30 675 läst · 59 svar
31k läst
59 svar
akut!! igenslammad bottenventil, lite vatten brunn??
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Har skummat lite i denna tråd och lite i den andra som du har.
Vet inte om någon redan skrivit detta
Såg på bilderna att det verkar som du har en hydropress och ingen hydrofor.
Läs länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydropress
Se länk för att se en liknande hyropress http://www.rinkabyror.se/pdf/Rinkaby-Kat22_s26_54.pdf OBS kolla på sidan 2 (sid 27)
Vet inte om detta kan hjälpa något.
Mvh Alexandersson_1
Har skummat lite i denna tråd och lite i den andra som du har.
Vet inte om någon redan skrivit detta
Såg på bilderna att det verkar som du har en hydropress och ingen hydrofor.
Läs länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydropress
Se länk för att se en liknande hyropress http://www.rinkabyror.se/pdf/Rinkaby-Kat22_s26_54.pdf OBS kolla på sidan 2 (sid 27)
Vet inte om detta kan hjälpa något.
Mvh Alexandersson_1
Redigerat:
nu e jag i lite panikläge!!! jag sänkte ner röret o allt i brun,,,,, vattnet har sjunkit ca 70 cm på 2 dagar!!! så u har ja bara 30cm vatte i brunnen...... fan fan fan!!! va ska ja göra????? de e nåt fel på brunnen va?
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Jag läste att du har en å som går nära dig! Hur är vatten nivån där?
Har någon gjort några grävarbeten (eller andra markarbeten) i närheten som kan påverka vattnets gång i marken?
Har du några grannar med grävd brunn som du kan fråga om dom har liknande nivåer på vattnet. Om det är allmänt torrt hos er
Mvh Alexandersson_1
Jag läste att du har en å som går nära dig! Hur är vatten nivån där?
Har någon gjort några grävarbeten (eller andra markarbeten) i närheten som kan påverka vattnets gång i marken?
Har du några grannar med grävd brunn som du kan fråga om dom har liknande nivåer på vattnet. Om det är allmänt torrt hos er
Mvh Alexandersson_1
ååååh snart börjar ja gråta.... känns så hemskt allt.... dels arbetet vi lagt ner,,, dels pengabrist. ja pratade nyss med en röris. han sa att om de hade vart han, så skulle han sänka ner rör o bottenventil ändå, trots 30 cm vatten. sen skulle han köra igång systemet o kolla hur de funkar. på så vis kan man kanske få upp bra flöde igen i brunnen. om man har tur alltså................. jag skall nu springa ner till grannarna so har gård nedanför mig. dom har alltid problem med att de blir översvämningar hos dom. dom bor ju precis i sänkan vid ån nissan. o de måste jämnt ha massa dränkbara pmpar som pumpar upp vatten,,, annars dränks huset. så nu ska jag kila ner till dom o kolla läget med dom hur själva ån ser ut o vad de säger om vattennivån. iofs ser ja vattennivån när jag går ner för deras grusväg o backe...... ja kanske får vänja mig o hämta vatten ett tag nu, o funderar stark på o bygga ett utedass! problemet e ju att jag har hästar som kräver mkt vatten.
såååå har vart nere hos grannar nu. de sa att ån nissan är EXTREM torr nu. ja såg de själv nu att de knappt va nåt vatten alls. i vanliga fall, några meter från botten i min brunn (utanför den alltså) så brukar de va vatten o sankmark. nu klampa ja in där i deras hästhage o brottades med ala träd o grenar o sly,,, o marken va snustorr! som helt torr mark allts. vårt vatten får vi från nissan. den börjar tydligen i jönköping något o går vidare ner till halmstad. vi bor mittemellan. gislaved. så om de inte regnat tex i jönköping så trycker inte vattnet på hela vägen ner till oss förklarade grannen. han sa även att de bör komma en jäkla storm som trycker ner vattnet till oss. eller att de börjar regna sjukt mkt så vi får vatten. grannen har inga problem als. det beror på att de bor i sänkan. deras brunn är under deras hus. dvs den går rätt ner i nissan. i vattnet. så på så vis har de inga problem. nu funderar ja på o ringa några som håller på med brunnborrning,,, kolla med dom alternativ.
