693 035 läst · 2 883 svar
693k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Tyvärr kan man inte ha rörelsedetektor på vid larm och inte vid skallarm. De features du väljer måste vara på i båda lägena. Förhoppningsvis lägger Ajax till stöd för detta så småningom.H hrt skrev:
Ja, många har löst det genom att köra två enheter med olika inställningar. Men det kan ju blir rätt dyrt om man behöver göra det på många ställen. Jag vill exempelvis bara ha tilt-sensorn på på mina DoorProtect Plus i sovrummen vid skalläge men vid larmläge så ska även slag-sensorn vara på. På det sättet hade jag kunnat öppna och ha fönsterna på vädringsläge på natten tillsammans med aktivt skalskydd. Larmet går då bara om någon försöker öppna fönstret över en viss "tilt-grad". Hoppas att Ajax lägger till stöd för att ha olika sensorer på i samma enhet vid skalläge och larmläge. Borde vara någorlunda simpel logik att bygga in i produkten.H hrt skrev:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Svårt att välja vilka delar ni behöver i ert tilltänkta Ajax system?
Kolla in denna länk,
https://ajax.systems/configurator/
Ganska basic, men kan i alla fall ge en hint
Kolla in denna länk,
https://ajax.systems/configurator/
Ganska basic, men kan i alla fall ge en hint
Hur ska man tänka vid val utav hub, räcker den vanliga modellen eller ska man satsa på hub+?Erik Hellgren skrev:
Känns som att hub+ är mer anpassad för företag men samtidigt är den nyare och kanske bättre?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
I normalfallet räcker den vanliga Hub:en gott.LövenDempa skrev:
Kör båda och någon skillnad i prestanda märks inte.
Har man tex inte fast internet eller är tvingad att köra wifi då skulle jag rekommendera Hub Plus och då främst pga möjligheten till dubbla sim-kort.
Hur fungerar det med manöverpanelen har den ljudnotis för att indikera fördröjning vid på/avlarmning? Har sett billigare larmlösningar där det är hub som låter, och således bör monteras i närheten av manöverpanelen.
Ni som har manöverpanel, använder ni den tillsammans med kontakt eller kamera som triggar?
Kan man ha flera manöverpaneler? En för säg källardörr och en för entrédörr?
Ni som har manöverpanel, använder ni den tillsammans med kontakt eller kamera som triggar?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Du kan ha hur många knappsatser som helst (eller iaf 99 st eller 149 st m Hub Plus). Ajax tar 99 resp 149 enheter o det spelar ingen roll om det är detektorer, sirener eller knappsatser etc.H HannesBr skrev:Hur fungerar det med manöverpanelen har den ljudnotis för att indikera fördröjning vid på/avlarmning? Har sett billigare larmlösningar där det är hub som låter, och således bör monteras i närheten av manöverpanelen.
Ljudindikering vid in-/utpasseringstid kommer från sirenen, så en homesiren i närheten av respektive entré är att rekommendera.
LövenDempa skrev:
Jag valde HUB+, för att jag ville köra över WIFI. Att dra en LAN-kabel till hubbens placering hade varit väldigt jobbigt. Allt handlar väl om vad man själv vill ha och behöver.
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg