Nissens
B buffyin skrev:
309kr? Jag gissar att du inte tar med elnäts räkningen i det priset… den minskar också med solceller…
Precis, jag får inte nätavgifter på elräkningen, och jag får inte näträkningen varje månad.

Jo, men så länge man inte fått tillbaka investeringen i solcellerna så spelar det inte så stor roll, man har ju jättedyr el tills investeringen är tillbaka…
 
Walle85
B buffyin skrev:
Har mycket glass först som solen gärna värmer upp på.
Hur många värmecykler klarar glassen av innan du måste äta upp den? 😂
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Precis, jag får inte nätavgifter på elräkningen, och jag får inte näträkningen varje månad.

Jo, men så länge man inte fått tillbaka investeringen i solcellerna så spelar det inte så stor roll, man har ju jättedyr el tills investeringen är tillbaka…
Vår elnät skulle ha hamnat på 1 264kr i juli… nu blir det endast 877. Vi ligger på 800-900kwh sommartid och 1200-1300 föutom januari med 1500kwh (extra kylig).

Det är ditt synsätt, vi fick med solceller och LLVP när vårt hus till energiklass B. Så förutom lägre ränta ävenmer eftertraktat hus på denna marknad och bättre KALP. Dessa saker ökat husvärden, så har inte direkt förlorat pengarna.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Hur många värmecykler klarar glassen av innan du måste äta upp den? 😂
Det blev det tokigt, men som svar på din fråga knappt en om inte barnen tar den direkt :p
 
  • Gilla
Walle85
  • Laddar…
Pratade med en kompis igår, han fick solpaneler, batteri, laddbox, installation och allt för 120kkr. Så jag frågade om han hade räknat på om det går med vinst:
- Njae
fick jag som svar. Han fortsatte:
- Det är svårt att säga, men hade det inte varit för effekttariffen (i Göteborg) så hade det definitivt inte gått. Nu tror jag att det ändå kommer att gå tillräckligt med vinst, men vi får se.

Han hade dock turen att huset står i ost-västlig riktning, så han får in paneler på hela taket med högst produktion på morgon och på kväll.

Det mest imponerande var dock priset, 120kkr. Det är ungefär vad jag skulle få betala utan batteri i de offerter jag tagit in. Och jag får bara plats med hälften så många paneler på taket...
 
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Pratade med en kompis igår, han fick solpaneler, batteri, laddbox, installation och allt för 120kkr. Så jag frågade om han hade räknat på om det går med vinst:
- Njae
fick jag som svar. Han fortsatte:
- Det är svårt att säga, men hade det inte varit för effekttariffen (i Göteborg) så hade det definitivt inte gått. Nu tror jag att det ändå kommer att gå tillräckligt med vinst, men vi får se.

Han hade dock turen att huset står i ost-västlig riktning, så han får in paneler på hela taket med högst produktion på morgon och på kväll.

Det mest imponerande var dock priset, 120kkr. Det är ungefär vad jag skulle få betala utan batteri i de offerter jag tagit in. Och jag får bara plats med hälften så många paneler på taket...
Sänker din vän sin toppeffekt från 5 till 3kw så är det i Göteborg värt 10500 kr på 10år. Alla bäckar små... Men skall det inhandlas nytt batteri efter 15år så vet i tusan.

Under tre kw är svårt att komma. Skall man förse villan med 2200kwh/mån så behövs en snitteffekt på 3kw.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Sänker din vän sin toppeffekt från 5 till 3kw så är det i Göteborg värt 10500 kr på 10år. Alla bäckar små... Men skall det inhandlas nytt batteri efter 15år så vet i tusan.

Under tre kw är svårt att komma. Skall man förse villan med 2200kwh/mån så behövs en snitteffekt på 3kw.
Jag klarar mig idag med 1 MWh per månad under de varma månaderna i mitt hus, trots två laddbilar. Det ger runt 33 kWh/dygn. Jag har räknat ut att laddbilarna drar runt 3 MWh per år, dvs runt 8 kWh/dygn i snitt (elbilen laddas dock 2-3 gånger per vecka idag, så låt oss räkna på en topp om 12 kWh/dag - snålt räknat). Om vi sprider denna laddning över 12h så blir det ytterligare 1 kWh under låglasttimmarna, dvs sannolikt inte något som höjer maxeffekten.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Då la du in en bil för 600kkr med avskrivning på 8år i kalkylen också?

Står bilen hemma dagtid vardagar, eller hur får du ens in solelen i bilen? Kör du så lite att helgen räcker?
Nej jag har inte tagit med bilen i kalkylen. Inte heller har jag tagit med den bensindrivna jämförelsebilen med 3 års garanti i kalkylen. Inte heller har jag tagit med inköpet av huset med tak i rätt riktning för installation av solpaneler.

Stort batteri och snål bil gör att jag klarar mig med i medel en laddning från 20% till 80% i veckan. Laddar gör jag när solen lyser och kan anpassa laddtillfällena till elpriset och vädret. Vintertid laddar jag så gott det går med sol och resten under natten. Ibland är det billigare att åka till köpcentret och ladda med en publik AC-laddare.

60% laddning räcker 30 mil sommartid och 20 mil vintertid.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Hur många värmecykler klarar glassen av innan du måste äta upp den? 😂
Inget problem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.