Mikael_L
Proton skrev:
2 frågor i ett. Dvs Måste 0-32 lagret vara helt slätt
Nej.

och är det ok att köra 4-8 som dränerande 20cm ?
Nja ... Inte brukligt i alla fall. En del har kört med 8-12 istället för 8-16, för att lättare få jämt under kantelementen.
Jag skulle satt 15 cm 8-16, ev toppat med 2 cm 4-8 för att lättare få fason på kantelementen.

Sen skulle jag försökt få ner dräneringen lite under 0-32 lagrets ovansida.
Dvs att dräneringsrörets botten ligger minst 1 cm under ytan på 0-32-lagret där röret är som högst, sen en anings fall längs drän-röret gör att lägsta punkten blir några cm under 0-32 lagrets yta.
Och detta vid bra mark och andra förhållanden som ger vid handen att dräneringen troligen inte är så jätteviktigt.
Skulle det finnas någon misstanke om att dräneringen skulle få jobba hårt under perioder skulle jag nog vilja sänka ner den ytterligare, för att skydda 0.32-lagret från rörelser och sjunkningar pga av fritt vatten där.
 
Mikael_L: Då ska ja se om det blir 8-16 istället för 4-8. För nyfikenhetens skull, vad är det som är bättre med 8-16 mot 4-8? Bättre dränerande förmåga eller bättre packa?

Angående dränering kommer jag som du säger börja högsta punkt med botten av dräneringsrören 1cm ner i 0-32. Sen med fall 0,5 cm /meter kommer lägsta punkt att vara 15cm ner i 0-32.

En fundering om stödfyllnad utsida L-stöd vid gjutning, vilket material är bra där? Har hur mycket fyllnadsmaterial av jord eller sand/jord att använda. Funkar det eller är 0-32 alt 6-16 makadam att rekommendera?

Phu, frågorna tar aldrig slut när man har så kompetent expertis att fråga :)
 
Mikael_L
Proton skrev:
Mikael_L: Då ska ja se om det blir 8-16 istället för 4-8. För nyfikenhetens skull, vad är det som är bättre med 8-16 mot 4-8? Bättre dränerande förmåga eller bättre packa?
Då jag egentligen inte vet ... ja faktiskt ... :)
...så är det endast baserat på någon slags (irrelevant?) känsla och att jag har förstått att det normala är att använda 8-16. Jag har någon stött på åsikten att 16-32 skulle vara bättre, men alltför jobbigt att få jämnt.
I vilket fall ska man inte köra med 16-32 som sen toppas med lite 4-8. Ty den lilla fraktionen ryms i håligheterna i den större och det riskerar att det över tiden rinner ner 4-8 och blir sättningar.

Jag har ju också jobbat lite med de här materialen då jag gjorde min egen grund. Och av hur jobbigt de olika materialen är att skotta, hur dom verkar packa sig och hur stabila jag upplevt dem sen.
Detta sammantaget gör att jag själv tror att de grövre stenarna ger en stabilare grund för ett hus. Och jag själv skulle inte fylla 15 cm med 4-8 under huset.
 
Tackar det svaret är tillräckligt för mig :D får bli 8-16.

Återstår bara fundera ut vilket material jag ska ha som motfyll utanför kantelementen under gjutningen.

Tackar än en gång för all värdefull info jag fått och allt engagemang
 
Proton skrev:
Tackar det svaret är tillräckligt för mig :D får bli 8-16.

Återstår bara fundera ut vilket material jag ska ha som motfyll utanför kantelementen under gjutningen.

Tackar än en gång för all värdefull info jag fått och allt engagemang
Jag har satt min balk nu. Lägger dagvatten, drän och tjälisolering sen grusar jag upp en bit över det. Räcker bra som motfyll.
 
Mikael_L
Proton skrev:
En fundering om stödfyllnad utsida L-stöd vid gjutning, vilket material är bra där? Har hur mycket fyllnadsmaterial av jord eller sand/jord att använda. Funkar det eller är 0-32 alt 6-16 makadam att rekommendera?

Phu, frågorna tar aldrig slut när man har så kompetent expertis att fråga :)
Jag motfyllde med samma 8-16 som jag la under kantelement och cellplast. Jag la nämligen sådant en dryg meter extra ut åt alla håll runt grunden, trevligt underlag för byggarbete och byggställningar. Så jag öste bara upp av det, och kan sen kratsa tillbaka det som inte önskas.

