7 534 läst · 113 svar
8k läst
113 svar
Är solceller en bra investering om man redan har bergvärme?
Det är väl aldrig lönsamt att ladda bilen från husets batteri? Storleksorningen 15% omvandlingsförluster. Måste vara billigare att köpa el till bilen 00-05 om den inte hinner laddas med solöverskott morgon/kväll.
Hur mycket el använder huset 21-06? 16kWh batteri låter onödigt stort?
Du kan dessutom typiskt köpa el 00-05 för samma pris som du sålde för 10-16. Så länge 60öringen finns så går det inte att räkna hem ett batteri vid normala elprisvariationer är min åsikt.
Hur mycket el använder huset 21-06? 16kWh batteri låter onödigt stort?
Du kan dessutom typiskt köpa el 00-05 för samma pris som du sålde för 10-16. Så länge 60öringen finns så går det inte att räkna hem ett batteri vid normala elprisvariationer är min åsikt.
Dom har uppdaterat det, så nu får man det.M MrDizzy skrev:Att tänka på då det gäller batteri så får det INTE användas till stödtjänster OM ni vill ha grönt avdrag för batteriet. Visst det är bara att praktiskt sett köra på ändå med att sälja till stödtjänster MEN kommer skatteverket på er .... tja skatteverket har tendens att slänga på extra avgifter o har ni riktigt otur blir det även en sväng i rätten för bedrägeri (om tex skatteverket vill statuera exempel med just er)
Men med det sagt så kan de ev vara värt ialla fall. Personligen skulle jag dock inte köpa batteri i dagsläget (har själv solceller) för att sälja stödtjänster då de är på väg in stora kommersiella anläggningar för detta över allt.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/420580.html#update_20240704103344
https://checkwatt.se/gront-skatteavdrag
Man sparar allt lite el på vintern med. Tog en dag på måfå i februari. Min bergvärme stannar ju inte på vintern utan går konstant.A awikan skrev:Vi bor i en villa från 1978 i Stockholm och har sedan 2007 ersatt vattenburen elvärme med vattenburen bergvärme och fick då ner vår elförbrukning från ca 33 MWh/år till ca 14 MWh/år.
Nu funderar vi över att med sparade pengar köpa och installera solceller med total effekt på ca 7 kWp och ev ett batteri med kapacitet på ca 16 kWh, samt en växelriktare från Sungrow.
1. Vi hoppas att solcellerna minskar vårt elbehov med ca 7 MWh/år. Verkar det troligt? Någon som har erfarenhet?
2. Batteriet tänker vi antingen:
Vilket alternativ borde vara mest lönsamt? Någon som har erfarenhet?
- "hyra ut" till en leverantör som kan ladda batteriet vid lågt elpris och sälja el vid högt elpris
- alternativt själva ladda batteriet med el från våra solceller och sedan själva använda den sparade elkraften och/eller själva sälja el om/när vi får överskott.
2a. Om man väljer alternativet att "hyra ut" batteriet:
Någon som har tips och/eller erfarenhet?
- Hur mycket tror ni att man kan tjäna på ett år på att "hyra ut" till solcells-/batteriinstallatören, alternativt Bixia eller Tibber eller någon annan i Stockholm (SE3)?
- Om man inte tar solcells-/batteriinstallatören, vilket företag skulle man då ta?
2b. Om man väljer alternativet att själv äga batteriet:
Någon som har erfarenhet?
- Hur mycket tror ni att man kan spara på ett år på att själva ladda batteriet och sedan använda den sparade elkraften och/eller själva sälja el om/när vi får överskott?
OM vi har missförstått något av detta med solceller, batterier, mm så tar vi tacksamt emot förtydliganden/korrigeringar/rättningar. 😉
Glömde skriva att min solcellsanläggning är på 8,7kw.
