Testa med startkablar från bilen. Om den inte orkar runt då så är det inte elfel.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Testa med startkablar från bilen. Om den inte orkar runt då så är det inte elfel.
Testat innan jag flyttade batteriet till den andra klipparen.
 
Är det en OHV motor eller sidventilare? En OHV har en kromad kåpa framtill som det står OHV på.

Har du en OHV så kan en enkel ventil justering görs susen. För stort ventilspel kan göra att dekompressionen inte funkar.
Dubbelkolla även oljenivån. För mycket olja (eller olja+ bensin) kan orsaka för stort tryck i vevhuset.

Mvh
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
B busgraab skrev:
Är det en OHV motor eller sidventilare? En OHV har en kromad kåpa framtill som det står OHV på.

Har du en OHV så kan en enkel ventil justering görs susen. För stort ventilspel kan göra att dekompressionen inte funkar.
Dubbelkolla även oljenivån. För mycket olja (eller olja+ bensin) kan orsaka för stort tryck i vevhuset.

Mvh
Motor med OHV-etikett, slangen, smutsig, gräsrester, utomhus, del av fordon eller maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ställer jag motorn för att justera ventilspelet och vilket värde ska det vara?
 
H Hybro skrev:
Så skruva du ur stiftet som föreslaget och kör startmotorn. Får den jobba lika tungt som med stiftet i är frågan?
Går runt lätt med startmotor utan stift
 
Och Du kollar väl om det finns gnista innan du river isär?

Justering av ventilspel hör mer till underhåll för långt längre v på motorn.

Om det finns gnista, fortskrider du med lite startspray i insuget.
Obs kör inte motorn på startspray, bara kolla om den tänder till
I så fall är det bränslefel. Troligtvis förgasarfel.
Om du plockar isär denna för rengöring, så var försiktig med flottörventilen och dess säte. Sätet
brukar vara av silicone. Ligger löst.
Så det försvinner all världens väg, om du blåser med tryckluft.
Ett annat känt ställe är just där bemsinslangen ansluter till förgasaren. Själva nippel brukar samla skräp.
 
H Hybro skrev:
Och Du kollar väl om det finns gnista innan du river isär?

Justering av ventilspel hör mer till underhåll för långt längre v på motorn.

Om det finns gnista, fortskrider du med lite startspray i insuget.
Obs kör inte motorn på startspray, bara kolla om den tänder till
I så fall är det bränslefel. Troligtvis förgasarfel.
Om du plockar isär denna för rengöring, så var försiktig med flottörventilen och dess säte. Sätet
brukar vara av silicone. Ligger löst.
Så det försvinner all världens väg, om du blåser med tryckluft.
Ett annat känt ställe är just där bemsinslangen ansluter till förgasaren. Själva nippel brukar samla skräp.
Men, alltså problemet är ju att startmotorn inte orkar dra runt pga kompressionen
 
Kan det vara så att startmotorn håller på att ge upp? Går det att flytta startmotorn från den andra och testa?
 
Aha....
1. Kolla oljenivån.

2. Använd startkablar direkt från batteriet på t ex en bil.

Bilens minuspol ansluts till motorblocket.

Bilens pluspolen ansluts momentant för starförsök via startkabel på startmotorns anslutning för positiv spänning.
Normalt oftast via ett kraftigt startrelä, men inte nu.

- På små motorer brukar det inte finnas nån solenoid, som har inbyggda reläkontakter, och en arm som puttar in startmotorns drev mot svänghjulets kuggkrans.
I stället brukar startmotorns axel vara spiralskuren på ett sånt sätt att när axeln snurrar så jagas ett startdrev in i kontakt mot kuggkransen.

Vad hände när du gjorde enligt ovan?

- Ingen skillnad. Då är startmotorn kass, såvida inte din motor skurit.

- Full sprutt på startmotorn.
Då finns felet, i kasst batteri. Eller oxiderade polskor, poler.
Dåligt startrelä. Dålig kontaktering.
Dålig kontakt mellan batteriets minuspol och motorblocket.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Aha....
1. Kolla oljenivån.

2. Använd startkablar direkt från batteriet på t ex en bil.

Bilens minuspol ansluts till motorblocket.

Bilens pluspolen ansluts momentant för starförsök via startkabel på startmotorns anslutning för positiv spänning.
Normalt oftast via ett kraftigt startrelä, men inte nu.

- På små motorer brukar det inte finnas nån solenoid, som har inbyggda reläkontakter, och en arm som puttar in startmotorns drev mot svänghjulets kuggkrans.
I stället brukar startmotorns axel vara spiralskuren på ett sånt sätt att när axeln snurrar så jagas ett startdrev in i kontakt mot kuggkransen.

Vad hände när du gjorde enligt ovan?

- Ingen skillnad. Då är startmotorn kass, såvida inte din motor skurit.

- Full sprutt på startmotorn.
Då finns felet, i kasst batteri. Eller oxiderade polskor, poler.
Dåligt startrelä. Dålig kontaktering.
Dålig kontakt mellan batteriets minuspol och motorblocket.
Behöver absolut inte betyda att startmotorn är kass. Dekompressionsfunktionen kan vara satt ur spel. Antingen via för stort ventilspel, eller kass mekanism i motorn.

Att kontrollera spelet är lätt. Lossa 4 skruv och mäta med bladmått. Är spelet oroväckande stort så skall det justeras, och kan då göra att funktionen för dekompression åter börja funka.

Insug brukar ligga på runt 0,15mm, avgas runt 0,2.
Skicka din motorkod (står på OHV-locket), så kan jag kolla upp exakt.
Killgissar att dekompressionen inte börjar krångla förrän insugsventilen ligger på 0,4mm spel ller större.
 
Men som hydro säger, innan du provar annat, lägg startkablar direkt på startmotor ifrån ett bra batteri först. Minus rätt på motorblock.

Förgasaren som någon nömnde har inget alls med ditt fel att göra.

Mvh
 
J Jeppson skrev:
Kan det vara så att startmotorn håller på att ge upp? Går det att flytta startmotorn från den andra och testa?
Om man läser tråden så får man veta att startmotorn byttes under felsökning
 
B busgraab skrev:
Men som hydro säger, innan du provar annat, lägg startkablar direkt på startmotor ifrån ett bra batteri först. Minus rätt på motorblock.

Förgasaren som någon nömnde har inget alls med ditt fel att göra.

Mvh
Om man läser tråden ser man att det är provat
 
B busgraab skrev:
Men som hydro säger, innan du provar annat, lägg startkablar direkt på startmotor ifrån ett bra batteri först. Minus rätt på motorblock.

Förgasaren som någon nömnde har inget alls med ditt fel att göra.

Mvh
Om man läser tråden ser man att det är provat
 
K Kurtivan skrev:
Om man läser tråden ser man att det är provat
Uj uj uj.... Vad mycket jag missat i tråden.

Men det skrivs visst flera gånger att om man inte lägger på remmen till klippaggregatet så startar tydligen motorn lätt som en plätt!

Antingen monterar du remmen fel eller så är nån detalj felaktig som
s a s böjer/lyfter undan denna när du inte vill ha drift på klippaggregatet.
Kolla noga på andra maskinen, om den nu var lika.

Är väl kanske ö h t inte nåt fel på motorn, startmotor mm?

Du ser väl om aggregatets knivar snurrar redan från början, när du kör startmotorn, även om den går långsamt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.