Jo just ja, rensa brunnen... är det en så liten brunn invändigt? normalt sett brukar dom vara 1-2m i diameter invändigt så att tom jag med mina 190cm hjälpligt kan kravla mig ner hehe
Men är det så så finns det gripskopor med som man gräver stolphål med tex fast har du en bra dränkpump så kommer den att få med slammet med om du tex kan spola lite i brunnen samtidigt som du låter pumpen gå där nere och en sådan hyr du för ngn hundring på tex cramo, Grindex eller liknande heter dom och finns i alla storlekar men e lagom för dig är med kke 50-75mm slangdameter.
 
Angående Tossegubbens påpekande nr 3 så klarar smått fantastiskt vissa pumpar att fylla sugledningen själva. Ex. de flesta Jetpumpar.

http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1395[/QUOTE]

Ja du har rätt här men är det på gränsen av sughöjden så är det inte säkert det funkar även om det enligt tillverkaren ska göra det (har själv haft detta problem och sett vattnet komma upp i en genomskinlig sugslang och "stanna" ngn meter innan pumpen)
 
Y
För skoj skull kan jag ju peka ut hur alternativet serut; http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1410

Med tanke på hur liten brunnen är osv så duger väl den minsta skulle jag tro.
Så släpper man ner den i brunnen, hängandes i rostfriwire, kanske inte behovs ifall den ligger på botten men känns ju inte så sunt om den gör det kanske.. går ju ha den i vilket läge som helst så lyckas man ha den horizontellt och en bit ovanför botten så blir det nog kanon.
- Då kvittar det med djuper osv, den kan pumpa från långt djupare än så...
Så får man ju ta bort den gamla pumpen och köra raka vägen till hydrofortanken..

Men... nackdelen... 6999kr + lite mer pyssel... och i mitt fall 8-9tusen kr klassen... ujujujuj... :(
 
Redigerat:
åhhh nu känner jag mig korkad igen,, för ja fattar knappt vad ni menar. :confused: trä i slang? trycka i vatten bakifrån??? va?? var??
sugröret antar jag menas med vad jag säger "mina vattenrör" från huset, källaren dvs, vattenpumpen, hela vägen ut till min brunn o ända ner till bottenventilen. är det de som kallas sugrör? (mina vattenrör alltså)
om ja nu, fyller upp hela röret i brunnen med vatten, innan ja kopplar på det på kröken som löper ut i brunnen, så e det ju luft i själva kröken.... men om ja då springer n till vattenpumpen, o fyller på vatten, typ dom 4 timmarna (hahahah) som dom sa, så kanske den luften i kröken försvinner? tänkte på en annan sak: när detta krånglade i början, o pumpen gick så skumt,,, kan det va ngn risk att ja måste rengöra eller nåt åt de hållet, vattenpumpen o hydrofor? kan det ha sugits in hmm,,,,, luft, rost eller annat där som kan ställa till det för mig nu i morrn?
yrrol: ja e ingen hulken. :D försökte mig på o bända slangen, men ja e la för klen,, trots all mockning hos djuren. o ved o all annan bröte....... så jag ställde min tunga nervissnade uteblomkruka på slangen o en gammal järngrindja hade stående. . alla metoder e bra utom dom dåliga........
ang det där du berättade att ni sänkte ner slangen o lyfte o sänkte hela tiden tills den va vattenfylld... är det bottenventilen som hmm "jobbar" då o öppnar o stänger? och att ja på så vis kan se att den funkar genom att den släpper in vatten i röret? ett smart tips i sådana fall. för då tar ja bara repet jag virat om röret o sänker ner allt o låter de fyllas med vatten genom o göra så som ni gjorde. ;) vad menar du med o köra med luckan öppen på hydrofor??? har jag lucka där? jag har vad jag sprang ner just nu o kolla, ett sånt riktigt plaströr som går i mitt cementgolv i källare, upp till vattenpumpen. på detta rör sitter en "blå" spak. det va den spaken jag skulle öppna för att sen hälla i vatten så det går ut i hela vattenledningen ner i brunn. sen skulle ja bara stänga av den spaken igen, och sätta på pumpen. typ dom instruktionerna har ja fått.... något mer vet ja inte vad ja ska göra... lär ju bli överaskning. :surprised:
när ja va med o koppla nya rör inne i huset, så använde jag mig av gängtejp. men denna gången anvnder ja mig av lintråd. samt en smörja som förljde med när ja köpte det. jag köpte de på jem och fix. men jag vet oxå att man kan ta lintråd samt köra med gängtejp ovanpå det. lintråd ska vara klart bäst, sägs de. inne i huset har ja klat, o allt håller tätt. va bara en koppling ja va tvungen att dra åt ordentligt en gång till. lintråd och gängtejp, har jag lär mig att man ska vira åt ett visst håll. åt samma håll som själva mojängerna skruvas på. om ingen hade berättat de för mig, kan ja slå mig i backen på att jag bara hade satt de lite huller om buller.... :D
nåja,,,, rapport o kanske lite svordomar o panikslagna meddelanden kanske kommer från mig i morrn. tusen tack!! era råd och stöd ger mig så himla mkt!! jag har lärt mig oehört genom er... :)
 
Lin OCH gängtape?? nej det lät väldans skumt det...
bara lin med pasta på ska det vara eller så bara gängtape men ska du ha på så grova gängor så funkar inte den lilla tapen man köper på macken utan det sk till en som kallas "jumbo"
Jag brukar använda loctites göngsnöre så slpper man allt kladd och det funkar på alla typer av instalationer som gas, bräsle, vatten osv.
Ja "sugröret" är aalt som sitter på sugsidan av pumpen, dvs i brunnen, i marken osv.
En annan metod att vattenfylla rören är att lossa vid pumpen och suga med en grovdamsugare tils det kommer vatten..
 
Y
Nu ska vi se... I samband med dessa diskussioner så kan du nog bortse rören som är mellan huset och tanken... allt handlar nog om röret mellan pumpen och brunnsbotten..

Ja, jag kände mig dum när kamraten använde den tekniken att lyfta och sänka den lösa slangen tills den blivit helt vattenfylld utav sin egna teknik/ventil- egentligen är det ju så uppenbart... haha..

Vad jag kom på nu när jag läste din följdfråga,
"när allt är monterat och jag fyller röret med vatten som tar evigheter, blir det inte bubbla då"
så kom jag nu ihåg att han använde då en vattenkanna för blommor, sån klassisk, och han påpeka att man måste hälla lugnt för vräker man på, då kan ju inte röret andas, luften trycks ju inte upp om det forsar ner vatten, häller man lugnt så blir det ju lite glypa som luften kan smita mellan...

förövrigt tar det inte så himla lång tid, okej det blev några kannor och visst tog det en stund i sig för man fick hälla så lugnt, men det rörde sig ju inte om en massa timmar... Du har ju trotsallt redan fyllt större delen av röret genom att lyfta och sänka den så den blir vattenfylld före du skruvar fast den med röret som går under jorden mellan brunn och pump...

Att det skulle hamna luft i tanken gör inget, det är rentav meningen att det ska vara luft i tanken, däremot (!) är det ju viktigt att du har mycket luft i tanken sen annars matar pumpen hela tanken full med vatten och så kommer det krångla pga detta..
-fast har man väl haft öppe serviceluckan, stänger och fyller upp vatten så ska det bli rätt mängd luft, överflödig luft åker ut genom vattenkranarna...

Jag ser på min hydrfor att vattennivån blev påtok förhög, fast det funkar ändå, bara det inte slår i toppen så... men tänk inte på det, gör rätt med slangen osv.. "börja i rätt ände"

Du kanske har modern hydrofor... eller ingen hydrofor överhudtaget, du skrev att du köpt nya grejer och risken är nog stor att du har en liten hydropress istället och då finns ingen lucka... då behöver du inte tänka på detta med rengöring och så vidare, kanske bara hitta bilventilen och fylla på lite luft ifall det behövs... (en liten tank med ballong innutisig istället för gammal hederlig plåttank av större storlek.. finns iofs i glasfiber numera också men..)


huppetihupp
 
Redigerat:
sven: pratar du o olle om en sådan dränkbar pump nu?? e det den ni menar med hur högt den suger??
jag vet faktiskt inte om nivån sjunkit i brunn.... jag minns bara att när de va riktgt varm förra sommaren, så fick ja för mig att titta ner i brunnen, och jag minns hur ja tyckte att den va sjukt djup, samt att ja inte begep varför vattnet va så hiiimla långt ner i en brunn? men sen stängde ja locket o vatnet funlka hela hösten vintern, våren o denna sommar, fram till de rassla loss nu i brunnen.... jag har ju en å precis bredvid mig. den löper nästan bredvid min vattenbrunn. just nu ser jag att ån "nissan" e jättelåg. nästan inge vatten alls. i våras va den sjukt hög. översvämning nästan.. jag kan följa vattenståndet med årstiderna... o nu e det rätt torrt ute, min brunn e tydligen djupare än denna å. det sa rörmokare när han va här o skulle titta på allt. men sen kika han ner i brunnen o sa: "där i vääägrar jag klättra ner". jahupps,, tänkte jag. o fatta ja va tvungen o fixa allt själv. :)
 
Men vad nu? är du säker på att du är i samma land som oss andra? hehe
Nejman skämt åsido så trodde jag det var sjukt högt vatten och blött i backen över hela landet denna hösten, här sjunker grävmaskinerna och bryggor står under vatten...
 
jahupps,,,,,, ja fick igång min telefon kamera iallafall. täkte bara skicka in lite bilder på min vattenpump samt hydrofor. o även den bar mätaren. man ser röret sticka upp ur golvet till pumpen. från de röret e ju en blå spak. det e den ja tydligen skulle dra upp o sen fylla i vatten har ja förstått?
tjaaa ja undrar ja me vicket land ja bor i? eller ehh vicket hus jag bor i!! jaja,,, nissan e rätt bra här,, man ser vattenmängden o så,,, om man nu vill se vatten. :rolleyes: i morrn skall ja försöka o ta kort på röret samt brunnen mm mm mm,,,, så kanske alla får sig ett hum om va jag gör. :D jag försökte få igång min HELT nya kamera. digitalkamera,, men som allt annat nytt ja har, så e den givet paj! :mad: min förra helt nya kamera funka inte heller,o då fick ja denna på garanti,, o telefonerna pajar oxå,, trots att de e nya. börjar ju tro de spökar här......... :confused: nåväl,, o telefonkameran funkar, så kommer mer bilder imorrn på allt!
 
