D Dilato skrev:
Du tänker på luftkonditionering eller vad?
Är det något du vet eller är det ett antagande?

Fun fact:
USA (folkmängd 318 miljoner) använder mer energi för att kyla än Afrika använder totalt i energi (folkmängd 1,1 miljard).
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Jag kör AC på nätterna i mitt hus på sommaren, inte på dagarna. Orsaken är att det är svårt att sova bra om det är för varmt.
Nissens Nissens skrev:
Ja, @Liljeros drog till med en rejäl gubbgissning som gick 100% fel.
Effektförbruking från en kylanläggning är ju direkt relation till utomhustemperaturen. Det säger sig själv att uttaget är som störst när det är som varmast dvs mitt på dagen när solen skiner som mest. Jag kan inte se nånstans i mitt inlägg att jag hävdar att man slår av dessa anläggningar nattetid. Man behöver självklart annan kraftproduktion också. Jag har inte heller sagt att den enda förbrukaren är kylanläggningar?

Till skillnad från nordliga och väldigt sydliga breddgrader så är tillgången till sol relativt jämnt över året mellan kräftans och stenbockens vändkrets. Vi producerar som mest när vi behöver effekten som minst.

Nu tror jag inte att afrikanska länder står för det största uttaget av energi utan länder i Mellanöstern, Indien, Kina, norra Australien är länder med väldigt mycket sol och hög energiförbrukning.

Förstår inte helt här, är det någon som vänder sig mot att solceller är en kraftproduktion som är mer lämpad utmed ekvatorn än mot polerna ?

Solpaneler är bättre vid ekvatorn än vid polerna, ingen tvekan om det. Men argumentet om nedkylning dagtid, det må gälla fabrikslokaler och kontor medan man i hemmet helst kyler på natten efter att det mörknat. Så det är definitivt kopplat till om man skall ha solpaneler för detta syfte hemma.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kanske för att TS frågar och det är fler som är emot än för och eventuellt för att de som varit för sedan insett att de haft fel. Det finns säkert solcells forum där alla är övertygade om solcellernas höga avkasstning kan diskutera om man inte gillar att folk tycker annorlunda.
Det var mer än passning till en person som har en fäbless för att kalla folk med en annan åsikt än dennes för just hatare. Tråden handlar där om Plejd

pacman42 pacman42 skrev:
Solpaneler är bättre vid ekvatorn än vid polerna, ingen tvekan om det. Men argumentet om nedkylning dagtid, det må gälla fabrikslokaler och kontor medan man i hemmet helst kyler på natten efter att det mörknat. Så det är definitivt kopplat till om man skall ha solpaneler för detta syfte hemma.
Vad är vinsten i att kyla nattetid istället för dagtid om du skulle ha egna solceller? Har du solceller så kan du ju kyla huset gratis dagtid, då är ju energibehovet för att upprätthålla kylan under natten i princip obefintligt. Det är väl också så dom flesta använder en AC, dvs man ställer in en temperatur man önskar och sen låter man den stå på. Visst får man något bättre COP på natten men har man i princip gratis el dagtid så är det ju en ickefråga. För att driva en liten klimatanläggning räcker det väl med typ 3-4 paneler. Ett par kWh batteri och typ 5-10 paneler så skulle nog en väldigt stor andel av hushållen utmed ekvatorn kunna bli självförsörjande på el stora delar av året.

L Liljeros skrev:
Vad är vinsten i att kyla nattetid istället för dagtid om du skulle ha egna solceller? Har du solceller så kan du ju kyla huset gratis dagtid, då är ju energibehovet för att upprätthålla kylan under natten i princip obefintligt. Det är väl också så dom flesta använder en AC, dvs man ställer in en temperatur man önskar och sen låter man den stå på. Visst får man något bättre COP på natten men har man i princip gratis el dagtid så är det ju en ickefråga. För att driva en liten klimatanläggning räcker det väl med typ 3-4 paneler. Ett par kWh batteri och typ 5-10 paneler så skulle nog en väldigt stor andel av hushållen utmed ekvatorn kunna bli självförsörjande på el stora delar av året.
Man fläktar ur huset på dagtid, sedan kyler man det. Visst, du kan kyla det på dagen, men du måste ha underhållskyla på natten också. Då blir det inte mycket vinst med att kyla på dagen helt plötsligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag som har hus i (öst)Afrika 3 grader från ekvatorn använder inte AC på dagen, då går takfläkten.

På kvällen/natten däremot kör jag AC.

