C
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju också en förhandlingsfråga antar jag.
Jag fick en bil inlöst av försäkringsbolaget för många år sedan efter en krock
Nä bilar har ju inte åldersavdrag. Men de är å andra sidan i mitt tycke ett tydligare exempel på hur försäkringsbolagens "marginal", sett till ett individuellt försäkrat objekt, varierar extremt mycket. Eftersom försäkringspremien i princip inte minskar med bilens värde. Dvs. det är väldigt förmånligt att försäkra en nyare bil jämfört med en gammal, eller vice versa.

Sen kan man ju diskutera om det fungerar så för att försäkringsbolagen skall tjäna extra mycket pengar, eller om det snarare handlar om fördelningen av premien över kunderna. Om man inte gillar att försäkringsbolaget tjänar pengar tycker jag som sagt att man skall välja ett ömsesidigt försäkringsbolag.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J
J jonaserik skrev:
Inget är olklart i detta, det är så dom gör. Bara säger att det är en %-sats per år och lika hela % per år på det värde som blir en utgångpunkt i begynnelsen. Dom räknar inte med restvärdet nästkommande år. Bara läsa det finstillta i försäkringsavtalet som många inte gör, då det är rätt långt. Så 10 % på 50 kkr är noll i ersättning efter 10 år, som dom räknar, med 5 kkr per år i avdrag.
Så har aldrig Folksam räknat åldersavdrag när saker hos oss pajjat . De har räknat inköpspris minus procentsatsen för antalet år…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.