jag funderar så här,,,,, antingen försöker jag konstruera ett jättelångt sk rör med någon skopa på. det hissar ja ner i brunnen och gräver ur så gott ja kan själv... jag vågar inte gå ner i botten. grannen sa att de blir sån syrebrist så det kabara sälla till o man svimmar av! så kan man konstruera ngt själv o gräva ur tro? det gruset som är i botten,,, är det hårt fast tro?? och när ja grävt ur,,, måste jag väl lägga på nytt grus? och om detta nu funkar,, hur vet jag hur mkt ja behöver gräva? ser jag när vatten strömmar på? går det o se med blotta ögat så att säga?
andra alternativet är: be brandkåren komma o fylla på brunnen. men detta alternativet har jag hört olika bud om. några säger att de e lönlöst för allt vatten sjunker undan ändå. och några säger att det funkar jättebra. tredje alternativet... ja bygger en koja i skogen o emigrerar från samhället....... blaaahhh jobbigt allt just nu.
jag funderar så här,,,,, antingen försöker jag konstruera ett jättelångt sk rör med någon skopa på. det hissar ja ner i brunnen och gräver ur så gott ja kan själv... jag vågar inte gå ner i botten. grannen sa att de blir sån syrebrist så det kabara sälla till o man svimmar av! så kan man konstruera ngt själv o gräva ur tro? det gruset som är i botten,,, är det hårt fast tro?? och när ja grävt ur,,, måste jag väl lägga på nytt grus? och om detta nu funkar,, hur vet jag hur mkt ja behöver gräva? ser jag när vatten strömmar på? går det o se med blotta ögat så att säga?
andra alternativet är: be brandkåren komma o fylla på brunnen. men detta alternativet har jag hört olika bud om. några säger att de e lönlöst för allt vatten sjunker undan ändå. och några säger att det funkar jättebra. tredje alternativet... ja bygger en koja i skogen o emigrerar från samhället....... blaaahhh jobbigt allt just nu.
Vilket var det jag nämnde att jag har läst andra göra, fast med en lös vanlig pump som de kastar ner.. man suger den "torr" några gånger i hopp om att återflödet får lite fart igen... alla små vattenkanaler i jorden blir lite trimmade pånytt... (fast nu beskriver jag utifrån vad jag har läst).. som jag förstått så bör man göra detta under några dagar så det är inget engångs projekt.yllwa skrev:
Berörande syrebrist nere i en brunn så bör det ju teoretiskt sett vara lätt att testa, kanske inte så taskigt med en kanariefågel utan med en tändsticka (bör ju inte vara farliga gaser därnere)..slocknar stickan så är det ju inget bra tecken, hehe.
Sen börjar vi ju diskutera här vad det är för sort av tank men tycker inte ska låta dig bli förvirrad, det är ovesäntligt i förhållande till problemet ändå.
Med detta faktum att den är ovanligt grun pga torka, så kanske det aldrig var att den sög i sig massa överflödigt skit egentligen, det kanske bara var att sånt som låg på ytan numera hamna såpass lågt. Brunnen kanske inte är så smutsig..
30cm nivå... känns onödigt att kapa röret för även om den suger så kanske den suger slut på vattnet direkt iaf..
Så... Nödlösning - javisst att låta någon fylla upp brunnen med tillfälligt vatten kanske vore något...
Mer långsiktigt - försöka trimma upp vattenflödet genom tömma, låta den flöda, sen tömma, låta den flöda, osv osv.. I hopp om att den blir bättre...