[bild]

Just här kostar elen 87 öre fastpris (finns inget annat pris) totalt levererat i vägguttaget.
Det kan ju knappast vara det mest energieffektiva ? Om det är samma pris dygnet runt så är det väl bättre att köra AC’n jämnt? Annars ska du ju varje kväll kyla ner huset på nytt? En takfläkt tillför ju ingen kyla utan snarare tvärtom så värmer den upp stommen snabbare än om luften stått still.

Attitudeswe
Vaddå gratis. Kan man inte sälja elen istället för att vaska den till kyla när man inte är hemma. För du tror väl inte dom har ett italienskt stenhus som kan buffra kyla?

Det är fler runt ekvatorn som saknar Ac än som har en. Av dom som har så lär man köra den rätt sparsamt pga låg inkomst? Investera några årslöner i ett batteri finns nog inte på kartan när det finns skattefri olja som producerar el för under kronan inkl allt.

Diagram som visar procentsatsen av hushåll med luftkonditionering i utvalda länder 2018. Länderna inkluderar Japan, USA, Korea, Saudiarabien och Kina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L Liljeros skrev:
Det du skrev i mess #84 var:
”Utmed ekvatorn så utgörs en väldigt stor andel av elkonsumtionen av kylanläggningar vars effektuttag sammanfaller med solen väldigt väl.”

Och det stämmer helt enkelt inte.

Du vekar inte ha koll på att i varmare länder är husen oftast dåligt isolerade. Det betyder att AC står igång dygnet runt för att lokalerna skall gå att använda. Många drar dessutom igång fler AC på nätterna för att kunna sova. Det är ju inte så att det blir svalt på nätterna i de länderna…

Och frågan är ju igen: hur kan du tro att de kan bli självförsörjande på solel vid ekvatorn? Det är en utopi. Det är precis tvärtom, de kommer aldrig att kunna bli självförsörjande på el med solpaneler.

Nissens Nissens skrev:
inte.

Du vekar inte ha koll på att i varmare länder
Nissens Nissens skrev:
Det du skrev i mess #84 var:
”Utmed ekvatorn så utgörs en väldigt stor andel av elkonsumtionen av kylanläggningar vars effektuttag sammanfaller med solen väldigt väl.”

Och det stämmer helt enkelt inte.

Du vekar inte ha koll på att i varmare länder är husen oftast dåligt isolerade. Det betyder att AC står igång dygnet runt för att lokalerna skall gå att använda. Många drar dessutom igång fler AC på nätterna för att kunna sova. Det är ju inte så att det blir svalt på nätterna i de länderna…

Och frågan är ju igen: hur kan du tro att de kan bli självförsörjande på solel vid ekvatorn? Det är en utopi. Det är precis tvärtom, de kommer aldrig att kunna bli självförsörjande på el med solpaneler.
Du verkar ha koll på att jag är totalt ute och cyklar, vad förutom kyla använder man mer el till i ett medelklasshushåll i länder utmed ekvatorn? Låginkomsttagare är egentligen irrelevant, dom har i bästa fall fast elanslutning och förbrukar promille av den producerade elen.

Du skriver ju själv att AC’n är på dygnet runt för att dom är dåligt isolerade då är det ju perfekt om dom halva dagen när förbrukningen är som störst går på egen el när den också drar som mest.

Varför skulle inte det vara möjligt? Man har inte alls samma effektbehov som vi har utmed polerna. Kanske inte idag men är det nånstans solpaneler faktiskt kan vara något så är det där. En relativt billig investering i sammanhanget. Dom behöver ju inte lika stora anläggningar för att komma upp i årsbehovet utan en 2-3kW räcker nog för dom flesta hushåll.

Nissens
L Liljeros skrev:
Du verkar ha koll på att jag är totalt ute och cyklar, vad förutom kyla använder man mer el till i ett medelklasshushåll i länder utmed ekvatorn? Låginkomsttagare är egentligen irrelevant, dom har i bästa fall fast elanslutning och förbrukar promille av den producerade elen.
Samma som vi, varmvatten, matlagning, belysning, tvättmaskin etc.
Du kan ju inte exkludera kylan, de behöver ström till den också.
L Liljeros skrev:
Du skriver ju själv att AC’n är på dygnet runt för att dom är dåligt isolerade då är det ju perfekt om dom halva dagen när förbrukningen är som störst går på egen el när den också drar som mest.
Du skrev nyss att de skulle bli självförsörjande… då måste de ha el även när solen inte är uppe och när det är mulet.
L Liljeros skrev:
Varför skulle inte det vara möjligt? Man har inte alls samma effektbehov som vi har utmed polerna. Kanske inte idag men är det nånstans solpaneler faktiskt kan vara något så är det där.
Hur kom du fram till det? Jag tror att deras kylbehov i kombination med oerhört dåligt isolerade byggnader slukar massor med energi. I Dubai har de fjärrkylaanläggningar, men det är nog inte vanligt på andra ställen.
L Liljeros skrev:
En relativt billig investering i sammanhanget. Dom behöver ju inte lika stora anläggningar för att komma upp i årsbehovet utan en 2-3kW räcker nog för dom flesta hushåll.
Vad grundar du det på?

