4 245 läst · 61 svar
4k läst
61 svar
Åkklippare som inte startar
Du måste nog läsa igenH Hybro skrev:Uj uj uj.... Vad mycket jag missat i tråden.
Men det skrivs visst flera gånger att om man inte lägger på remmen till klippaggregatet så startar tydligen motorn lätt som en plätt!
Antingen monterar du remmen fel eller så är nån detalj felaktig som
s a s böjer/lyfter undan denna när du inte vill ha drift på klippaggregatet.
Kolla noga på andra maskinen, om den nu var lika.
Är väl kanske ö h t inte nåt fel på motorn, startmotor mm?
Du ser väl om aggregatets knivar snurrar redan från början, när du kör startmotorn, även om den går långsamt?
B busgraab skrev:Behöver absolut inte betyda att startmotorn är kass. Dekompressionsfunktionen kan vara satt ur spel. Antingen via för stort ventilspel, eller kass mekanism i motorn.
Att kontrollera spelet är lätt. Lossa 4 skruv och mäta med bladmått. Är spelet oroväckande stort så skall det justeras, och kan då göra att funktionen för dekompression åter börja funka.
Insug brukar ligga på runt 0,15mm, avgas runt 0,2.
Skicka din motorkod (står på OHV-locket), så kan jag kolla upp exakt.
Killgissar att dekompressionen inte börjar krångla förrän insugsventilen ligger på 0,4mm spel ller större.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta att jag missat en del info ifrån dig.
Om startmotor och ström är uteslutet så finns det inte så mycket kvar.
Du kan ha vaporlock, dvs bensin stående på kolven. I och med att du kört utan stift så är nog detta uteslutet.
Du kan ha högt vevhustryck. Det får du genom för mycket olja eller olja/bensin i vevhuset. Jag tolkar dig som att du kollat oljenivån.
Då är det dekompressionen kvar. Kan vara fel på mekanism, eller ventilspel. Jag återkommer om 20min med specen på din motor.
Om det är fel på dekompression så ska du heller inte eller knappt inte kunna snurra på svänghjulet manuellt. Det ska ta bom stopp. Prova lägga handen på, snurra medurs. Funkar dekompression så ska det få trögt, men du hör ett pys och du kan snurra runt det med en hand när det pyst en stund.
Funkar inte dekompressionen så tar det tvärstopp.
Om startmotor och ström är uteslutet så finns det inte så mycket kvar.
Du kan ha vaporlock, dvs bensin stående på kolven. I och med att du kört utan stift så är nog detta uteslutet.
Du kan ha högt vevhustryck. Det får du genom för mycket olja eller olja/bensin i vevhuset. Jag tolkar dig som att du kollat oljenivån.
Då är det dekompressionen kvar. Kan vara fel på mekanism, eller ventilspel. Jag återkommer om 20min med specen på din motor.
Om det är fel på dekompression så ska du heller inte eller knappt inte kunna snurra på svänghjulet manuellt. Det ska ta bom stopp. Prova lägga handen på, snurra medurs. Funkar dekompression så ska det få trögt, men du hör ett pys och du kan snurra runt det med en hand när det pyst en stund.
Funkar inte dekompressionen så tar det tvärstopp.
0,1 på insug. 0,15 på avgas.
Lossar du OHV kåpan så ser du allt och kan mäta allt.
Lossar du stiftet och snurrar på svänghjulet så ser du även om insugsventilen öppnar pyttelite under kompression. Det ska den göra vid dekompression.
Lossar du OHV kåpan så ser du allt och kan mäta allt.
Lossar du stiftet och snurrar på svänghjulet så ser du även om insugsventilen öppnar pyttelite under kompression. Det ska den göra vid dekompression.
Men nu.... Visst var det ändå så att motorn startade och gick bra utan aggregatrem, tyckte jag det skrevs ovan.
Vad har dekompressionsmekanismen med det att göra?
Har jag fattat fel än en gång?
Och kan mäta.... Vem påstår det? Typ när då?
Syftar Du på hur mycket ventilerna lyfter typ innan motorn tänder?
Kolla du om klippaggregatet går när du kör startmotorn...
- Har en enstånka i båten med en nyare effektiv generator. Den går dåligt att starta om laddning av batterierna är tillslagen.
Tricket är att lägga mig på hög tomgång, innan jag aktiverar 70 A laddning.
Så se till att koppla ur klippaggregatet inför nästa start. Ev lyft av kilremmen.
Gör startförsök och återkom.
Vad har dekompressionsmekanismen med det att göra?
Har jag fattat fel än en gång?
Och kan mäta.... Vem påstår det? Typ när då?
Syftar Du på hur mycket ventilerna lyfter typ innan motorn tänder?
Kolla du om klippaggregatet går när du kör startmotorn...
- Har en enstånka i båten med en nyare effektiv generator. Den går dåligt att starta om laddning av batterierna är tillslagen.
Tricket är att lägga mig på hög tomgång, innan jag aktiverar 70 A laddning.
Så se till att koppla ur klippaggregatet inför nästa start. Ev lyft av kilremmen.
Gör startförsök och återkom.
Redigerat:
Att motorn inte går runt när han försöker starta? Är klippbordet bortkopplat, startmotor och ström uteslutet finns det inte så mycket kvar.H Hybro skrev:
Möjligen rem eller låda som fortfarande inkopplad. Frikopplas den när du försöker starta? Så inget knas hänt där även om det är långsökt.
Mvh
Du har inte läst eller så inte förstått, jag tar det igen: Klipparen började bli svårstartad, gick trögt på starten, så för att underlätta fick jag lägga av remmen till klippagget eftersom det inte frikoppladdes helt, men då kunde den starta och när den gått en stund så stannade jag den, lade på remmen på klippagget och då kunde den starta. Efter någon månad så slutade den att kunna dra runt motorn även om klippaggets rem var avlagd, då skapade jag denna tråd. Efter diverse felsökningar och tips från byggahusare så har vi kommit fram till att det har med dekompressionen att göra där "busgraab" har gett mig tips på hur jag ställer ventilerna, endera löser det problemet eller så måste motorn öppnas. Nu ska jag ställa ventiler och efter att jag gjort det återkommer jag med resultat.H Hybro skrev:Men nu.... Visst var det ändå så att motorn startade och gick bra utan aggregatrem, tyckte jag det skrevs ovan.
Vad har dekompressionsmekanismen med det att göra?
Har jag fattat fel än en gång?
Och kan mäta.... Vem påstår det? Typ när då?
Syftar Du på hur mycket ventilerna lyfter typ innan motorn tänder?
Kolla du om klippaggregatet går när du kör startmotorn...
- Har en enstånka i båten med en nyare effektiv generator. Den går dåligt att starta om laddning av batterierna är tillslagen.
Tricket är att lägga mig på hög tomgång, innan jag aktiverar 70 A laddning.
Så se till att koppla ur klippaggregatet inför nästa start. Ev lyft av kilremmen.
Gör startförsök och återkom.
Om du googlar Briggs + manual så hamnar du på Briggs sida. Där kan du söka upp din motor med hjälp av siffrorna på locket. Dom har sprängskisser med artikelnummer.
Men bäst är såklart att dela på motorn för att dubbelkolla mekanismen för dekompression.
Om du söker på decompression Briggs på youtube så finns flertalet filmer att kika på vad de handlar om.
Mvh Henrik
Men bäst är såklart att dela på motorn för att dubbelkolla mekanismen för dekompression.
Om du söker på decompression Briggs på youtube så finns flertalet filmer att kika på vad de handlar om.
Mvh Henrik