N
Byt slangarna. Nu när du ändå har skruvat av en, ta med den till byggvaruhuset och köp 2 liknande. Det kan vara packningen som gett upp om ingen planadapter använts.

Även om du stänger av inkommande vatten så finns det ett tryck kvar i ledningen. Testa att öppna kranen i badrummet och se om det slutar rinna.

En gammal avstängningsventil kan också ha börjat ge upp och kan inte helt stänga inkommande vatten.

Edit: nu fattar jag! Vattnet sprutar för att det inte finns någon blandare. Skruva av slangen och köp ett lock i lämplig storlek. Skruva fast.
https://www.hornbach.se/shop/Lock-m...WRZs3GoSJ_aJ2nPRsfeMIqgnugFuivsxoCcIsQAvD_BwE

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Tackar heter de anslutningsslang?

sedan tror jag även vredet till vårt bubbelbadkar verkar ha gett upp. Verkar inte finnas att köpa sådana på Bauhaus precis..

• Gilla
Janne2010Klippan
  • Laddar…
H
Har du någon bild på dubbelbadkar och vredet?

• Gilla
Eva52
  • Laddar…
N newbee skrev:
Byt slangarna. Nu när du ändå har skruvat av en, ta med den till byggvaruhuset och köp 2 liknande. Det kan vara packningen som gett upp om ingen planadapter använts.

Även om du stänger av inkommande vatten så finns det ett tryck kvar i ledningen. Testa att öppna kranen i badrummet och se om det slutar rinna.

En gammal avstängningsventil kan också ha börjat ge upp och kan inte helt stänga inkommande vatten.

Edit: nu fattar jag! Vattnet sprutar för att det inte finns någon blandare. Skruva av slangen och köp ett lock i lämplig storlek. Skruva fast.
[länk]
exakt det är det som är problemet vattnet sprutar för ingen blandare finns.

H hus520 skrev:
Har du någon bild på dubbelbadkar och vredet?
Yes det kommer upp strax

Såhär ser vredet för kall o varmvatten till badkaret ut

• Kromat badkarsvred och handdusch på kanten av ett badkar mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett kromat vattenkranvred under installation, anslutet till rörledningar.
    Skapa konto
Jag får inte ovandelen att fastna med delen undertill längre. Kan det ha samlats skit mellan som behöver rensas?

Brukar vara svårt att få tätt mellan slang och vissa kopplingar så det kan vara där felet är.
Sätt en propp så länge som nämnts tidigare, finns på bygghadel/Biltema m.m.

Sen köper du kulventiler som denna när en riktig rörfirma öppnar i morgon:

Kromad kulventil i vinkel med klämring och reglervred.
Skapa konto

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-krom-kulventil-vinkel-klam-m-vred-15x10r-utv-plan

Komplettera med nya slangar så vet ni att allt är ok...

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Tack för tipsen köpte dessa kulventiler och nu kan vi åtminstone ha på vattnet i huset utan att det sprutar ut från rören.

nu får jag se om jag kan fixa badkarets blandare/vred där ovan och underdel inte vill fastna

• Två nya kulventiler monterade på väggen i ett badrum för att stoppa vattenläckage.
    Skapa konto
  • Gilla
greger911 och 13 till
  • Laddar…
Fortsätter i denna tråd förhoppningsvis har någon monterat sådana här blandare i bubbelbad innan. Hur får jag ovandelen att lossna så jag kan ta ut allt och rengöra? Hittar inga instruktioner någonstans

• Blandare på bubbelbad med synlig smuts och fråga om demontering för rengöring.
    Skapa konto
  • Närvarande är en bild av en blandare monterad i ett bubbelbad, synlig del innefattar rördetaljer och monteringskomponenter.
    Skapa konto
  • Kromad blandarknopp på ett bubbelbad med bakgrunden av gråa kakelplattor.
    Skapa konto
Nu kan jag inte mycket om den typen av blandare. På andra fotot så ser det ut som att blandarens underdel är trasig, eller har jag fel?
Du skriver att du inte får lös blandaren, är det inte bara att fortsätta gänga av hakmuttern som du har börjat med? Eller har den skurit på gängan för att den är trasig?

Redigerat:
Detaljen till vänster på bild 2 skall väl sitta ihop med blandaren, men är lossbruten eller är jag helt ute och cyklar?

Redigerat:
Det där löste du ju kanonbra! Nu är det bara kämpa på så kirrar du resten också

• Gilla
Lugas och 3 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Detaljen till vänster på bild 2 skall väl sitta ihop med blandaren, men är lossbruten eller är jag helt ute och cyklar?
du har helt rätt, underdelen är bruten man kan se spåren som gått sönder tyvärr:(
Var köper man ens en sån här:/

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det där löste du ju kanonbra! Nu är det bara kämpa på så kirrar du resten också
tackar :) skönt att ha vatten i huset iaf

• Gilla
Jhgbgvvvgvvkh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.