädorna jämfört med Byggmax. På Byggmax står kunderna och låtsas vara snickare och ska ha endast dom spikrakaste brädorna, dom som inte passar slänger man ned på marken. Sedan kommer personalen och lägger upp dem i stället igen. Till slut är det bara skit kvar. På Beijer Mölndal har man virket inomhus, allt ligger perfekt i facken och håller hög kvalitet, sällan man behöver välja bort nån bräda av nån anledning.
Men som sagt, att man ofta är ensam kund i drive-in-butiken och den högre kvaliten betyder att det kostar lite extra dock.
Beijer är bra på virke men snuskigt dyra på skruv i vissa fall.M Markarbetaren skrev:Gäller det virkesköp så kan jag rekomendera Beijer i Mölndal, det nybyggda. Man får betala nån krona mer per metern men vilken underbar ordning det är, och rejäla ytor, och inget folk. Och vilken kvalitet på brädorna jämfört med Byggmax. På Byggmax står kunderna och låtsas vara snickare och ska ha endast dom spikrakaste brädorna, dom som inte passar slänger man ned på marken. Sedan kommer personalen och lägger upp dem i stället igen. Till slut är det bara skit kvar. På Beijer Mölndal har man virket inomhus, allt ligger perfekt i facken och håller hög kvalitet, sällan man behöver välja bort nån bräda av nån anledning.
Lösningen är enkel: handla i en annan butik.M Markarbetaren skrev:Nu har jag handlat på Bauhaus för absolut sista gången. Kommer aldrig att sätta min fot där mer!
Allt började för några år sedan när jag handlade där vid ett tillfälle, jag minns inte problemet just vid det inköpet, har troligen förträngt det, men jag minns att jag sa att jag aldrig skulle handla där igen.
I somras skulle jag lägga sten på uppfarten. Bauhaus hade rea på sten från Starka, jag tänkte nej nej nej det är ingen ide, hustrun sa, "ge det en chans till", jag svarade "det kommer bli problem". Mycket riktigt, vid första besöket började problemen direkt! Jag hade läst priset på nätet, 2,91kr/st skulle stenen kosta, inne i butiken stod det en stor fin skylt på stenen jag skulle ha "99kr/m2, 2,91kr/st". Lastar min släpkärra, åker fram till kassan, "3,5kr/st" säger kassörskan. Japp, nu börjas det direkt tänkte jag högt för mig själv. Efter att en av personalen fysiskt tagit sig ned till skylten och sett priset med egna ögon blev jag trodd.
Tydligen har man nån form av system på Bauhaus där personalen inte kan rätta priset i kassan utan måste tillkalla en arbetsledare med behörighet att göra en sk. prisfelsändring. Behöver jag tillägga att jag vid dom kommande 13 besöken när jag handlade sten fick ta denna diskussionen med olika personal varje gång?
Idag skulle vi köpa en duschkabin, Bauhaus hade naturligtvis en på rea för 1995kr, ord. pris. 2995. Jag sa direkt till hustrun att är det ens någon ide att åka till det stället? Du vet ju hur det brukar gå. Med svag ångest satte jag mig i bilen och rullade dit. Hittade duschkabinen som vi hade sett på rea, plockade dom 3 delarna och kommer fram till kassan. Mycket folk i butiken, lång kö till kassan, klumpen i magen växer. Kassörskan blippar dom 3 kartongerna, "2995kr". Jag tänker direkt, DETTA ÄR INTE SANT! Och så börjar ifrågasättandet igen, plockar upp min telefon, visar priset 1995kr, nedsatt från 2995....Sedan följer en 20 minuter lång väntan där kunderna bakom frustar och stönar och slänger "om blickar kunde döda-blickar" mot mig. Naturligtvis så får jag efter 20min rätt men jag säger högt och tydligt att detta är absolut sista gången jag sätter min fot i en Bauhausbutik!
Någon mer som känner igen detta scenariot? Att ni sett något på rea hos Bauhaus men sedan är priset det ordinarie när ni kommer till kassan? Jag tror att dom har satt det i system. Riktigt riktigt tråkigt för personalen är tillmötesgående och får ta denna smällen varje gång, liksom vi kunder (i mitt fall fd. kund) i form av tid. Kan tillägga att en framför också hade problem med nån vara som det tog 10min innan han kunde betala.
Bauhaus ja, suck..
Det som har irriterat mig mest genom åren är deras helt irrelevanta lagersaldo på nätet. Jag kan åka iväg med släp och köpa virke som det ska finnas typ 200 av i lager, och lik förbannat är det slut när man kommer dit. ”Nej, det är inte alltid uppdaterat på nätet” får man höra när man frågar. Har säkert hänt tio gånger de senaste fem åren, tröttsamt är bara förnamnet.
Varför ens ha ett saldo på nätet om det är så opålitligt?
Förra veckan var de osedvanligt usla - jag behövde en stålregel för snedtak. Fanns bara på ett Bauhaus drygt 10mil bort enligt nätet, gick inte att skicka mellan varuhus. Bokade på inrådan av deras chatt för upphämtning, då skulle det plockas och läggas undan och jag får sms när jag kan hämta. Får sms, kör tolv mil, 40 min av administration senare kör en truck ut raka stålreglar i fel längd, det var det de hade lagt undan. Reglarna jag skulle ha fanns förstås inte, lagersaldot på nätet till trots. Fick till slut 500:- i presentkort som kompensation efter att ha förklarat att det var PRECIS att köra 24 mil i onödan som jag ville undvika. Men det var likväl en förlorad dag, både för byggprojektet och humöret..
Det som har irriterat mig mest genom åren är deras helt irrelevanta lagersaldo på nätet. Jag kan åka iväg med släp och köpa virke som det ska finnas typ 200 av i lager, och lik förbannat är det slut när man kommer dit. ”Nej, det är inte alltid uppdaterat på nätet” får man höra när man frågar. Har säkert hänt tio gånger de senaste fem åren, tröttsamt är bara förnamnet.
Varför ens ha ett saldo på nätet om det är så opålitligt?
Förra veckan var de osedvanligt usla - jag behövde en stålregel för snedtak. Fanns bara på ett Bauhaus drygt 10mil bort enligt nätet, gick inte att skicka mellan varuhus. Bokade på inrådan av deras chatt för upphämtning, då skulle det plockas och läggas undan och jag får sms när jag kan hämta. Får sms, kör tolv mil, 40 min av administration senare kör en truck ut raka stålreglar i fel längd, det var det de hade lagt undan. Reglarna jag skulle ha fanns förstås inte, lagersaldot på nätet till trots. Fick till slut 500:- i presentkort som kompensation efter att ha förklarat att det var PRECIS att köra 24 mil i onödan som jag ville undvika. Men det var likväl en förlorad dag, både för byggprojektet och humöret..
Redigerat: