Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu har jag ringt Göran på Svetsföretaget. de har emailadress: svets.o.montage@swipnet.se.
De önskar brev från mig, och alla (?) som har köpt verk med beskrivelse av vad som skedde med verken. Kommer det rätt information, altså bevisliga missöden och sanna berättelser, kanske de tar tag i detta.

C:a 100-150 vindkraftverk är sålda av Hannevind.

Är det egentligen tillåtet att uppge felaktig effekt? I så fall är det väl ok om bensinstationerna fifflar med mätarna på bensinpumparna? Tanka 40 liter och betala för 150.

Morgan 1
Fick du intrycket av att Göran på svetsföretaget lovade att rätta till felen på ditt vindkraftverk så att det levererar utlovade 2,2kW vid en vindstyrka på 9m/s?

Då har han nog fått lite att tänka på. om han ska fixa till låt oss säga 100 vindkraftverk som inte fungerar och som är felkonstruerade.

Andra vindkrafttillverkare visar grafiskt vad deras verk producerar vid olika vindstyrkor. Exempelvis kan man utläsa att Liten Vindkrafts 6kW ger märkeffekt vid 12m/s och några hundra watt vid 4m/s.

Småskalig vindkraft - Småskaliga vindkraftverk

Detta är väl det första man kan begära att Hannevind nu ska ta tag i om de menar allvar med att fortsätta sin produktion.
En ordentlig utprovning av produkten och en tillförlitlig redovisning.

Jag fick väl heller intrycket att Göran var "felinformerad" men vi pratade inte så länge.
Han ville ha en redovisning på vad vi har genomgått. Så får vi se vad det blir.

Zigge, hur vet du att det är sållda så många? Och var finns de som har handlat?
Om det inte kommer fram flera missnöjda kunder än oss 2-3 st. så måste de andra var nöjda då? Och då är kanske vi i fåtal? Jag menar, är det sållda över 100 verk, och ingen fungerar, borde det vara ett ramaskri i Sverige!

I och med att ingen flera står fram, chansar jag på att de flesta fungerar....

Jag läste i någon tidning att ca: 100-150 var sålda. Det var i samband med elsäkerhetsverkets kontroll...

Vi har här och på andra ställen sett exempel på att vindkraftverken inte fungerar.
Men det har aldrig framkommit något som tyder på att det finns något Hannevindsverk som verkligen fungerar, man kanske inte ska begära att fantasiuppgifterna i Hannevinds produktbeskrivning skall vara vara uppfyllda men någon som har ett verk som kan uppvisa något som helst resultat vore ju välkommet.

Mikael_L
På blocket säljs det nu två hannevind 2,2 kW-verk.
För 30' /st. Men dom tar upp konkursen i annonsen, så dom försöker väl inte direkt luras... :)
Sök på hannevind på blocket så hittar ni dom...

Det står i annonsen att verken är lämpliga för experiment och vidareutveckling vilket tyder på att de inte fungerar.
Och att se säljs pga. Hannevinds konkurs. Men konkursen skall ju vara återtagen, ska inte Svets och Montage driva företaget vidare trots allt?

Har varit i kontakt med Königsson och Svets & Montage.

Förstnämnda säljer verken då de inte fungerar som förväntat, men han har varit ÅF och är inte det längre, så han önskar inte syssla med dem.
Jag har berättat vår historia till honom via email. I och med att verken inte fungerar, är väl priset 30k för högt för något man måste lägga ut mycket pengar på för att få igång. Men det är han sak, han får också brev från S&M så kanske får han returnera dem.

Sen har jag fått kontakt med Svets& Montage, och de har kört igång.
De har satt upp 3 verk för test till kunder som är medvetna om problemen.
Så det är ett samarbete.
Sen fick jag veta att vi kan skicka tillbaka det/de verk som ej har bruten plombering och få pengarna i retur. Jag berättade att plomberingen är bruten på minst ett verk, då det blev försökt, med hjälp av norsk elektriker å få liv i ett av verken. Verken var inte konstruerad för norsk elsystem, så ett av dem blev omkopplat. Skall höra med ägaren i dag.

Kommer säkert att köra ut till Kr.stad och besöka S&M för att se till att vi får pengarna i handen denna gången, om de väljer att returnera dem.

Så för er som har problem, ta kontakt med S&M, kanske det löser sig till slut.....

För många år sedan bevakade jag Windsave i England. (Windsave)
Tittade in på deras hemsida nu i dag, och de säljer fortfarande sitt 1kwh verk.

Under fliken Calculating savings hittar man deras tabeller och Betz Law.

Något som Hannevind kanske borde ha läst på innan?

Priset på den är något högt tycker jag, (ca. 25000) men de får 30% energistöd från staten.

Kan den vara något för Sverige?

-Eller varför inte bygga en likadan, men en storlek större?

Detta finns att läsa på ATL 070817

"Full snurr igen hos Hannevind
Hannevind Vindkraft är i full gång igen med nya modeller och alla gamla kunder med krånglande verk har fått hjälp."

Jag är en gammal kund som inte fått hjälp. Tog kontakt genom deras hemsida men har aldrig hört ett ljud från Hannevind.
Nu har jag demonterat "vindkraftverket" och kommit fram till att det är glapp/missljud i växellådan efter knappt ett års "drift". Under denna period har verket inte levererat en enda kilowattimme.
Generatorn var ursprungligen utrustad med broms men den har Hannevind demonterat troligen för att få den att snurra lättare. Bromsen har även vid obromsat läge ett visst motstånd och det får troligtvis till följd att verket snurrar än sämre med denna utrustning monterad.

Om det är någon som har några som helst positiva erfarenheter av Hannevinds produkter meddela mig detta, jag vill se det med egna ögon.

På blocket finns det två oberonde Hannevindskunder som säljer sina ej fungerande verk för ca 20.000 kr.
Asynkrona generatorer fungerar inte på små vindkraftverk. Punkt slut. Det måste till en synkrongenerator som levererar ström oavsett varvtalet. Vill man sedan ansluta til elnätet krävs att man likriktar och växelriktar strömmen till rätt frekvens och spänning.

Tror ärligt talat inte det finns en enda kund som har fått hjälp, känner personligen till minst 3 kunder.

Det är ännu större skillnad. Energin i vinden är proportionell mot kuben på vindhastigheten. Det innebär att om hastigheten fördubblas så ökar energiinnehållet åtta gånger.

Det här inlägget ser väldigt malplacerat ut, men det beror på att de föregående tydligen har raderats.

S
Hej igen p3C jag vet ju inte vem du är eller vilken modell det är på ditt verk, men vi har ju sagt att vi ska hjälpa alla så du får gärna höra av dig till mig så ordnar vi upp dina problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.