  • DSC00022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jösses!!! fixa ja o få in bilder här??? hahahah :D
 
skickar även in 2 bilder till.. från längre avstånd. skratta inte åt bröten, o vattenbunke o hårsparyen. ett nödvändigt ont! :D vattenpumpen e som sagt ny... e oxå nån konstig svart klump ovanpå den,, med nåt ja knde stänga av eller på. men ja stänger av på strämbrytarna, dels till pump samt varmvattenberedaren. den röda spaken som går ill tryckmätaren, har ja faktiskt inge aning om vad de e för nåt, o vad man ska ha den till?? finns 2 små blå spakar bredvid den röda ja pratar om. dom gör tydligen, så jag bryter allt vatten in till hela huset om ja fattat rätt. ja va noga med o lära mig iallafall av stängningsknappen, när ja köpte detta. tur det när varmvattenberedaren o sk "rören" small i luften! :eek:
 
  • DSC00026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hinner inte läsa allt, men om pumpen inte funkar skulle jag göra som följer.

För att få igång pumpen skulle jag sträva efter att få ur all luft ur hela röret ner till bottenventil och i pumpen, dvs hela pumpens sugsida.

En viktig förutsättning för att lyckas med detta på ett bestående sätt är att allt på sugsidan över vattenytan är helt tätt annars kommer det in luft. Ytterliggare en förutsättning är att bottenventilen är tät.


Öppna ventilen med den blå armen och fyll vatten tills du inte får i mer.

Säng sedan ventilen

På övre delen av pumpen bör finnas en plugg. Den är avsedd att fylla pumpen.

Öppna pluggen, det kan ev. rinna ut lite vatten. Försäkra dig om att pluggen kan täta ordentligt när du drar fast den igen. T.ex. med lin och pasta.

Håll pluggen i vänster hand med gängan pekande åt höger. Om du tittar mot gängan så skall linet lindas medsols. Jag brukar ha på pastan sist och packa linet genom att vrida gängan mellan fingrarna åt samma håll som man gängar in pluggen. Snåla inte med linet.

Fyll pumpen helt full och dra fast pluggen lätt.

Öppna den blå ventilen igen och fyll på fullt. Se till att det kommer fram vatten vid pluggen, fyll på vid blå ventilen vartefter om det behövs. När du tror att hela pumpen är vattenfylld, så dra fast pluggen ordentligt.

Fyll upp fullt vid blå ventilen.

Vänta en stund och notera om nivån sjunker. Om så är fallet så är bottenventilen alt. sugledningen otät.

Stäng ventilen och starta pumpen.

Ev. kan proceduren behöva upprepas ett par gånger för att få ur all luft.

Det skall då gå åt mindre och mindre vatten för var gång.
 
hej sven och tack för svar. ja fick igång min digitalkamera nu,,, så nu sänder jag in bättre bildkvalitet. ja förstod de där med blå spak. säger så själv om den. i det röret som sticker upp från blå spak,har ja fattat att jag skall fylla på långsamt med vatten från en tex blomkanna,,, då måste ja dra upp den blå spaken. detta kunde tydligen ta tid, har ja förstått pga luftbubblor .... men va bara o fortsätta o fylla på. däremot prata du o någon plugg? menar du att de ska sitta en plugg i de röret som sticker uppfrån blå spak? (det gör det inte) eller skall jag leta efter någon plugg på själva vattenpumpen???? nu fattar ja nog ingeting igen...... men jag förstod allt annat du skrev o det gav mkt! ;) jag skickar in en bild där de e bättre kvalitet. man ser helheten där. rörmokare sa att de enda ja behövde göra, va att : dra upp den blå spaken, fyll i vatten. kan ta timmar. när det är fullt, stäng spak samt sätt på allt på strömbrytaren. dvs starta upp pump..... men hur märker ja om de e okej? sedan annan sak,, under tryckmätaren, bredvid hydrofor, sitter en röd spak..... va sjutton e de för nåt?? trycker den in luft i tanken eller vad?? :confused: nu e ja trött,,, ska hoppa i säng,, o sova men absolut INTE drömma om rör eller vatten. :D
 
såå nu fick ja upp bättre bildkvalitet. :D
 
  • Bild 205.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
yrrol: du nämnde nåt om att man kan höja, resp sänka röret i vattnet, så det fyller sig själv? när man gör det,, skall bottenventilen HELA tiden va under vattnet, medans man höjer o sänker allt? eller ska man höja resp sänka under vatten, samt ovan vattenytan,,, det kanske lät helt tokigt,,, men ja vet ju inte,,,,,,, jupps,,,, tack för alla råd! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.