19 384 läst · 60 svar
19k läst
60 svar
Ärvde aktier, är det dyrt att fåut detta i pengar?
*stressad* hittar bara innehavsförändrings-pappret där aktierna köptes. Inte information om kostnaderna som jag verkade hitta en annan gång men inte nu.
Kan man spåra gamla aktier?
Tänker att utdelningsrapporter nämner ett SE nummer under sig, kan banken söka på detta?
Kan man spåra gamla aktier?
Tänker att utdelningsrapporter nämner ett SE nummer under sig, kan banken söka på detta?
Redigerat:
Skatten är på vinsten.
vinsten räknas som skillnaden mellan försäljningspris och inköpspris minus de två kurtagen.
inköpspriset är man själv tvungen hålla reda pÅ, och man måste spara alla avräkningsnotor eller motsvarande.
har aktierna köpts via en bank brukar banken enkelt kunna hitta informationen om den är yngre än 10 år. Sen beror det bank. Nordea som exempel tar betalt per timme och är det mikrofilmat tar det tid.
Alternativet är att ta 20% av försäljningspriset som anskaffningskostnad Och då blir skatten alltså räknad på 80% av likviden.
Sen kan det vara skillnader mellan noterade och onoterade bolag.
vinsten räknas som skillnaden mellan försäljningspris och inköpspris minus de två kurtagen.
inköpspriset är man själv tvungen hålla reda pÅ, och man måste spara alla avräkningsnotor eller motsvarande.
har aktierna köpts via en bank brukar banken enkelt kunna hitta informationen om den är yngre än 10 år. Sen beror det bank. Nordea som exempel tar betalt per timme och är det mikrofilmat tar det tid.
Alternativet är att ta 20% av försäljningspriset som anskaffningskostnad Och då blir skatten alltså räknad på 80% av likviden.
Sen kan det vara skillnader mellan noterade och onoterade bolag.
Redigerat:
Jag gissar på att det inte duger att jag vet datumet, och vilket värde aktien hade på börnoteringarna just den dagen - för min far kunde köpt den för annat pris än vad listan säger?
Men det SE numret känns som något unikt, banken bör ju kunna knappa in det och visa händelseförloppet?
Men det SE numret känns som något unikt, banken bör ju kunna knappa in det och visa händelseförloppet?
Det "värsta" som kan hända är att du blir schablonbeskattad, dvs SKV räknar med att du gjort 80% vinst på allt du sålt som du sedan får skatta 30% på. Ex sålt för 100k, vinst = 80k skatt = 0,3*80k=24k. Alltså har du fått in 76 000 kr då du ändå ärvt allihopa men tänk på att spara lite av kapitalet annars kan det bli tungt året efter.
Alla avräkningsnotor du kan hitta är alltså bonus, OM du inte gjort mer än 80% vinst (men då kan du använda schablonmetoden ändå )
Leta på bara, om det gäller 2008 och du har datum kan man nog få fram rätt bra siffror på den dagens värde.
MVH
Alla avräkningsnotor du kan hitta är alltså bonus, OM du inte gjort mer än 80% vinst (men då kan du använda schablonmetoden ändå )
Leta på bara, om det gäller 2008 och du har datum kan man nog få fram rätt bra siffror på den dagens värde.
MVH
Jo fast schablonen skulle innebära (för mig) mycket mer än om allt vore baserat på låg räknade modellen.
Jag har luskat ut vad värdet var då just den dagen far fick aktierna. Men jag hittar inte papper på något kvitto där pengar har omvandlats till aktier så att säga. Inte heller att det rört som om gåva från hans arbetsplats vilket revisorn nämnde kunde vara.
Anstånd = att det är okej att lämna senare? Revisorn brukar göra detta. Dock är jag lite orolig då han inte har skickat något brev till mig än om att det är dags att komma in med pärmen.
Jag har luskat ut vad värdet var då just den dagen far fick aktierna. Men jag hittar inte papper på något kvitto där pengar har omvandlats till aktier så att säga. Inte heller att det rört som om gåva från hans arbetsplats vilket revisorn nämnde kunde vara.
Anstånd = att det är okej att lämna senare? Revisorn brukar göra detta. Dock är jag lite orolig då han inte har skickat något brev till mig än om att det är dags att komma in med pärmen.
Deklaration ska lämnas senast 4 maj 2015. Begäran om anstånd ska dessförinnan inkomma till skatteverket. Skäl kan t.ex vara längre resa.Yrrol skrev:
"Ett särskilt skäl kan också vara att man har inkomstförhållanden som är så komplicerade att det behövs sakkunnig hjälp som man inte kunnat få innan deklarationen ska lämnas in eller att man inte kunnat få något väsentligt underlag för uppgifterna i tid. Vill man ha anstånd längre än till och med 31 maj måste man visa att det finns synnerliga skäl."
Ladda ner blankett från skatteverket.
På jobbet brukar det gå till så att revisorn ansöker om anstånd för oss delägare utan att meddela oss särskilt. Sedan kommer det såsmåningom en bunt K10, K12 osv ifyllda (via email) och så skickar vi in dem tillsammans med andra papper. Det brukar vara i slutet av maj eller början av juni.
Min poäng är alltså att anstånd kan vara en ganska informell process sett ur min egen synvinkel. Är man tveksam kollar man förstås med revisorn.
Min poäng är alltså att anstånd kan vara en ganska informell process sett ur min egen synvinkel. Är man tveksam kollar man förstås med revisorn.
Använd det värdet som anskaffningsvärde i deklarationen, det blir bra. Något kvitto behöver du inte. Om skatteverket av någon anledning anser att det är fel kommer du att få ett brev med en uppmaning om rättelse. Det viktiga är att du inte far med osanning.Yrrol skrev:
I ett annat i lägg skriver du att det handlar om 47000 i skatt.
Om vi räknar baklänges - 47000/0,3/0,8 (30% på vinsten enligt schablonen) ger det ett försäljningspris på 195 kronor. Denhögsta kursen på nordea i somras var 100.
Så... vad är det för aktier och hur många?
Om vi räknar baklänges - 47000/0,3/0,8 (30% på vinsten enligt schablonen) ger det ett försäljningspris på 195 kronor. Denhögsta kursen på nordea i somras var 100.
Så... vad är det för aktier och hur många?
Och- det finns inget register att gå till. Om din far anskaffat aktierna de senaste 10 åren, och det gjorts genom en bank, då har den banken all information.
handlar det om att han fått optioner som han sen löst in, bör även det ha hanterats av en bank. Är det konvertibler som omvandlats till aktier likaså. Dessa fall är knöligare att räkna på.
Har du sett det här-https://www.skatteverket.se/omoss/nyheter/2015/nyheter/kontrollavforsaljningavbostadochvardepapperiaretsdeklaration.5.7be5268414bea064694910b.html
handlar det om att han fått optioner som han sen löst in, bör även det ha hanterats av en bank. Är det konvertibler som omvandlats till aktier likaså. Dessa fall är knöligare att räkna på.
Har du sett det här-https://www.skatteverket.se/omoss/nyheter/2015/nyheter/kontrollavforsaljningavbostadochvardepapperiaretsdeklaration.5.7be5268414bea064694910b.html
Det finns gott om fall där folk gjort en tokförlust, men åkt på att betala en reavinstskatt tack vare att de inte förstått att man själv ärskyldig att ha ordning på sina papper.plus att de inte trott att skattmasen vet att de gjort aktieaffärer. Ditt fall låter som detsista.