:)Har lite fler funderingar kring markarbetet för grunden, men då denna tråd slutat handla om ALBA kantelement så startar jag en ny :)

Tack för alla svar och engagemang kring mina många frågor, välkommna svara på mer i nya tråden :D

Mikael_L skrev:
I vilket fall ska man inte köra med 16-32 som sen toppas med lite 4-8. Ty den lilla fraktionen ryms i håligheterna i den större och det riskerar att det över tiden rinner ner 4-8 och blir sättningar.
.
Låter logiskt. Men tidigare i denna tråd nämns att det är lämpligt att lägga 2 cm stenmjöl eller finkross överst ovanpå 8-16 makadam för att underlätta utsättninge av kantelementen- det låter ju definitivt inte OK enligt ditt resonemang.
Hmm, vad skall man tro?

ohlgren skrev:
Låter logiskt. Men tidigare i denna tråd nämns att det är lämpligt att lägga 2 cm stenmjöl eller finkross överst ovanpå 8-16 makadam för att underlätta utsättninge av kantelementen- det låter ju definitivt inte OK enligt ditt resonemang.
Hmm, vad skall man tro?
Jag körde med 8-16 under trädgårdsplattorna och balkarna. Inga problem att jobba med och få bra. Se till att padda bra. Ingen risk att det flyter iväg eller flyttar på sig.

Mikael_L
ohlgren skrev:
Hmm, vad skall man tro?
Jag tror givetvis som jag själv skrev, fattas bara annat. ;)

Nu kanske inte en mindre fraktion ändå kommer rinna ner i alltför stor grad, när det är klart ska det inte rinna vatten där som kan packa ihop det. Och det bör även ligga ganska still.

Men varför chansa? Själv använde jag inte heller någon jättefin fraktion, det var väl 4-8 eller 8-12 som jag satt kantelementen i, och det fungerade bra.

Jag la stenmjöl under plattorna som balkarna ställdes på, detta enligt grundfirman som jag handlade materialet av.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.