Jag har förstått att de flesta försäkringsbolag vad gäller tex iphone istället räknar vad motsvarande rekonditionerad enhet kostar. Det är klart vettigare än nedskrivning med procent.

C
J jonaserik skrev:
Då enligt dig så är det på urspungliga priset på varan eller annat som det räknas på och inte restvärdet som blir kvar på efter föregående års avdrag. Där det fel med det du skriver. Det ska alltid räknas efter restvärdet.
Nej restvärdet eller det ursprungliga priset har inget med saken att göra. Det är nypris eller åtgärdskostnad som räknas. Minus åldersavdrag och självrisk.

Rekommenderar att man läser villkoren eller åtminstone förköpsinformationen när man tecknar en försäkring så man är införstådd med det grundläggande med hur försäkringen fungerar.

J jonaserik skrev:
OK men jag håller inte på med opinionsundersökningar, utan bara med procent när det gäller fakturor eller priser ink eller utan moms som jämnförelse. Så även där är det påslag eller avdrag, det är lika med F-bolagen, dom räknar på sitt sätt för komma undan. Men du kanske inte har haft en skada som ska regleras med ett F-bolag och inte tänkt vidare på det med restvärde.
Nytt försök:
Procentenheten har ett förutbestämt värde. Om en byggnadsdel har ett värde på 100 000 kr, vilket skrivs av med 4 procentenheter årligen är åldersavdraget lika mycket varje år, 4 000 kr, tills värdet är 0 kr efter 25 år.

Procenten är relativ, den måste vara en andel av något, och kan därför variera.
Om byggnadsdelen ska skrivas av med 4 procent per år blir första årets avskrivning 4 000 kr, men andra året 3 840 kr eftersom det är 4 procent av 96 000 kr, och så vidare neråt. Värdet blir alltså aldrig 0 kr.

Men om du läser försäkringsvillkoren till din försäkring, vad står det om åldersavdrag?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och med prosentenheter då. Bara hört om det., men vet inte annat i dessa samanhang, att det är procent.
% för mig är ett värde med till eller från ett belopp, som med moms tex är + 25 % på slutbelopp på faktura och räknas med %. Utveckla det närmare så jag lär mig
Kan bara rekommendera att köpa ett gäng matematikböcker från årskurs 1-9. Ungefär i åk 7 lär man sig detta. Men om det inte ska kännas helt grekiskt är det inte fel att börja med åk 1... Det lär gå kvickt att gå igenom 1-3 men sen blir det mer utmanande.

Och jag menar allvar. Alldeles för många har inga problem att fylla hela jävla Facebook med inlägg om att de joggar o tränar kroppen, i princip ingen ser man som (inte gillade matte i skolan) postar at de i vuxen ålder tagit sig i kragen och lärt sig matten. Eller fysiken, tyskan, eller vad man nu inte orkade med.

• Gilla
Norrpada
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kan bara rekommendera att köpa ett gäng matematikböcker från årskurs 1-9. Ungefär i åk 7 lär man sig detta. Men om det inte ska kännas helt grekiskt är det inte fel att börja med åk 1... Det lär gå kvickt att gå igenom 1-3 men sen blir det mer utmanande.

Och jag menar allvar. Alldeles för många har inga problem att fylla hela jävla Facebook med inlägg om att de joggar o tränar kroppen, i princip ingen ser man som (inte gillade matte i skolan) postar at de i vuxen ålder tagit sig i kragen och lärt sig matten. Eller fysiken, tyskan, eller vad man nu inte orkade med.
Det är till att vara näbbig och tro sig veta allt om matematik, liksom andra på forumet, samt tro sig vara en hejare på det. Bara som en pasus i det hela. Vad står det på era fakturor ni får. Står det att det är procentenhet som tillkomer eller det procent med X antal procent. På dom jag får står 25 procent på , men ni kanske har något annat avtal som säger procentenhet. Din rekomendation tillför inget i tråden, bara en chargång om att inte amdra kan räkna. Men där bet du dig nog i tummen lite grann.

J jonaserik skrev:
Det är till att vara näbbig och tro sig veta allt om matematik, liksom andra på forumet, samt tro sig vara en hejare på det. Bara som en pasus i det hela. Vad står det på era fakturor ni får. Står det att det är procentenhet som tillkomer eller det procent med X antal procent. På dom jag får står 25 procent på , men ni kanske har något annat avtal som säger procentenhet. Din rekomendation tillför inget i tråden, bara en chargång om att inte amdra kan räkna. Men där bet du dig nog i tummen lite grann.
Det var inte meningen att vara elak, men du har väldigt uppenbart inte alls koll på procent och procentenheter och om du inte vill lära dig kommer du inte göra det. Det hjälper inte att kalla de som kan mer "näbbiga".

• Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
Det var nytt för mig att använda procentenheter för något annat än att ange skillnad mellan två procentsatser. Förstår att TS blir förvirrad!

Tycker snarare det låter som om försäkringsbolagen använder linjär avskrivning (eller linjär värdeminskning).

C
J jonaserik skrev:
Bara som en pasus i det hela. Vad står det på era fakturor ni får. Står det att det är procentenhet som tillkomer eller det procent med X antal procent. På dom jag får står 25 procent på , men ni kanske har något annat avtal som säger procentenhet.
Du har nog fortfarande inte begripit detta med procentenheter.
Procentenheter är bara relevant för att beskriva en förändring av en procentsats. Dessutom är det ofta underförstått när man pratar om sådana förändringar.

Dvs. om man skriver att momsen höjs med 5% från årsskiftet tolkas det nog av de flesta som att den höjs från 25% till 30%. Inte från 25% till 26,25%. Men mer korrekt är att säga att momsen höjs med 5 procentenheter.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Uraäkt då, kanske var lite näbbig själv, nu i tråden så är det procent och inte någon skillnad på ökning eller minskning som är procentenhet. Utan bara att F-bolagen säger och använder en procentsats vid åldersavdrag som är för en kostnad och inte på restvärden för ett objekt. Så inga procenenheter utan raka procent, för varje år. Och det blir inte mycket över då att betala som ersättning.

D Daniel_M_ skrev:
Det var nytt för mig att använda procentenheter för något annat än att ange skillnad mellan två procentsatser. Förstår att TS blir förvirrad!

Tycker snarare det låter som om försäkringsbolagen använder linjär avskrivning (eller linjär värdeminskning).
OK kan revidera mig med ordvalet och du har fått mig på spåret, bra.

Fairlane
Men är det verkligen här försäkringsbolagen tjänar stora pengar och skrattar hela vägen till banken, bakom kundernas ryggar?

Säg att man köper något för 100.000 kr och försäkrar det. Åldersavdraget är 10%
Efter 5 år går saken sönder och ersättning ska betalas ut.
Om det är rak avskrivning med 10% årligen så får försäkringstagaren 50.000 kr.
Om det istället är 10% på restvärdet från föregående år så får försäkringstagaren 59.000 kr

Jag tror, vet dock inte, att det är tänkt att efter 10 år ska man inte få något alls, vilket överensstämmer med det första räknesättet. Med det andra sättet att räkna så skulle försäkringstagaren få 12000 kr om prylen gick sönder efter 20 år och en dryg 500:ing efter 50 år.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det var så det blev när dom plundrade min båt, det skillde om jag kommer ihåg rätt, ca 4500 kr till min favör mellan deras sätt att räkna och mitt sätt, dom svalde det utan morr.

Fairlane Fairlane skrev:
Men är det verkligen här försäkringsbolagen tjänar stora pengar och skrattar hela vägen till banken, bakom kundernas ryggar?

Säg att man köper något för 100.000 kr och försäkrar det. Åldersavdraget är 10%
Efter 5 år går saken sönder och ersättning ska betalas ut.
Om det är rak avskrivning med 10% årligen så får försäkringstagaren 50.000 kr.
Om det istället är 10% på restvärdet från föregående år så får försäkringstagaren 59.000 kr

Jag tror, vet dock inte, att det är tänkt att efter 10 år ska man inte få något alls, vilket överensstämmer med det första räknesättet. Med det andra sättet att räkna så skulle försäkringstagaren få 12000 kr om prylen gick sönder efter 20 år och en dryg 500:ing efter 50 år.
Är det inte mer rimligt att det är tex 10% per år. En ny soffa eller telefon eller vad det nu kan vara tappar ju mycket första åren. Men är den 5-10 år gammal så om den bara är användbar så är den alltid värd nån tusenlapp, eller att skaffa en annan begagnad soffa, telefon eller vad det nu kan vara kostar sällan noll kronor.

Sen kan jag tycka att när något blir tillräckligt gammalt, eller man köper tex en "antik" byrå för 5.000 kr, sannolikt kommer den att vara värd 5.000 efter 10 år, eller kanske mer. Jag köper faktiskt hellre en 100 år gammal byrå än en ny på IKEA eller Jysk. Ikea grejorna av laminerade spånplattor är bara sopor om man flyttat möbeln ett par gånger. Den där byrån från 1905 är lika rejäl.

Är ju samma sak med fönster, dörrar mm. Har man ett riktigt gammalt hus lägger man tid och/eller pengar på att renovera gamla fönster och dörrar och resultatet är mycket bättre och håller mycket längre än nya grejor i spån eller snabbvuxet trä.

Utgångspunkten borde alltid vara att den vara man har ersätts av en motsvarande begagnad. Endast när det är frågan om tex "elektronik" är det relevant med ett åldersavdrag, och då bara de första säg 3-5 åren. När säg en TV är 5 år gammal så kan jag tycka det kvittar om den är 5 eller 10 år, bara den funkar. Den kommer att ha kass upplösning och ett icke fungerande "smart" eller mottagare som gör att man måste ha en extralåda vid sidan av. Men därefter nästan kvittar det.

Fairlane
J JohanLun skrev:
Är det inte mer rimligt att det är tex 10% per år. En ny soffa eller telefon eller vad det nu kan vara tappar ju mycket första åren. Men är den 5-10 år gammal så om den bara är användbar så är den alltid värd nån tusenlapp, eller att skaffa en annan begagnad soffa, telefon eller vad det nu kan vara kostar sällan noll kronor.

Sen kan jag tycka att när något blir tillräckligt gammalt, eller man köper tex en "antik" byrå för 5.000 kr, sannolikt kommer den att vara värd 5.000 efter 10 år, eller kanske mer. Jag köper faktiskt hellre en 100 år gammal byrå än en ny på IKEA eller Jysk. Ikea grejorna av laminerade spånplattor är bara sopor om man flyttat möbeln ett par gånger. Den där byrån från 1905 är lika rejäl.

Är ju samma sak med fönster, dörrar mm. Har man ett riktigt gammalt hus lägger man tid och/eller pengar på att renovera gamla fönster och dörrar och resultatet är mycket bättre och håller mycket längre än nya grejor i spån eller snabbvuxet trä.

Utgångspunkten borde alltid vara att den vara man har ersätts av en motsvarande begagnad. Endast när det är frågan om tex "elektronik" är det relevant med ett åldersavdrag, och då bara de första säg 3-5 åren. När säg en TV är 5 år gammal så kan jag tycka det kvittar om den är 5 eller 10 år, bara den funkar. Den kommer att ha kass upplösning och ett icke fungerande "smart" eller mottagare som gör att man måste ha en extralåda vid sidan av. Men därefter nästan kvittar det.
Ja, det kan skilja rätt mycket beroende på vad det gäller. Förmodligen gör det det i försäkringsbrevet också. Man får inte noll kronor om huset brinner ner, bara för att det är 50 år gammalt, men man får noll eller nära noll för ett 50 år gammalt badrum som blir fuktskadat.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Det var så det blev när dom plundrade min båt, det skillde om jag kommer ihåg rätt, ca 4500 kr till min favör mellan deras sätt att räkna och mitt sätt, dom svalde det utan morr.
Det är ju också en förhandlingsfråga antar jag.
Jag fick en bil inlöst av försäkringsbolaget för många år sedan efter en krock då man bedömde att det inte gick att laga till rimligt pris. Först fick jag ett bra bud, klart högre än jag väntat mig, sen påpekade jag några småsaker som de missat och då höjde dem direkt med 5000 till. På bilen är det ju inte ett åldersavdrag på samma sätt men det går som sagt ofta att diskutera med bolagen. Kanske tyckte de helt enkelt att det var värt att ge dig 4500 kr mer.

Det skiljer ju en del om du fick 104500 istället för 100000 mot om du fick 9000 istället för 4500.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.