(bor grannen lång bort? kanske kan dra en jäkla lång slang och få använda hans vatten nu under krisen?)
usch,,,,,, ja drar täcke över huvud o går o lägger mig. orkar knappt tänka nu...... måste ge de här några dar nu. har kolla med borrningsföretag, o ca 70 papp kan de gå på o borra ny brunn. o för en stund sen så ringer folk till mig i panik, med sina problem o vill ja ska lösa de åt dom, samt de tror ja har tid för dom o deras spontanbesök o förväntar sig kaffe mitt i allt, o snacka om deras bekymmer... . . e trött på o va hjärnan jämnt,,,,,,,, o lösa allt. alltid stark. fyyy men men,,, ja får pausa lite nu. vet nu iallafall varför bottenventil var full. pga lågt vattenstånd. suger skiten.vet nu att vattnet i ån e uttorkat. hela nissan e låg nu. de e därför brunn sina... så lite fakta har ja fått nu iallafall,,,,,,,, oc förstår mig på det. frågan e bara vad ja ska göra? vänta ett tag,,, leva utan vatten,,, hoppas att nissan stiger, vilket den kommer att göra. o då få in vatten ibrunn. en tilfällig lösning till nästa gång de sina. och den billigaste lösningen. ja har inte bara brunn o fixa. min infiltration bädd e mättad. får krux med avlopp. samt måste slänga på plåt,, eller huv på skorstenen, då vatten rinner in genom murstock. samt annat smått ogott med bil o hästar. såååååå liiiite o ta tag i. ni e underbara här inne, o jag e er evigt tacksamma för er hjälp. det har gett mig så mkt att kunna bolla ideer med er. och ni har lärt mig så mkt. ska pausa nu under helgen, o ta nya tag nästa vecka... lär ju återkomma! i annat fall kan ja berätta hur det gått. kanske nästa person med samma problem, får nytta av att läsa allt? tack så mkt! :=) (alla)
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag lider med dig, för jag vet hur besvärligt det kan vara med brunnsproblem. Mina uppstod senast i vintras när det var kallare än -30 ute. Då är det inte särskilt roligt att gräva fram brunnen och rörmocka nere i brunnen.yllwa skrev:
Beträffande borrning av brunn, så är det som dyrast att borra när man behöver foderrör, dvs de översta metrarna genom jordlagren. När man sedan når berggrund är det billigare. Jag tolkar dina inlägg som att du har en grävd brunn. Alternativet då är att borra ytterligare några meter ned i den befintliga brunnen. Dvs du behåller din grävda brunn, men tillför vatten från ett borrat hål ned i berggrunden. Det förutsätter dock fortfarande att grundvattennivån ligger i lagom höjd, så att du kan klara att suga från denna. Men det kan vara värt att kolla upp om det går att skapa bättre flöde till din befintliga brunn. 70 papp är dyrare än vad många borrföretag tar för en energibrunn, och de brukar vara i storleksordningen 200 m djupa. Du kanske behöver 20-30 m? Ring en annan borrfirma. Dessutom, ROT-avdraget är kanske din vän för något sådant här (renovering av brunn).
Den teoretiska sughöjden som kommenterats tidigare i inläggen är förövrigt drygt 10 m och beror på att man aldrig kan skapa mer undertryck än vacuum, dvs absolut nolltryck. Då blir differensen till omgivande lufts normaltryck det som egentligen driver (suger upp) vattnet. I praktiska sammanhang är dock mellan 7-9 m oftast maximal sughöjd.
Sughöjden påverkar var du kan placera din pump. I mitt fall just pga av sughöjden så är pumpen placerad på en avsats nere i den grävda brunnen och sedan går sugslangen ned i foderröret i borrhålet.
Om jag får komma med ett forumförslag till dig personligen, så har jag ganska svårt att läsa dina inlägg pga att du skriver samman allt i en enda stor massa. Göra gärna några styckesbrytningar så går det lättare att följa sammanhangen.
