Hejsan
Blir lite fundersam efter att ha läst omkring ifall jag kan riva väggen eller inte.
Detta är ett suterränghus byggt 88 och väggen är på entréplan i den delen av huset som ligger under mark.
Golvbalkarna till plan 2 går längs med väggen alltså inte över den.
Så balkarna vilar ju inte på väggen men ändå är väggen ganska tjock (15cm).
Vad tror ni ?
Kan man riva den utan risk ?
Blir lite fundersam efter att ha läst omkring ifall jag kan riva väggen eller inte.
Detta är ett suterränghus byggt 88 och väggen är på entréplan i den delen av huset som ligger under mark.
Golvbalkarna till plan 2 går längs med väggen alltså inte över den.
Så balkarna vilar ju inte på väggen men ändå är väggen ganska tjock (15cm).
Vad tror ni ?
Kan man riva den utan risk ?
Du har inte berättat vilken vägg du vill ta bort.
Sånt brukar byggkonstruktörer kolla tekniska ritningar och/eller beskrivningar för att avgöra det. Visst går det att gissa utifrån bjälkarna med det går ju inte att garantera något.
Sånt brukar byggkonstruktörer kolla tekniska ritningar och/eller beskrivningar för att avgöra det. Visst går det att gissa utifrån bjälkarna med det går ju inte att garantera något.
Väggen jag vill riva är den där dörrhålet är, alltså den med tavlan på.BirgitS skrev:
Hur får man tag på en byggkonstruktör ?
Detta är det enda jag har.BirgitS skrev:
Den röd markerade väggen är den vi vill riva, har även nu sett att golvbjälklaget till plan 2 går parallellt med väggen, alltså dem vilar inte på den röd markerade väggen.
Den del av den röda väggen som är högst upp, närmast ytterväggen kan vara nödvändig för att jorden inte ska trycka ytterväggen inåt. Typ 50 cm eller så brukar tydligen räcka.
Jag antar att taknocken går från vänster till höger i bilden och i så fall är den röda väggen troligen inte bärande utan den vägg som går parallellt med taknocken är det plus stålbalken.
Jag antar att taknocken går från vänster till höger i bilden och i så fall är den röda väggen troligen inte bärande utan den vägg som går parallellt med taknocken är det plus stålbalken.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är väggen bärande eller ej?
Planlösningar -
Vad är bärande del av väggen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Var finns ventilationsröret i bärande väggen?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Eviga frågan - är väggen bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Har innerväggen blivit bärande?
Byggmaterial & Byggteknik