Jag skulle nog köra utan batteri, Även om det är grönt avdrag tror jag inte att man räknar hem det. Bäst är att använda solel direkt: ladda bil mitt på dagen när man har semester, slå på komfortkyla, tvätta/diska mitt på dagen. Men jag skulle också bara göra det efter jag lägger om taket för den stora kostnaden är arbetet att få upp solcellerna, inte kostnaden att köpa solceller. Och panelerna håller länge.
Jag har precis beställt solceller och batteri med anslutning till CW.
Jag bor i SE3 och har resonerat så här, om CW inte betalar tillräckligt bra så kopplar jag bort mig och vart "blåst" på 10k för en sketen modul.
När väl effekt tariff kommer så tänker jag att antigen använder jag batteriet själv för beteende toppar (eller vad man nu ska kalla det) och kommer ställa det mot vad CW täcker.
har både AC och elbil.
gällande balanstjänster så har jag försökt att bilda mig en uppfattning, men ju mer jag försöker sätta mig in i det ju mer rörigt blir det men som jag har förstått det är det väldigt lokalt och har man "tur" behövs det just hos "mig" och då kan man få bra betalt (förutsatt att det inte är "mättat" här).
Jag bor i SE3 och har resonerat så här, om CW inte betalar tillräckligt bra så kopplar jag bort mig och vart "blåst" på 10k för en sketen modul.
När väl effekt tariff kommer så tänker jag att antigen använder jag batteriet själv för beteende toppar (eller vad man nu ska kalla det) och kommer ställa det mot vad CW täcker.
har både AC och elbil.
gällande balanstjänster så har jag försökt att bilda mig en uppfattning, men ju mer jag försöker sätta mig in i det ju mer rörigt blir det men som jag har förstått det är det väldigt lokalt och har man "tur" behövs det just hos "mig" och då kan man få bra betalt (förutsatt att det inte är "mättat" här).
Du gör väl åt kanske 50kwh per dag i snitt under november-mars, skulle man vilja ladda ett batteri under sommaren för att täcka vinterbehovet behöver man ju upp mot 10mwh kapacitet i ditt fall.A awikan skrev:
Men har du batteri med 16kwh så kommer solelen från sommaren ta slut första kalla höstdagen. Jag gör av med mer än 16kwh per dag under sommaren i mitt hus, så ett sådant batteri räcker ju inte jättelångt ens vid ett strömavbrott.
Batterikapaciteten är idag mest effektivt för att flytta elen intradag, typ man använder solel från dagen till uppvärmning under natten sensommar/tidig vår.
Vad kan man förvänta sig för normal prisskillnad inom en dag? 1kr dyrare morgon och middag?
Det mest lönsamma långsiktiga för ett batteri torde vara för att kapa ner effekttoppen 07-22 (eller vad nätägaren nu satt som hög pris period)
Det ger garanterad intäkt på nån hundring i månaden. Knappt ekonomiskt försvarbart det heller... Kräver ett batteri som kan laddas ur med iaf 3kW för att ta hand om allt utom standbylasten...
Slopad 60öring skulle göra batteriet lönsammare.
Det mest lönsamma långsiktiga för ett batteri torde vara för att kapa ner effekttoppen 07-22 (eller vad nätägaren nu satt som hög pris period)
Det ger garanterad intäkt på nån hundring i månaden. Knappt ekonomiskt försvarbart det heller... Kräver ett batteri som kan laddas ur med iaf 3kW för att ta hand om allt utom standbylasten...
Slopad 60öring skulle göra batteriet lönsammare.
Solceller har ingenting med drift av huset att göra, det är ett helt separat system.A awikan skrev:Vi bor i en villa från 1978 i Stockholm och har sedan 2007 ersatt vattenburen elvärme med vattenburen bergvärme och fick då ner vår elförbrukning från ca 33 MWh/år till ca 14 MWh/år.
Nu funderar vi över att med sparade pengar köpa och installera solceller med total effekt på ca 7 kWp och ev ett batteri med kapacitet på ca 16 kWh, samt en växelriktare från Sungrow.
1. Vi hoppas att solcellerna minskar vårt elbehov med ca 7 MWh/år. Verkar det troligt? Någon som har erfarenhet?
2. Batteriet tänker vi antingen:
Vilket alternativ borde vara mest lönsamt? Någon som har erfarenhet?
- "hyra ut" till en leverantör som kan ladda batteriet vid lågt elpris och sälja el vid högt elpris
- alternativt själva ladda batteriet med el från våra solceller och sedan själva använda den sparade elkraften och/eller själva sälja el om/när vi får överskott.
2a. Om man väljer alternativet att "hyra ut" batteriet:
Någon som har tips och/eller erfarenhet?
- Hur mycket tror ni att man kan tjäna på ett år på att "hyra ut" till solcells-/batteriinstallatören, alternativt Bixia eller Tibber eller någon annan i Stockholm (SE3)?
- Om man inte tar solcells-/batteriinstallatören, vilket företag skulle man då ta?
2b. Om man väljer alternativet att själv äga batteriet:
Någon som har erfarenhet?
- Hur mycket tror ni att man kan spara på ett år på att själva ladda batteriet och sedan använda den sparade elkraften och/eller själva sälja el om/när vi får överskott?
OM vi har missförstått något av detta med solceller, batterier, mm så tar vi tacksamt emot förtydliganden/korrigeringar/rättningar. 😉
Jag tittar på detta med jämna mellanrum men kommer tyvärr alltid till ungefär samma slutsats. Investerar jag 200kkr på börsen i en indexfond så tjänar jag mer pengar över 15-20 år än om jag producerar egen el. Tyvärr säger jag eftersom jag verkligen gillar tekniken, speciellt batterier skulle vara kul.
Kalkylerna för balanstjänster ser oerhört positiva ut men jag tror tyvärr det kommer ändra sig i takt med att stora aktörer bygger riktigt stora anläggningar, då går priset ner.
Kalkylerna för balanstjänster ser oerhört positiva ut men jag tror tyvärr det kommer ändra sig i takt med att stora aktörer bygger riktigt stora anläggningar, då går priset ner.
Jag vill lyfta ett varningens finger till TS och andra för stödtjänster. Nu har jag förvisso ett litet batteri (5kWh/2.5kW) men min estimerade ersättning hittils i augusti har legat på under 1kr per dag.
Edit: stödtjänster som i frekvensbalansering FCR-D
Edit: stödtjänster som i frekvensbalansering FCR-D
Som andra har svarat är det priset på solcellerna som avgör om det är lönsamt/återbetalar sig.A awikan skrev:Tack för dina svar på våra frågor!
Några följdfrågor på dina frågor.
Vad menar du med "Vad får ni för pris"? Är det priset från solcells-/batteriinstallatören, Bixia, Tibber, eller någon annan i Stockholm, eller kanske någon som CheckWatt du menar?
Och jag fattar inte - varför skulle gränsen för lönsamhet vara betydligt lägre i SE3 än i SE4?
Här ser du skillnaderna mellan elområderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så skulle nog inte rekommendera solceller i SE3 om ni inte får ett riktigt bra pris på anläggningen.
Det är som jag har förstått det omöjligt att få reda på innan hur mycket kapacitet som behövs i just det område man är i.Maalox skrev:
Sen gäller det ha batteri med högt c-tal för att det ska vara möjligt för högre avkastning, men som sagt som jag har förstått det hela är det lotteri beroende på vart man bor och om det behövs just d
Att bara räkna på elpriset tror jag nog är lite tokigt, man behöver lägga till överföringsavgiften, vad den är ju beroende på nätägare.B buffyin skrev:
Dom flesta nätägare kommer behöva minska överföringsavgiften för att möta EIs krav jan 2027. I snitt skall bara 9% av nätfakturan (exkl skatt) komma från överföringskostnad. Resten skall vara fast och effektavgift...