C
useless skrev:
Hos min bank betalade men ett courtage per avslutat börsdag, vilket gjorde att jag fick betydligt mer pengar över i slutändan...
Oj, har aldrig hört talas om att man skulle kunna köpa/sälja flera olika aktier och bara betala ett courtage. Vilken bank har detta system?

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Y
Bland svaren här så tolkar jag det som att det är 30% på vinsten.
Väl inne i banken så räknade dom 20-24% på hela beloppet jag fickut. Vilket blev ruskigt mycket, kände och sa att detta med aktier var ju helkasst att röra sig i. hehe

A
Då använde de schablonmetoden antar jag? Har du de riktiga köpebeloppen och de är högre än det framräknade schablonbeloppen blir det mindre skatt.

Sen ska man inte glömma att får du betala vinstskatt har du gjort en vinst (eller i ditt fall den du ärvde av) och vinster brukar vara en ganska trevlig bekantskap när det handlar om aktier.

Y
Japp, schablonmetoden.

Pratade med revisorn och han berättade att detta inte var köpta aktier utan vinstutdelning på företaget som far jobbades hos. Samt att det nog gick att få lite bättre procent än vad banken räknade på så han skulle leta bland gamla pärmar och undersöka.

Tänk en gång till innan du säljer. Om det är aktier i bolag som ger vettig utdelning så har du en liten inkomst som tickar in, bilen du köper bara kostar pengar och sjunker i värde...

Y
Jag sålde aktierna i somras. Och har nu jätteångest för vad som väntar!
- speciellt när pengarna inte gick till något vettigt alls!? :(

Har bläddrat genom gamla pärmar och hittade papper på att iaf vissa delar av aktierna var gåva till min far från hans arbetsplats.

• Finns det i något bankregister vad aktierna köptes för eller hänger allt på att jag ska hitta något i pärmarna? Fars vp-konto är avslutat sedan länge.
  • Finns det inga alternativ för att inte åkapå så tokigt mycket jag ska betala in?
  • om jag inte hittar papper, vad händer då?
  • är det hela beloppet jag fick som dom kör 30% på oavsett vad?
  • vilken skillnad gör det att jag har papper på att far fick av sin arbetsplats?

Rör sig om nästan 47tusen i skatt :(

Inget orimligt alls, jag har liknande summor som ligger och "skvalpar", lyckades lösa ut en del av arvet när vi hade fått aktier i bonus som blev tvungna att lösas in med förlust, passade då på att sälja arv så att jag kunde kvitta bort 38 000 i reavinst.

Det är anskaffningsvärdet du behöver hitta något på, ju högre anskaffningsvärde desto mindre skatt. Ibland är det mer lönsamt att använda schablonmetoden.

Y
Har papper från 2008

där han köpte ena aktiesorten för 58kr som såldes för 76,85
och andra aktiesorten för 85kr men som såldes för 75,85

Säg 1000 aktier för 58.000kr som såldes för 76.850 = 18.850kr vinst
Säg 1000 aktier för 85.000kr som såldes för 75.850 = 9.150kr förlust

Hur räknar man då?

Kolla med din bank, eller fyll i anskaffningsvärden och försäljningsvärden på blanketten för det på skatteverkets hemsida. När jag sålde mina förlustaktier och vinstfonder hjälpte banken mig att fylla i, och de räknade också prydligt ut hur mycket fonder jag skulle sälja för att utnyttja den påtvingade förlusten som bäst.

Du har inga egna fonder som just nu ligger back som du kan sälja för att kvitta?

Y
Nja jag har massa annat (inköp) som jag ska få tillbaka skatt för men enligt revisorn så kan jag inte kvitta sånt.
Dock tror jag att han är omotiverad att anstränga sig i frågor så ska byta revisor. :p

Men ska plocka fram lite papper och vända mig till bank/skatteverket då. :)
- dock bra att ha lite koll så man inte gårpå dåliga alternativ.

Tyvärr kan aktievinster bara kvittas mot aktieförluster. (Och fonder då, men det är ju aktier det med)

Y
Yrrol skrev:
Har papper från 2008

där han köpte ena aktiesorten för 58kr som såldes för 76,85
och andra aktiesorten för 85kr men som såldes för 75,85

Säg 1000 aktier för 58.000kr som såldes för 76.850 = 18.850kr vinst
Säg 1000 aktier för 85.000kr som såldes för 75.850 = 9.150kr förlust

Hur räknar man då?

Fast. Vad går "dom" på först. Mina gamla papper från min far som köpte. Eller att jag "fått detta som gåva" (arv)?

Det är ju stor skillnad om jag ska skatta på 75.850kr eller 9.150kr.

Man räknar din fars inköpspris. Sen får du kvitta förlusten på den ena aktien mot vinsten på den andra. Så du ska betala cirka 3000:- i skatt i ditt påhittade fall ovan.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Att man ärver aktier ger dem inte noll i anskaffningsvärde, huggan har helt rätt.

Anna_H skrev:
huggan har helt rätt.
Var bara tvungen att citera dig.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.