Ring flera... Här är en lista relaterat till Jönköping. Lägg märke till att vissa är betygsatta och då kan det ju vara värt att läsa betygen samt prioritera dem som fått lovord, såsom
Plast 1. Brunnsborrning AB, Jannes
Plats 2. Karlssons Brunnsborrning AB, G
Sen undvika dom med bottenbetyg då givetvis...såsom Vadsbo Brunnsborrning...
http://gulasidorna.eniro.se/query?w...ch_word=Brunnsborrning&geo_area=j%F6nk%F6ping
Plast 1. Brunnsborrning AB, Jannes
Plats 2. Karlssons Brunnsborrning AB, G
Sen undvika dom med bottenbetyg då givetvis...såsom Vadsbo Brunnsborrning...
http://gulasidorna.eniro.se/query?w...ch_word=Brunnsborrning&geo_area=j%F6nk%F6ping
ja nu har ja vart iväg o duscha hos syster. skönt o duscha av sig skiten. tvätta kläder får bli senare fråga....
yrrol: japp! ja bor rätt in i skogen. bland träd o buskar. ensligt. de som har kommunalt vatten, bor ca 200-300 meter bort. eller kanske ngt mer.
tack så mkt för du tipsa om olika företag. jag har själv en ide torka nu. blev väl lite mkt för mig innan, när folk samtidigt ringer till mig i panik med sina egna problem, samt annat folk som bara dyker upp hipp som happ. fick även reda på ett dödsbud i dag av min sk styvpappa. dog idag. så allthopa väl till de för mig.
de företaget du tipsa om, jannes brunnsborrning, de va dom jag ringde till. de tar 70 tusen kr. det andra företaget skall jag pröva ringa till, för dom har jag ej hört med.
norrbottenstorpet: jag ringde till det första företaget som yrrol tipsa om. då frågade jag dom om fall de funka o borra neråt i min redan befintliga brunn. de sade att de inte gör de, för kostnaden blir desamma, o de e hugget som stucket. bättre o lägga nytt tyckte de.
jag har även haft funderingarna på det där med rot-avdrag. kanske jag kan komma billigare undan då? jag vet inte.......
jag får be om ursäkt för mina luddiga osammanhängande texter. oftast skriver ja så knapparna glöder, och tänker inte på hur det ser ut när jag postar det. men hartidigare, hört jag skriver så det är svårt att hänga med. får skylla å att ja hade dålig närvaro på svenskalektionerna. :=)
nåväl.... ni e så snälla så! tänk att det sitter så himla kunnigt folk, på andra ställen o hjälper mig så mkt! är väldigt tacksam för allt ni gett mig! :=)
yrrol: japp! ja bor rätt in i skogen. bland träd o buskar. ensligt. de som har kommunalt vatten, bor ca 200-300 meter bort. eller kanske ngt mer.
tack så mkt för du tipsa om olika företag. jag har själv en ide torka nu. blev väl lite mkt för mig innan, när folk samtidigt ringer till mig i panik med sina egna problem, samt annat folk som bara dyker upp hipp som happ. fick även reda på ett dödsbud i dag av min sk styvpappa. dog idag. så allthopa väl till de för mig.
de företaget du tipsa om, jannes brunnsborrning, de va dom jag ringde till. de tar 70 tusen kr. det andra företaget skall jag pröva ringa till, för dom har jag ej hört med.
norrbottenstorpet: jag ringde till det första företaget som yrrol tipsa om. då frågade jag dom om fall de funka o borra neråt i min redan befintliga brunn. de sade att de inte gör de, för kostnaden blir desamma, o de e hugget som stucket. bättre o lägga nytt tyckte de.
jag har även haft funderingarna på det där med rot-avdrag. kanske jag kan komma billigare undan då? jag vet inte.......
jag får be om ursäkt för mina luddiga osammanhängande texter. oftast skriver ja så knapparna glöder, och tänker inte på hur det ser ut när jag postar det. men hartidigare, hört jag skriver så det är svårt att hänga med. får skylla å att ja hade dålig närvaro på svenskalektionerna. :=)
nåväl.... ni e så snälla så! tänk att det sitter så himla kunnigt folk, på andra ställen o hjälper mig så mkt! är väldigt tacksam för allt ni gett mig! :=)
Har vattnet stigit i brunnen nu när du inte kunnat använda det på ett tag?
