Dagens Samhälle skrev:
18 procent av befolkningen bor i Stockholm, Göteborg och Malmö samtidigt som hela 31 procent av de statliga jobben är förlagda dit. Statens fysiska närvaro är tydligt koncentrerad till storstäderna. Sedan länge.

Dagens Samhälle har studerat utvecklingen av statens förvärvsarbetande sedan 2007 och trenden är tydlig: statens koncentration till storstäderna och pendlingskommunerna intill bara ökar.

På tio år har antalet statliga jobb i storstäderna vuxit med 12 procent. Antalet jobb i det dryga fyrtiotalet pendlingskommuner intill storstäderna har vuxit ännu mer, plus 23 procent.

Storstadsområdena är vinnarna i det här statliga postkodlotteriet. Förlorare är övriga landet, och alldeles särskilt mindre kommuner i gles- och landsbygd. I dessa 136 kommuner minskar statens närvaro totalt sett. 2007 fanns det 41 000 jobb, men 2016 hade den siffran sjunkit till 38 000 jobb i gles- och landsbygdskommuner.
Hittade ovan när jag sökte lite. Det var inte där jag hörde siffrorna förra gången. Det finns mer info någonstans som visar på en ännu starkare utveckling över tid.

Så era dyra utflyttningar är statistiskt irrelevant eller fantasier. Det nämns att regeringen vill vända utvecklingen så kanske har det flyttat några jobb på sistone. Har svårt att tro att de knäckt ovan.

Frågan är också om det är slöseri med skattepengar om det kan motverka bostadsbrist, överbelåning, minska crashen vid nästa kris etc. Det kan mycket väl vara en billig investering även om man skiter i landsbygden.

I bara Sthlm (län) bor det 2,3 miljoner

Landet har 10,3 miljoner innevånare

Så bara i Sthlm bor det 22% av landets innevånare :)
31% av landets BNP skapas i Sthlm

Jag vet att det är bittert att bo i glesbygd när fokus är på storstäderna. Men man behöver inte ljuga för det :)

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
I bara Sthlm (län) bor det 2,3 miljoner

Landet har 10,3 miljoner innevånare

Så bara i Sthlm bor det 22% av landets innevånare :)
31% av landets BNP skapas i Sthlm

Jag vet att det är bittert att bo i glesbygd när fokus är på storstäderna. Men man behöver inte ljuga för det :)
Den citerade texten hänvisar till själva städerna, det framgår av att de längre ner i citerad text lägger till siffrorna för pendlingskommuner. Dessa pendlingskommuner har ökat mer än städerna i statlig koncentration förmodligen som del i den generella utflyttningen av större kontor som skett senaste åren. Sundbyberg etc är inte del av Stockholm stad. Att flytta kontor till Sundbyberg kan inte räknas som glesbyggdspolitik oavsett hur Stockholmssnobbig jag är :)

Med andra ord är siffrorna rimliga. Jag själv bor i kommunen Stockholm inte glesbygden.

A
Appendix Appendix skrev:
De flesta har ju lite andra saker i livet än bara ett jobb.....
Brukar vara 5% som flyttar med. och sen ser man rapporter om att verken kostar mer (konsulter).... och levererar mindre
Men det är ju det viktigaste för vissa. Att det är "jobb". Inte att man får bra saker för skattebetalarnas pengar

Som de där "förbanden" man ska bygga i glesbyggden trots att försvaret vill lägga pengarna på annat.
Det tar tid. Huvudstaden här är sedan rätt lång tid Värnersborg och inte Göteborg som man kan tro. De flesta där bor i närområdet och det funkar nu. Men förr pendlade man från Göteborg.

makhno_ makhno_ skrev:
Hittade ovan när jag sökte lite. Det var inte där jag hörde siffrorna förra gången. Det finns mer info någonstans som visar på en ännu starkare utveckling över tid.

Så era dyra utflyttningar är statistiskt irrelevant eller fantasier. Det nämns att regeringen vill vända utvecklingen så kanske har det flyttat några jobb på sistone. Har svårt att tro att de knäckt ovan.

Frågan är också om det är slöseri med skattepengar om det kan motverka bostadsbrist, överbelåning, minska crashen vid nästa kris etc. Det kan mycket väl vara en billig investering även om man skiter i landsbygden.
Mycket av detta beror ju på att det är tillväxtregioner dit utbildad arbetskraft söker sig.
Ta när kriminalvårdsverket flyttade till Norrköping, nu pendlar dagligen mycket folk från Stockholmsområdet för att besätta olika befattningar där.
Man placerar helt enkelt kunskapsintensiv verksamhet gärna där människor med utbildning finns och väljer att bo.
Inom privat sektor är detta extremt tydligt.

Sedan är det ju också så att de flesta som flyttar från Stockholm inte flyttar jättelångt (några få mil) och fortsätter att jobba i Stockholm fast att man bor någon annanstans.

Det de styrande är oroliga för är snarare den ökade segregationen.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Mycket av detta beror ju på att det är tillväxtregioner dit utbildad arbetskraft söker sig.
Ta när kriminalvårdsverket flyttade till Norrköping, nu pendlar dagligen mycket folk från Stockholmsområdet för att besätta olika befattningar där.
Man placerar helt enkelt kunskapsintensiv verksamhet gärna där människor med utbildning finns och väljer att bo.
Inom privat sektor är detta extremt tydligt.

Sedan är det ju också så att de flesta som flyttar från Stockholm inte flyttar jättelångt (några få mil) och fortsätter att jobba i Stockholm fast att man bor någon annanstans.

Det de styrande är oroliga för är snarare den ökade segregationen.
Tillväxtregionerna är skapade. Politiker och näringsliv har samarbetat för att skapa kluster/regioner etc enligt ideologiska modeller och ekonomiska teorier mer eller mindre underbyggda. Jag har jobbat med planering av nya mångmiljonstäder i Asien där regeringar formar samhället enligt klusterprinciper och annat . Sverige har styrts av samma idéer, bara mindre kraftfullt och konsekvent genomfört .

Du underskattar hur planerat det är och får det att verka som något som skett "naturligt". Detta påverkar ju sedan vart folk vill flytta.

Vill man bo i villa i ett homogent område 20min i bil från tullarna är man inte stadsbo och skulle ha det bättre i en mindre stad. Nu är ju valet att bo i storstadsmiljö exklusivt i Sverige vilket är en annan fråga.

Redigerat:
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Ok. Jag håller inte med dig.
Även om jag mer än någon annan skulle glädjas av att dina teorier stämde och kunde realiseras.
Själv bor jag i hus 15min från Sthlm central men bor här mest på grund av urvalet av arbetsplatser. Men även alla vänner och familj/släkt runt om i stan.
Men skulle gärna flytta här ifrån om jobben som passar mig fanns i glesbygden.

Det är enligt mig av helt naturliga skäl som städer skapas. Den globala trenden urbanisering är inte konstruerad på ett skrivbord av politiker.
Koncentrationen av kompetens, utbildning och floran av olika samverkande företag skapar mervärden och möjligheter för alla på platsen.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Är inte detta ett endast teoretiskt resonemang. Få som aktivt väljer att bo på gatan, så har man inte pengar måste man ju köpa en "dyr" bostad. Inte så att det står massor av hyresbostäder eller billiga bostäder och väntar.

Angående diskussionen om myndigheter i storstäder/ute i landet. Visst är det lite av en myt att statliga jobb skulle vara koncentrerade till storstäderna. Visst finns många statliga jobb i storstäder, men det bor också mycket folk där. De enda siffror jag sett pekade snarare på motsatsen, att andelen statliga jobb/invånare i storstäderna var LÄGRE än för övriga landet.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det här med var folk vill bo, och vart dom behöver bo så där träffar nog makhno_ mitt i prick tycker jag. Det jag har reagerat på är att typ varje gång det frågas var folk vill bo, så verkar majoriteten ha idealet som att i ett hus, ofta i en mindre stad eller på landet. Och det vanligaste problemet uppget av dom som inte lever som dom vill, så är arbetet.

Så det verkar ganska klart för mig det finns en disconnect mellan hur samhället är uppbyggt och vad folk vill ha. Man får offra en sak för en annan.

https://arkitekten.se/nyheter/majoriteten-vill-bo-villa/

I Finland är situationen liknande, I Helsingfors låter det digert.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/27/finlandarna-vill-bo-pa-landsbygden-eller-i-smastader
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/28/en-tredjedel-av-helsingforsarna-vill-flytta-bort

Fast det är ju lätt att säga att man vill bo på landet om man inte behöver ta hänsyn till sin försörjning. Vet inte om jag skulle kalla det en disconnect?

Och det är klart att alla storstadsregioner är mer eller mindre planerade, annars skulle det nog bli mer kaos än vad det är. Men själva fenomenet att många människor samlas på samma plats för att samarbeta på olika sätt tror jag är en förutsättning för det högteknologiska samhälle vi har idag. Samarbete mellan näringsliv och politiker för att åstadkomma detta är bara ett steg på vägen, inte drivkraften.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Var det inte något kommunalråd i Dalsland som sammanfattade statens agerande mot "landsbygden" rätt väl häromåret:

Lokala arbetsplatser i statlig regi.

Polisen Stationen nedlagd
Försäkringskassan Nedlagd
Skatteverket Nedlagt
Televerket Lokal närvaro avskaffad.

Systembolaget Kvar! Men inte värst högutbildad personal för att fylla hyllorna.
Vägstation Nedlagd, väghållningen upphandlad av stor privat aktör från annan ort.
Järnvägsstation Avbemannad, fjärrstyrd. Ingen godshantering längre.

(Lite vid sidan - landstinget, som också är en del av "det allmänna" har även de stängt ner det gamla sjukhuset, som hette vårdcentral en tid på slutet - numera körs de sjuka och gamla för vård på "centralsjukhuset" i regionens huvudstad)

Den slutsatsen man får dra är att människorna på landsbygden inte är värda någon statlig uppmärksamhet, bara man langar ut brännvin till dem så de håller sig gungiga och röstar rätt när det blir val.

Fast vad kan man annars göra?

Jobben i glesbygd har blivit färre. Bland annat skogsbruk, jordbruk, gruvdrift och i princip alla näringar har rationaliserats så att väldigt få jobbar med dessa yrken idag.

Samtidigt skapas mängder med nya jobb i och ikring de stora städerna.

Man kan ju självfallet inte ha kvar full service på orter som krymper.
Kostnaderna ska fördelas på färre och färre skattebetalare. Till slut blir det ohållbart.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Alla ovanstående är ju service till befolkning och företag, inte de som driver tillväxt eller utveckling. Finns ingen (eller liten och minskande) befolkning så är det väl inte så konstigt att sådant försvinner. Det klassiska är väl att lokala "bruket" lägger ner, orten avfolkas och sen läggs offentlig service ner när den inte längre används. Eller i fallet med järnvägsstationen så har personalen blivit offer för teknikutveckling där samma sak skett i storstäder.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Tråden har ju spårat lite OT, men det är en intressant diskussion den spårat mot.

Varför avbefolkas vissa orter/bygder?

De som vill bo kvar hävdar ofta att det är på grund av att tidigare nämnda service försvinner. "Vem vill bo kvar när det inte finns någon vårdcentral, bibliotek, biograf, bensinmack etc etc.?"

Då bör man ställa sig frågan; varför finns inte servicen kvar? Är det för att de som bestämmer vill jävlas med invånarna och få alla att flytta till storstäderna? Eller är det kanske för att det inte finns underlag för att hålla verksamheterna igång? Finns skatteunderlag för att ha en vårdcentral öppen som kanske har tre besökare per dag? Det är rätt dyrt med vårdservice. Om biografen har 5 % beläggning för varje film som visas blir det ganska svårt att få bokföringen att gå ihop. Hur ska en privatägd bensinmack klara sig när folk inte tankar hos denne längre?

Den grupp som väljer att flytta av egen vilja är i stor grad (åtminstone vad jag tror) ungdomar. Så fort de får möjlighet drar de till närmaste storstad för att plugga eller jobba, för "I den här hålan kan man ju inte stanna". Många av dessa flyttar aldrig tillbaka, eftersom jobbmöjligheterna är så mycket större i det stora städerna. De träffar kanske en partner som också är inflyttad och bildar familj. Hur väljer man då vart man ska flytta tillbaka till, om viljan finns att barna ska slippa växa upp i storstan?

Det spottas mycket på Stockholmare från landsbygdshåll...men hur många är egentligen Stockholmare, födda och uppväxta i Storstockholm? Min fru är det inte. Jag har inga siffror, men räknar man med alla invandrare så är min gissning att vi som är födda och uppvuxna i Storstockholm är i minoritet. Majoriteten är utsocknes och utrikes födda.

Hur många av de inflyttade har varit tvingade att bosätta sig i Stockholm?

Det är helt enkelt så att dragningen till storstäderna är stark och viljan att lämna småorterna likaså. Att regering och riksdag inte gillar detta, och därför försöker motverka rörelserna på olika sätt, är inte bra för Sverige. Det kostar enorma summor pengar och det urholkar kompetensen hos statliga verk som utlokaliseras.

Att vissa utlokaliseringar sedan är att flytta en myndighet från Stockholm till Göteborg, eller en annan från City till Botkyrka är ju bara ytterligare ett bevis för hur mycket plakatpolitik det handlar om.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.