D daVinci skrev:
Det var då en av de värsta halmgubbar jag läst på länge.

Staten har inte sagt att dom inte får producera vätgas (än iaf). Hindret är att dom inte får ansluta elektrolysören. Men i praktiken hindrar staten dom från att producera vätgas iom att de inte får ansluta elektrolysören.

När dom säljer vätgasen åker dom på moms för den. Så du och andra som älskar plundring kan slappna av.

Oskarshamn kärnkraftverk producerar vätgas. Så det är inte förbjudet för en producent att producera vätgas. Än. Hur dom löst det med kabeln vet jag inte. Så nu kan du bli hysterisk över att Oskarshamn kärnkraftverk antagligen inte betalar någon elskatt för elen dom använder till elektrolysören.
Anmälan till skatteverket kanske vore något? Dom är väl skattesmitare i dina ögon.
Om du ser det som en halmgubbe så har du inte förstått vad det handlar om.
 
D daVinci skrev:
Oskarshamn kärnkraftverk producerar vätgas. Så det är inte förbjudet för en producent att producera vätgas. Än. Hur dom löst det med kabeln vet jag inte. Så nu kan du bli hysterisk över att Oskarshamn kärnkraftverk antagligen inte betalar någon elskatt för elen dom använder till elektrolysören.
Anmälan till skatteverket kanske vore något? Dom är väl skattesmitare i dina ögon.
Jo OKG tillverkar vätgas som de säljer till Linde gas.
https://world-nuclear-news.org/Articles/OKG-signs-hydrogen-supply-contract

samma sak i USA där man aktivt använder kärnkraftsel för elektrolys inkl att man försöker utveckla verkningsgraden för elektrolysframställningen av vätgas.
https://www.energy.gov/ne/articles/3-nuclear-power-plants-gearing-clean-hydrogen-production
 
P
D Daniel 109 skrev:
Ja, de har ett överspännings skydd men ingen styrning från nätägaren.
Installatören av vår solpanelanläggning var noga med att påpeka att vi inte fick koppla in växelriktaren på nätet förrän nätägaren hade godkänt installationen. Det sitter en rejäl strömbrytare av frankensteintyp på växelriktaren för det ändamålet så det går knappast att koppla in den av misstag.

Allt tyder alltså på att nätägaren inte har något sätt att koppla ifrån vår växelriktare, annat än att åka ut hit och slå om strömbrytaren.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det handlar om att de vill kunna tillverka vätgas från el utan att betala elskatt. Sedan säger de att problemet är att de inte får bygga 30m kabel för att sådana som du ska tycka att det är tokigt.
Om man inte säljer el så ska man inte behöva betala elskatt, tycker jag, men det är nog en lite udda åsikt.
 
Du tycker det ja. Men det räcker liksom inte med att lägga ett kraftverk i samma bolag som en industri för att komma undan elskatt. Det finns ett undantag för småskalig solkraft, men annars är det enbart el som behövs för elproduktion som är skattefri.

Oskarshamns vätgasproduktion faller under det så länge de producerar vätgas för eget bruk. Men om de säljer gasen borde de skatta för elen.
 
P
Ja, jag skrev ju att jag tycker det. Nej, givetvis räcker det inte med att lägga ett kraftverk i samma bolag som en industri för att komma undan elskatt. Det måste antagligen till en lagändring för det.
 
Är det önskvärt? Bör inte alla industrier och elproducenter konkurrera på lika villkor oavsett hur de är grupperade?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
V Viktorbyggahus skrev:
Även så, 100000 bilar som laddar på natten med 6a är ändå ett skapligt påslag.
Ja det är lite drygt 400MW.
Och t.ex idag så var effekten på förbrukningen i Sverige 12813MW kl 07-08 och 10450 kl 04-05.
Dvs drygt 2300 MW skillnad.