Ibland kan man även se på brunnsvägarna var vattennivån brukgar vara. Är den lägre nu? Som många påtalat är skillnaden mellan vattenyta och pump oehört viktig. Är den på gränsen (ca 8-9m) kan man om det är extremt torrt man fylla på brunnen med vatten (ex 5 kubik) för att klara sig över dalarna.
Jag har grävd brunn och det går att lösa om man vet att den fungerat tidigare. Jag hade tidigre en robota pump med "allt i ett" som fungerade mycket bra, men det är 100% tätt i kopplingar som gäller. Jag installerade själv den första gången och inget fungerade, det visade sig att det inte var tätt. Det var en liten otäthet, minder än den som man har pyspunka i ett cykeldäck, som strulade. Ring runt bland rörisar så skall du se att det finns hjälp.
Är förresten vattenkvaliten OK då allt fungerade normalt?
Ibland kan man även se på brunnsvägarna var vattennivån brukgar vara. Är den lägre nu? Som många påtalat är skillnaden mellan vattenyta och pump oehört viktig. Är den på gränsen (ca 8-9m) kan man om det är extremt torrt man fylla på brunnen med vatten (ex 5 kubik) för att klara sig över dalarna.
Jag har grävd brunn och det går att lösa om man vet att den fungerat tidigare. Jag hade tidigre en robota pump med "allt i ett" som fungerade mycket bra, men det är 100% tätt i kopplingar som gäller. Jag installerade själv den första gången och inget fungerade, det visade sig att det inte var tätt. Det var en liten otäthet, minder än den som man har pyspunka i ett cykeldäck, som strulade. Ring runt bland rörisar så skall du se att det finns hjälp.
Är förresten vattenkvaliten OK då allt fungerade normalt?
hej p bengtsson. för ca 2 dagar sen mätte jag vattendupet. då va det 105 cm i brunne. idag va det endast ca: 30 cm. det har gått ner drastiskt nu när ja inte använt brunnen.
jag tittade i brunnen innan idag, för att se fall vattnet vart högt en gång i tiden. tyckte mig se att de va märken rätt högt upp i brunnen. men jag vet ju inte,,,,, jag e ju inte så kunnig, så jag vet inte om jag såg rätt o hur det skall se ut. antar det är lite mörkare ringar på cementringarna, där vatten en gång i tiden varit eller?
jag fick idag besked, att jag fick ,om jag ville, låna hem en tusen liter tank, (istället för den 400 liter tanken jag lånat hem nu). frågan e bara var jag skall fylla på den? kan man helt enkelt åka till brandkåren med tanken på en släpkärra, och fråga dom fall de kan fylla på den?
robota pump har jag aldrig hört talas om.ett helt nytt ord för mig... vad är det för nåt?
jag vet knappt hur allt e konstruerat. vet bara jag har en brunn,som det SKA finnas vatten i. men att det är för låg nivå nu, sedan har jag lärt mig mkt om det här med bottenventiler, och hur pump, och hydrofon, och allt har samspel med varann. och jag har fått så jätte mkt tips och råd på olika alternativ här. hur jag kan öka flödet här i brunnen, tex genom och tömma den, några ggr vad jag förstått.
idag när jag gick igenom grannens hästhage, och bort till mig, så kollade jag marken. grannen bor i en sänka. ån nissan ligger ju nästan to,m över deras trädgård, men de har 8-9 pumpar något som tar bort vattnet. iallafall,,,, idag är ag gick där, såg jag att de hade extremlågt vatten. han sade att de e helt otroligt va lågt vatten de va, och eg begrep han inte mkt av det. va bara konstigt. men så berätta han, att en annan gång, hade de tydligen släppt på vattnet länge uppåt nissan. och på bara några timmar hade ån höjt sig flera meter! vi prata lite om allt det, och vad jag förstått, så ligger min brunn egentligen i samma höjd som nissan.
