Det med åldersavdrag är en ful fisk som F-bolagen använder sig av och gör en vinst som är stor.
Dom beräknar från startbelopp och tar till en % -sats lika för varje år. Bara räknar år X %
Dom talar om en %-sats per år i avdrag, men är fel beräkning och dom är medvetna om det, men säger inget.
Deras avdrag är ett antal % för årsåldern. Så ett avdrag som beräknas på ett belopp på tex 50 kkr och 10 % får varje år för med sig avdrag. Blir då totalt åldersavdraget enlig F-bolagen 50 kkr med 10 % efter 10 år. Så ersättning 0 kr

Nu är det så att första året så är 10 % 5000 kr, på 50 kkr, då är det kvar 45000 kr till nästa år ( restvärde ) och med 10 % är det då 4500 kr o.s.v ner till 10 år. Summa åldersavdrag är då på 50 kkr ca 30 kkr , en diff på ca 20 kkr tiil F-tagarens
förmån som F-bolagen stoppar i kassan, och inte betalar ut, samt skrattar hela vägen till banken.
Har gjort den beräkningen själv, när dom plundrade båten från masttopp till köl och inte ljud, pengarna bara kom.
Så tänk till lite det med ersättning från F-bolagenoch räkna själva.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Det med åldersavdrag är en ful fisk som F-bolagen använder sig av och gör en vinst som är stor.
Dom beräknar från startbelopp och tar till en % -sats lika för varje år. Bara räknar år X %
Dom talar om en %-sats per år i avdrag, men är fel beräkning och dom är medvetna om det, men säger inget.
Deras avdrag är ett antal % för årsåldern. Så ett avdrag som beräknas på ett belopp på tex 50 kkr och 10 % får varje år för med sig avdrag. Blir då totalt åldersavdraget enlig F-bolagen 50 kkr med 10 % efter 10 år. Så ersättning 0 kr

Nu är det så att första året så är 10 % 5000 kr, på 50 kkr, då är det kvar 45000 kr till nästa år ( restvärde ) och med 10 % är det då 4500 kr o.s.v ner till 10 år. Summa åldersavdrag är då på 50 kkr ca 30 kkr , en diff på ca 20 kkr tiil F-tagarens
förmån som F-bolagen stoppar i kassan, och inte betalar ut, samt skrattar hela vägen till banken.
Har gjort den beräkningen själv, när dom plundrade båten från masttopp till köl och inte ljud, pengarna bara kom.
Så tänk till lite det med ersättning från F-bolagenoch räkna själva.
Lite oklart vad du menar, men jag tror att det du är ute efter är att om det är 10% avdrag per år så blir det inte 20% på två år utan 19%.

Det beror väl på hur skrivningen är gjord, om det är procent eller procentenheter.

• Gilla
Janetgorgis och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Lite oklart vad du menar, men jag tror att det du är ute efter är att om det är 10% avdrag per år så blir det inte 20% på två år utan 19%.

Det beror väl på hur skrivningen är gjord, om det är procent eller procentenheter.
Inget är olklart i detta, det är så dom gör. Bara säger att det är en %-sats per år och lika hela % per år på det värde som blir en utgångpunkt i begynnelsen. Dom räknar inte med restvärdet nästkommande år. Bara läsa det finstillta i försäkringsavtalet som många inte gör, då det är rätt långt. Så 10 % på 50 kkr är noll i ersättning efter 10 år, som dom räknar, med 5 kkr per år i avdrag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ja, det är 10 procentenheters åldersavdrag, inte 10 procent.

• Gilla
Frångolvtilltak och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara läsa det finstillta i försäkringsavtalet
Jo, det är ju rätt. Vill man veta vad man betalar för och vilken ersättning man kan tänkas få är det ju avtalet man får läsa. Inget konstigt med det väl?

Att sen stora delar av befolkningen inte kan räkna procent är en annan sak, men det ska vi nog inte lasta försäkringsbolagen för.