L Liljeros skrev:
Vad är vinsten i att kyla nattetid istället för dagtid om du skulle ha egna solceller? Har du solceller så kan du ju kyla huset gratis dagtid,
Vad ska man med solceller till för att kyla ner ett hus man inte är i?

Bostadshus i Afrika har ingen isolering alls, en överväldigande majoritet har väggar av obränt tegel/lera eller cementblock och plåttak med i bästa fall ett innertak av board.

Husen är också små, så det går fort att kyla ner om man har AC.

Afrikanen i gemen (och acklimatiserade utlänningar) tål värme (det räcker med en fläkt) och tycker ofta att det är kyligt när temperaturen går ner under 22-23 grader.

pacman42 pacman42 skrev:
Man fläktar ur huset på dagtid, sedan kyler man det. Visst, du kan kyla det på dagen, men du måste ha underhållskyla på natten också. Då blir det inte mycket vinst med att kyla på dagen helt plötsligt.
Jag gör precis tvärtom.
Har öppet på nätterna och kyler ner huset sen på dagen helt stängt (stänger även fläkten på frånluftsvärmepumpen för att inte dra in den varma luften)
Med en betong stomme på 100 ton eller lite till så stiger inte tempen mer än ett par grader från morgon till kväll.
Ligger på 20 grader på morgonen till 22-22.5 grader på kvällen.
Sen är det dax att öppna fönstren igen;)

Nissens Nissens skrev:
Med de priser som var för flera år sedan är det en annan sak. De är liksom historik nu.

Min elräkning var på 309:- förra månaden. Inte värt mödan att försöka minska på den.
Det blir snart ett nytt värmesysten som minskar elbehovet med ca 40% ytterligare året om. Då är det en villa på 180 kvm.

Absolut, har dragit in ca 150 000:- redan i år. Det var liksom rätt längesedan jag täckte in inflationsjusteringen… de pengarna kommer definitivt inte att hamna i några solpaneler. Ca 2/3 av dom hamnar nog i värmesystemet. 😊

Känns betydligt smartare att få ner elbehovet än att producera egen el.
309kr? Jag gissar att du inte tar med elnäts räkningen i det priset… den minskar också med solceller…

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Då behöver du inte heller någon AC.

Mitt hus blir varmt på dagarna även om jag stänger (för många fönster utan fönsterluckor) så jag måste vädra på dagen för att få ned temperaturen.

pacman42 pacman42 skrev:
D Dilato skrev:
Vad ska man med solceller till för att kyla ner ett hus man inte är i?

Bostadshus i Afrika har ingen isolering alls, en överväldigande majoritet har väggar av obränt tegel/lera eller cementblock och plåttak med i bästa fall ett innertak av board.

Husen är också små, så det går fort att kyla ner om man har AC.

Afrikanen i gemen (och acklimatiserade utlänningar) tål värme (det räcker med en fläkt) och tycker ofta att det är kyligt när temperaturen går ner under 22-23 grader.
Väderprognos för en vecka med klara dagar och temperaturer mellan 22°C och 30°C, med vindstyrkor och riktningar angivna för varje dag.
Skapa konto

Så här ser veckan ut förr oss, kör vår LLVP på kyla mellan 10-22. Har mycket glass först som solen gärna värmer upp på. Skulle inte vilja lufta med 30grader värme. Även om jag är hemma med barna nu så kommer vi hem kl 16 och vill ha det svalt o skönt då.

Natten kan man ju lufta ut. Då vi satsar på 22grader inomhus.

Här har vi förra torsdagen när vi vanligtvis skulle vara hemma :)
Skärmbild av en klimatövervakningsapp som visar temperatur och luftfuktighet i olika rum: 30,3°C/60% bakgård, 23,4°C/65% sovrum, 22,7°C/56% vardagsrum och 23,1°C/52% kontor.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.