när jag gick hem från dom, så gena jag genom hagen där det normalt är rätt så djupt vatten. nu va det snus torrt! (jag gick alltså på nissan) och jag fattade då oxå, att nu ligger min brunn över nissan. det är så himla svårt så här, att egentligen förklara hur allt ser ut. hade jag fattat lite, så skulle jag egentligen stått nere i deras hage, och ta kort uppåt mitt ställe samt ta kort på brunnen. då skulle man oxå se hur högt mitt hus ligger. finns tiden i morgon, så skal jag försöka mig på att ta kort.
jag tittade i brunnen innan idag, för att se fall vattnet vart högt en gång i tiden. tyckte mig se att de va märken rätt högt upp i brunnen. men jag vet ju inte,,,,, jag e ju inte så kunnig, så jag vet inte om jag såg rätt o hur det skall se ut. antar det är lite mörkare ringar på cementringarna, där vatten en gång i tiden varit eller?
jag fick idag besked, att jag fick ,om jag ville, låna hem en tusen liter tank, (istället för den 400 liter tanken jag lånat hem nu). frågan e bara var jag skall fylla på den? kan man helt enkelt åka till brandkåren med tanken på en släpkärra, och fråga dom fall de kan fylla på den?
robota pump har jag aldrig hört talas om.ett helt nytt ord för mig... vad är det för nåt?
jag vet knappt hur allt e konstruerat. vet bara jag har en brunn,som det SKA finnas vatten i. men att det är för låg nivå nu, sedan har jag lärt mig mkt om det här med bottenventiler, och hur pump, och hydrofon, och allt har samspel med varann. och jag har fått så jätte mkt tips och råd på olika alternativ här. hur jag kan öka flödet här i brunnen, tex genom och tömma den, några ggr vad jag förstått.
idag när jag gick igenom grannens hästhage, och bort till mig, så kollade jag marken. grannen bor i en sänka. ån nissan ligger ju nästan to,m över deras trädgård, men de har 8-9 pumpar något som tar bort vattnet. iallafall,,,, idag är ag gick där, såg jag att de hade extremlågt vatten. han sade att de e helt otroligt va lågt vatten de va, och eg begrep han inte mkt av det. va bara konstigt. men så berätta han, att en annan gång, hade de tydligen släppt på vattnet länge uppåt nissan. och på bara några timmar hade ån höjt sig flera meter! vi prata lite om allt det, och vad jag förstått, så ligger min brunn egentligen i samma höjd som nissan.
när jag gick hem från dom, så gena jag genom hagen där det normalt är rätt så djupt vatten. nu va det snus torrt! (jag gick alltså på nissan) och jag fattade då oxå, att nu ligger min brunn över nissan. det är så himla svårt så här, att egentligen förklara hur allt ser ut. hade jag fattat lite, så skulle jag egentligen stått nere i deras hage, och ta kort uppåt mitt ställe samt ta kort på brunnen. då skulle man oxå se hur högt mitt hus ligger. finns tiden i morgon, så skal jag försöka mig på att ta kort.
Du behöver inte åka och hämta vattnet själv, det finns firmor som kommer ut och fyller på, prata med ex de som skulle borra, de använder dessa mycket.
Låter som om grundvattennivån är rekordlåg. Är detta återkommande eller är det något exeptionellt som hänt med tanke på att det har regnat en del på sista tiden.
Om du inte får fason på vattennivån i brunnen hjälper inte mycket.
Robota är ett pump-märke (http://www.robota.se/)
Låter som om grundvattennivån är rekordlåg. Är detta återkommande eller är det något exeptionellt som hänt med tanke på att det har regnat en del på sista tiden.
Om du inte får fason på vattennivån i brunnen hjälper inte mycket.
Robota är ett pump-märke (http://www.robota.se/)