• Gilla
Frångolvtilltak och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det är 10 procentenheters åldersavdrag, inte 10 procent.
Och med prosentenheter då. Bara hört om det., men vet inte annat i dessa samanhang, att det är procent.
% för mig är ett värde med till eller från ett belopp, som med moms tex är + 25 % på slutbelopp på faktura och räknas med %. Utveckla det närmare så jag lär mig

C
J jonaserik skrev:
Har du något exempel på villkor där det inte klart och tydligt framgår att det handlar om procentenheter?

Om man inte gillar försäkringsbolag som skrattar hela vägen till banken rekommenderar jag att teckna försäkring hos ett ömsesidigt försäkringsbolag.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
procentenheter?
Jag skrev i # 6 att någon får utveckla det mer än bara skriva procentenheter? Skillnaden på detta och procent är inte i liv med kunnande. Så tala om skillnaden mot procent då, så jag lär mig.

C
J jonaserik skrev:
Så tala om skillnaden mot procent då, så jag lär mig.
Inte så svårt. Första året är åldersavdraget t.ex. 10%
Andra året 10% + 10% = 20%
Tredje året 20% + 10% = 30%
Fjärde 30% + 10% = 40%
Osv.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte så svårt. Första året är åldersavdraget t.ex. 10%
Andra året 10% + 10% = 20%
Tredje året 20% + 10% = 30%
Fjärde 30% + 10% = 40%
Osv.
Då enligt dig så är det på urspungliga priset på varan eller annat som det räknas på och inte restvärdet som blir kvar på efter föregående års avdrag. Där det fel med det du skriver. Det ska alltid räknas efter restvärdet.
Och det är där som dom skrattar när dom går till banken, för kunden är lurad på konfettin.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Det ska alltid räknas efter restvärdet.
Ska det alltid det? Det beror väl ändå på hur skrivningen ser ut?

Fairlane Fairlane skrev:
Ska det alltid det? Det beror väl ändå på hur skrivningen ser ut?
Vilken skrivning menar du då, det finstilta i avtalet som nästan ingen läser. Och där står kanske inte något mer än att åldersavdrag kommer ske, men inga precia vilkor om hur det räknas. Därav min start av tråden. Men så gör alla F-bolag och behöver inte betala ut den ersättning som ska vara för kunden, utan kommer undan på att räkna på sitt sätt.

Finns ju bolag där åldersavdraget kan tas bort mot ett tillägg. För oss lönade det sig på första skadan.

J jonaserik skrev:
Och med prosentenheter då. Bara hört om det., men vet inte annat i dessa samanhang, att det är procent.
% för mig är ett värde med till eller från ett belopp, som med moms tex är + 25 % på slutbelopp på faktura och räknas med %. Utveckla det närmare så jag lär mig
Procentenheter används ofta vid jämförelser, exempelvis när man gör opinionsundersökningar. Låt säga att SD hade 18,5% förra månaden och nu har de 18% av väljarsympatierna. L å andra sidan hade 3% förra månaden och har nu 3,5%. Skulle vi redovisa förändringarna i procent, skulle SD minskat med 2,7% och L ökat med 16,7%. Men det är ju inte särskilt relevant egentligen, eftersom 0,5 procentenhet är ett bestämt antal av de tillfrågade, inte en relativ andel.
Procentenheten är bestämd, medan procenten är relativ gentemot något.
Är du med på skillnaden?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Procentenheter används ofta vid jämförelser, exempelvis när man gör opinionsundersökningar. Låt säga att SD hade 18,5% förra månaden och nu har de 18% av väljarsympatierna. L å andra sidan hade 3% förra månaden och har nu 3,5%. Skulle vi redovisa förändringarna i procent, skulle SD minskat med 2,7% och L ökat med 16,7%. Men det är ju inte särskilt relevant egentligen, eftersom 0,5 procentenhet är ett bestämt antal av de tillfrågade, inte en relativ andel.
Procentenheten är bestämd, medan procenten är relativ gentemot något.
Är du med på skillnaden?
OK men jag håller inte på med opinionsundersökningar, utan bara med procent när det gäller fakturor eller priser ink eller utan moms som jämnförelse. Så även där är det påslag eller avdrag, det är lika med F-bolagen, dom räknar på sitt sätt för komma undan. Men du kanske inte har haft en skada som ska regleras med ett F-bolag och inte tänkt vidare på det med restvärde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.