Det märkliga är att det inte står någonstans vad det är för tillverkare på badkaret..

Boss89 Boss89 skrev:
du har helt rätt, underdelen är bruten man kan se spåren som gått sönder tyvärr:(
Var köper man ens en sån här:/
En VVS-butik kanske har svaret.

• Gilla
Boss89
  • Laddar…
Kan vara från pm-hem

För att besvara din fråga om hur få lös blandaren. En haknyckel som passar på hakmuttern, håll blandaren med en rörtång, blandaren är ju ändå skrot.
Vet inte om det finns hakhylsor för ändamålet.
Huggmejsel och hammare används om verktyg saknas, inte så lätt om inte blandaren sitter fast.
Tigersåg kan vara en utväg.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
För att besvara din fråga om hur få lös blandaren. En haknyckel som passar på hakmuttern, håll blandaren med en rörtång, blandaren är ju ändå skrot.
Vet inte om det finns hakhylsor för ändamålet.
Huggmejsel och hammare används om verktyg saknas, inte så lätt om inte blandaren sitter fast.
Tigersåg kan vara en utväg.
Yes tack det blir en utmaning att få loss den :/ sedan att hitta en ny som passar kopplingen..

Boss89 Boss89 skrev:
Yes tack det blir en utmaning att få loss den :/ sedan att hitta en ny som passar kopplingen..
Om utrymme finns kanske du kan dra av hakmuttern med en rörtång alt. Pologriptång. Gissar att hakmuttern har skurit fast på gängan där på slutet, med lite våld kanske du får lös blandaren.
Mät diametern på hålet där blandaren satt och ta med blandaren till en VVS-butik så kan de säkert hjälpa dig.

• Gilla
OskarJ
  • Laddar…
Den och kranen bredvid verkar vara en komplett enhet. Dvs du behöver skruva ner båda samtidigt och byta båda som en. Mitt ”kina kar” har separata kranar med slangar motsvarande dom du hade från väggen mellan kranarna. Då kan man ta ut dom 1 i taget. Hittar du ingen tillverkare så kan det big bli knepigt hitta exakt rätt. Men om du tar ut båda och lägger ihop delarna då kan man nog relativt lätt utreda vad du behöver. Det som styr är cc avståndet mellan de två kranarna. Och hur många funktioner kranen som man skiftar vattenflödet med har, Jag hade också satsat på pm-hem. Eller idogt letande på ebay/amazon . Alternativt ta med delarna till en kvalificerad vvs butik. Det kan nog dock vara svårt att få hjälp i butik då de brukar vilja veta exakt vad man har. Bildexempel hur en komplett ebhet ser ut.

Kromad komplett kranenhet med två separata vred och mellanliggande rördelar för vattenstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jhgbgvvvgvvkh och 1 till
  • Laddar…
Boss89 Boss89 skrev:
Var köper man ens en sån här:/
Jag skulle börjat med att kontakta tillverkaren av badkaret.
Är det ett "kina-kar" så kan det vara svårare men amazon eller alibaba kanske har utbytesdelar (om man vet vad karet heter alt. måtten)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle börjat med att kontakta tillverkaren av badkaret.
Är det ett "kina-kar" så kan det vara svårare men amazon eller alibaba kanske har utbytesdelar (om man vet vad karet heter alt. måtten)
Ts skrev att det inte står någonstans vad det är för kar

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
På mitt kar så kunde man ta loss toppkranarna. Under dom satt det en mutter, sen plockades dom ut nedåt. Jag har denna kran. Hela den kromade ”brickan” är en gängad mutter.

• Kromad toppkran med gängad bricka monterad på ett mässingskropp med två anslutningar.
    Skapa konto
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Min gissning är att det sitter en låsskruv etc i framkant på den närmsta kranen, och troligen en till innanför knopparna på den bakre. Eller om rentav en elelr flera knoppar är en låsning. Sen får du av toppkranarna, gänga sen av de kromade toppbrickorna, så tas de ut nedåt..
Närbild på två kromade kranar, röda pilar visar potentiella låsskruvpositioner.
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Boss89 Boss89 skrev:
Hej!

Blandaren på vårt badkar slutade funka så vattnet sprutade överallt i badrummet. Har varit tvungen att stänga av inkommande vattnet i hela huset för att inte det skulle bli översvämning. Så nu står man i akutläge :(
Har någon en aning om hur jag gör för att enbart stänga av vattnet på de två rören på bilden? Så vi kan ha igång vattnet i huset åtminstone. Finns det någon slags avstägningsventil man kan köpa?
Uppskattar all hjälp!!
Ta bort slangarna och plugga de ändar som pekar neråt. 15 mm plugg med mutter gissar jag

Boss89 Boss89 skrev:
Tack för tipsen köpte dessa kulventiler och nu kan vi åtminstone ha på vattnet i huset utan att det sprutar ut från rören.

nu får jag se om jag kan fixa badkarets blandare/vred där ovan och underdel inte vill fastna
Avstängningsventiler för WC! Inte förstahandsval precis

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Boss89 Boss89 skrev:
Vattnet sprutar ut ifrån de slangarna, både varm o kallvatten på Max så fort jag startar inkommande vatten i huset.
Byt slang

Boss89 Boss89 skrev:
Hej!

Blandaren på vårt badkar slutade funka så vattnet sprutade överallt i badrummet. Har varit tvungen att stänga av inkommande vattnet i hela huset för att inte det skulle bli översvämning. Så nu står man i akutläge :(
Har någon en aning om hur jag gör för att enbart stänga av vattnet på de två rören på bilden? Så vi kan ha igång vattnet i huset åtminstone. Finns det någon slags avstägningsventil man kan köpa?
Uppskattar all hjälp!!
plocka bort vinklarna och slangarna och sedan tar du med dig dom till nån butik som säljer VVS prylar exempelvis hornbach och väl där så säger du att du vill ha nya slangar och istället för vinklar så köper du vinkelventiler så du i framtiden kan stänga av vattnet lokalt vid behov.
Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.