Men i princip ser jag inget problem med att motfylla med annat. Har det finmaterial i sig så ska du nog lägga markduk mellan först, så det inte rinner ner en massa fint och sabbar den dränerande verkan i ditt 8-16.

Var noga när du motfyller så du inte pressar ihop "formen" genom för kraftigt fylle och packningsarbete. kolla av med profiltrådar medan du jobbar. Kolla även att kantelementen kommer helt lodrätt, både då du sätter grunden och då du motfyller.
Av egen erfarenhet tycker jag man kan luta kantelementen något något lite inåt, men absolut inte utåt. För när betongen rinner in i formen finns det en liten risk att det börjar luta (mera!) utåt.
Så blev det här i alla fall. Lite bara, kunde mätas i några mm kanske närmare 10mm på värsta stället., men ändock. :|
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Jag har satt min balk nu. Lägger dagvatten, drän och tjälisolering sen grusar jag upp en bit över det. Räcker bra som motfyll.
Du använder ALBA?
Proton L-element i cellplast?

Eller har jag missuppfattat något?
 
Mikael_L: Tanken från början var ALBA men jag ändrade mig mitt i denna tråd till L-element Sundolitt pga för stor prisskillnad till albas nackdel!

Får bli 8-16 som motfyll med då. Smidigt om dom lämnar en hög man kan få ut runt grunden efter makadam lagret är uppfyllt.
 
Dök en fråga till upp, konstigt :)

Radonslang ska jag lägga. Räcker det med att ena änden av slangen går utanför plattan och att jag pluggar igen den andra änden under plattan? Lättare göra så än att gå tillbaks med slangen och ta ut båda vid samma ställe. Slangen kommer som ivägen för alla avloppsrör.
 
Proton skrev:
Dök en fråga till upp, konstigt :)

Radonslang ska jag lägga. Räcker det med att ena änden av slangen går utanför plattan och att jag pluggar igen den andra änden under plattan? Lättare göra så än att gå tillbaks med slangen och ta ut båda vid samma ställe. Slangen kommer som ivägen för alla avloppsrör.
1.5m in från kant på grund lägger jag min drän/radon rör. Sen drar jag upp den bredvid avloppsluftningen på taket. Får då ett automatiskt självdrag och skulle jag i framtiden ha höga värden blir det ett kanalfläkt på taket så jag slipper surr nere vid grunden där vissa drar ut sina rör. Drar den som en enda slinga så att säga så ändorna sitter ihop och på ett ställe har jag ett T-kors där sätter jag på ett slutet avloppsrör vilket är det jag drar upp på taket.
 
Mikael_L skrev:
Du använder ALBA?
Proton L-element i cellplast?

Eller har jag missuppfattat något?
Ankarbalk
ankarbalk1.jpg
 
Suhagg: Så du drar inte radonslangen / dränslangen som en "mask" under hela grunden som jag sett vissa göra? utan du följer grunden runt om ca 1.5 meter in från kantbalk tills ändarna möts då du sätter T-kors? T-kors och rör upp från detta kör du med vanlig 110 markrör då eller ? Var osäker om båda ändarna var tvungna komma ut
 
Proton skrev:
Suhagg: Så du drar inte radonslangen / dränslangen som en "mask" under hela grunden som jag sett vissa göra? utan du följer grunden runt om ca 1.5 meter in från kantbalk tills ändarna möts då du sätter T-kors? T-kors och rör upp från detta kör du med vanlig 110 markrör då eller ? Var osäker om båda ändarna var tvungna komma ut
Japp kör varvet runt och och så ett T-kors och upp på taket. Vanligt 110 avloppsrör upp på taket. Kommer på första varvet cellplast lägga åldersbeständig plast och tejpa alla genomföringar med åldersbeständig tejp. Det får duga.

Det finns säkert fler varianter att göra. Jag vet inte vad jag har för radonvärden och jag gör så här så har jag säkrat upp på ett billigt sätt.
 
Låter smidigt. Blir något liknande för mig men drar ut röret utanför grund efter t-korset då. 99.9% säker den aldrig kommer användas.
Plast som du 1-2 lagret isolering. Sen vill kommunen att jag har radon muffar på alla rörgenomföringar :( Overkill tycker jag men måste nog fixa det. Kanske funkar med o-ringar som är billigare.
 
På tal om något helt annat än radon. Någon som har förslag på prisvärd gjutjärns grunn till garaget? Kollar för fullt efter nån sån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.