691 242 läst · 2 883 svar
691k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Ska jag göra omgåendejocke4u skrev:
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Hej!
Någon som har förslag hur jag kan få Ajax att tända mina plejd enheter?
Någon som har förslag hur jag kan få Ajax att tända mina plejd enheter?
Vad krävs för att tända en Plejd? Ajax har ju både ett 230v relä (wallswitch) och ett 12v Ajax relay som båda är potentialfria/torra reläer. Jag kör fler av dessa för olika saker men har ej prövat med Plejdes.suhaggyB skrev:
Vid utlöst larm samt av/pålarmning så kan du styra plejd mha av t.ex Home Assistant eller Homey genom att utnyttja SIA-integrationen. Men tyvärr funkar det inte att använda Ajax's detektorer för styrning av belysning.es.suhaggyB skrev:
Har du tips på att till Homey som stödjer SIA? Jag har inte lyckats hitta någon.gol skrev:
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Funkar det att köra via homekit?
Plejd har ju inget öppet API, men det finns ett par varianter för inofficiell integration, bl.a: https://github.com/klali/ha-plejdes.suhaggyB skrev:
Använder inte HA själv så den praktiska biten får någon annan svara på.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Men numera finns det ju stöd för plejd i homekit, går det att interagera homekit med ajax på samma sätt som HA? SIA är väl HA:s protokoll så det lär väl inte funka för homekit med det kanske finns någonting annat?gol skrev:
Tyvärr inte, Ajax har inget Homekit-stöd. SIA är ett väldigt enkelt protokoll som skulle vara ganska enkelt att integrera med även andra plattformar än HA (t.ex Homey). Men som sagt så saknar Ajax's SIA-protokoll stöd för detektorernas status, vilket gör det inte lika intressant för integrering med hemautomation (annars skulle jag kunna tänkt mig att göra en Homey-integration). Ajax känner mycket väl till önskemålet, men är inte ett dugg intresserade av att erbjuda ett bättre protokoll. Så SIA till HA och fulhack till Plejd är nog det enda som bjuds i dagsläget om du inte vill göra en abrovinsch med reläer och "pluggar".es.suhaggyB skrev:
Hej. Är ny med Ajax och har tänkt gruppera larmet så jag kan larma på garage separat. Finns utmärkt video för detta men när jag går in i appen finns inte grupper utan bara zoner. För mig är en zon en del av en större lokal som inte larmas. Men tänker att det bytt namn och möjlighet funktionalitet. Men när jag ska aktivera den så får jag meddelande om att enheter måste grupperas först.
För mig är grupper helt osynlig. Någon som har koll?
Hub 2 Plus 82.2.9.10.3.5.1.0 Firmware 2.14.0
På förhand tack
För mig är grupper helt osynlig. Någon som har koll?
Hub 2 Plus 82.2.9.10.3.5.1.0 Firmware 2.14.0
På förhand tack
Zoner och Grupper är samma sak i Ajax. (Engelska Zone betyder i larmsammanhang larmingång/sektion så det är synd att översättaren använt denna benämning).
Har du lagt enheterna i rum innan du väljer in dem i grupper?
Har du lagt enheterna i rum innan du väljer in dem i grupper?
Redigerat:
Kan du inte lägga till enhet i din Grupp Källare genom att klicka på kugghjulet?J Joe Bräck skrev:
Du måste lägga in alla dina enheter i zoner/grupper innan du kan slå på "Aktivear zonläge". (precis som det står)
Redigerat: