Ja, de har ett överspännings skydd men ingen styrning från nätägaren.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
D daVinci skrev:
??
Lösningen beskrivs ju tydligt:

Det är alltså inget nytt utan befintlig funktionalitet hos växelriktarna. Dom stänger av när spänningen blir för hög.

Läste ni inte texten i artikeln?
Läser man bara rubriken och drar känslobaserade slutsatser kan man hamna väldigt fel.

Lösningen på detta är att staten slutar obstruera de som vill köra arbitrage med batterier. Eller producera vätgas.


Alla här som gillar staten och ser den som vis och förståndig borde väl ända kli sig i huvudet när staten säger att en vindkraftspark inte får producera vätgas, därför att dom behöver koppla in elektrolysören med en kabel på 30 meter.
(Nej tjänstemännen gör inte fel. Dom följer regelboken. Det är de ni har röstat fram, som ni vill skall ta mycket ansvar, som har skrivit regelboken).
Du får handla med el via batterier. Men inte samtidigt få bidrag för att lagra egen el.

Du får producera vätgas, men du blir inte befriad från elskatt bara för att du äger ett vindkraftverk. Du får samma förutsättningar som alla andra.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, de har ett överspännings skydd men ingen styrning från nätägaren.
Artikeln handlar väl just om att växelriktarna stänger av för att spänningen blir för hög.

Finns något förslag på något? Någon lagändring?
Jag såg bara spekulationer om förslag. Missade jag något?
 
D Daniel 109 skrev:
Du får handla med el via batterier. Men inte samtidigt få bidrag för att lagra egen el.

Du får producera vätgas, men du blir inte befriad från elskatt bara för att du äger ett vindkraftverk. Du får samma förutsättningar som alla andra.
Du behöver läsa innan till. Staten säger att vindkraftsparken inte får dra en 30 m kabel från vindkraftverket till elktrolysören. Hur får du det till elskatt??
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, de har ett överspännings skydd men ingen styrning från nätägaren.
Jo jag kollade lite i Elevios krav och det nämns inga detaljer mer än för brytförmåga och relä in/ut.

Men finns det ett bra överspänningsskydd så är det ju inget problem och växelriktaren ska stoppa innan skadlig spänningsnivå uppkommer för nätområdet.
 
Davinci: Jag läser innantill.

” – Det här är väldigt problematiskt. Hela syftet är att vi ska kunna koppla in anläggningen bakom mätaren i vårt eget nät, så att vi använder vår egen el för att producera billigare vätgas”

https://www.nyteknik.se/energi/vatg...ighet-efter-klimatstod-pa-40-miljoner/4256196

Det handlar om att de vill kunna tillverka vätgas från el utan att betala elskatt. Sedan säger de att problemet är att de inte får bygga 30m kabel för att sådana som du ska tycka att det är tokigt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag kollade lite i Elevios krav och det nämns inga detaljer mer än för brytförmåga och relä in/ut.

Men finns det ett bra överspänningsskydd så är det ju inget problem och växelriktaren ska stoppa innan skadlig spänningsnivå uppkommer för nätområdet.
Jag förutsätter att det nämns en standard som växelriktaren ska uppfylla. Där finns det reglerat hur den ska hantera överspänning, underspänning, underfrekvens, överfrekvens mm.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att det nämns en standard som växelriktaren ska uppfylla. Där finns det reglerat hur den ska hantera överspänning, underspänning, underfrekvens, överfrekvens mm.
Jo det förutsätter även jag eftersom elnätsägaren godkänner en anläggning men kan inte konkret hitta kraven.
Eller var det ingen som tänkte sig att vi skulle kunna hamna i en sådan här absurd situation?
 
Jodå, och det finns som sagt skydd i växelriktaren så att det inte går över styr. Men det ska ju inte gå så långt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jodå, och det finns som sagt skydd i växelriktaren så att det inte går över styr. Men det ska ju inte gå så långt.
Jo visa mig en konkret kravskrivning och vad överspänningsskyddet ska vara inställt på?
Sen måste det även då finnas krav på själva skyddets utforming som finns i olika utföranden.
 
Nej, det tänker jag inte göra.
ICE61727 kan nog vara en bra start. Men det finns säkerligen flerstandarder för att få hela kravbilden.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Davinci: Jag läser innantill.

” – Det här är väldigt problematiskt. Hela syftet är att vi ska kunna koppla in anläggningen bakom mätaren i vårt eget nät, så att vi använder vår egen el för att producera billigare vätgas”

[länk]
Det handlar om att de vill kunna tillverka vätgas från el utan att betala elskatt. Sedan säger de att problemet är att de inte får bygga 30m kabel för att sådana som du ska tycka att det är tokigt.
Det var då en av de värsta halmgubbar jag läst på länge.

Staten har inte sagt att dom inte får producera vätgas (än iaf). Hindret är att dom inte får ansluta elektrolysören. Men i praktiken hindrar staten dom från att producera vätgas iom att de inte får ansluta elektrolysören.

När dom säljer vätgasen åker dom på moms för den. Så du och andra som älskar plundring kan slappna av.

Oskarshamn kärnkraftverk producerar vätgas. Så det är inte förbjudet för en producent att producera vätgas. Än. Hur dom löst det med kabeln vet jag inte. Så nu kan du bli hysterisk över att Oskarshamn kärnkraftverk antagligen inte betalar någon elskatt för elen dom använder till elektrolysören.
Anmälan till skatteverket kanske vore något? Dom är väl skattesmitare i dina ögon.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju helt på vilken spänning det är på batteriet. 6A 8h trefas är 33kWh. Det tar dig i alla fall 15mil. Det räcker för de flesta.
Även så, 100000 bilar som laddar på natten med 6a är ändå ett skapligt påslag.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det tänker jag inte göra.
ICE61727 kan nog vara en bra start. Men det finns säkerligen flerstandarder för att få hela kravbilden.
Jo det här blir spännande att följa med den absurda elförsörjningssituationen. Det här borde man väl tänkt på innan?
 
Vad menar du att man inte tänkt på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.