Så vi måste upp i över 4ggr så många elbilar för att de ska skapa balans i elnätet.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Är det önskvärt? Bör inte alla industrier och elproducenter konkurrera på lika villkor oavsett hur de är grupperade?
Det är inte lämpligt med total nivellering. Att vissa industrier har konkurrensfördelar genom sin geografiska placering och andra faktorer ska inte staten motverka. Det leder inte till en bra ekonomi.

Min grundprincip är att staten får beskatta mervärdesbildning, dvs om någon säljer el så är det ok att beskatta försäljningen. (Men att ha flera olika försäljningsskatter som nu tycker jag är aningen överdrivet).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är lite drygt 400MW.
Och t.ex idag så var effekten på förbrukningen i Sverige 12813MW kl 07-08 och 10450 kl 04-05.
Dvs drygt 2300 MW skillnad.

Så vi måste upp i över 4ggr så många elbilar för att de ska skapa balans i elnätet.
Det är mao 3-4 år bort. Blir vi tagna på sängen då med må tro
 
Mikael_L
V Viktorbyggahus skrev:
Det är mao 3-4 år bort. Blir vi tagna på sängen då med må tro
Tja, då ska vi väl få ytterligare 5ggr så många fler elbilar, innan dygnsvariationen ska bli värre än idag, fast "åt andra hållet".

Nej, du behöver inte vara orolig över elbilsladdningens effekter på elnätet, det kan jag lova.
Bekymren är på andra saker.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är inte lämpligt med total nivellering. Att vissa industrier har konkurrensfördelar genom sin geografiska placering och andra faktorer ska inte staten motverka. Det leder inte till en bra ekonomi.

Min grundprincip är att staten får beskatta mervärdesbildning, dvs om någon säljer el så är det ok att beskatta försäljningen. (Men att ha flera olika försäljningsskatter som nu tycker jag är aningen överdrivet).
Det var inte heller vad jag skrev.
 
P paralun skrev:
Jo och det kunde man förutse men Tyskland la ändå ner 3 stora kärnreaktorer 2021 samt de sista 3 kärnreaktorerna 2022. Det är ju det här man nu anklagar den gröna kanaljen tyske vicekanslern Robert Habeck för.
Så lurade De Gröna befolkningen om kärnkraften
[länk]

Sen om man ser till Sverige så gav riksrevisionenmycket hård kritik till svenska politiker med grön-röda i spetsen.

Senfärdigt agerande, kortsiktighet och dåliga konsekvensanalyser är de största bristerna, visar Riksrevisionens granskning.
[länk]
Ändå var det kärnkraftslandet Frankrike som fick importera el från Tyskland när de franska kärnreaktorerna inte levererade den el de skulle.
 
P pmd skrev:
Kärnkraft har varit ganska styvmoderligt behandlat efter 1970-talet. Förmodligen pga vänsterpopulisterna i anti-kärnkraftsrörelsen (som sen blev miljöpartiet). Ihopblandningen av kärnkraft med kärnvapen var en lysande idé som gjorde kärnkraft lite misstänkt. Tänk om ett kärnkraftverk exploderar? Blir det som Hiroshima då?

Min tes är att när USA hade övergivit vietnameserna i mitten av 1970-talet så hade svenska FNL:are inte så mycket att protestera och demonstrera mot. De fann då ett passande mål i form av kärnkraft (eventuellt påhejade i smyg av ryska aktiva åtgärder). Atomvapen i NATO var lika illa som kärnkraft vilket bara gjorde det ännu mer värt att protestera mot.
Du får läsa på om kärnkraftens historia i Sverige. Starten för kärnkraften i Sverige var när Tage Erlander tillsatte Atomkommittén 1945. Syftet var att utreda möjligheterna för svensk produktion av uran och kärnvapen. 1947 bildades AB Atomenergi, som ägdes till 57 procent av staten och 43 procent av industrin. Fram till slutet av 1960-talet fanns inget större motstånd mot kärnkraften. De som började ifrågasätta den var Centerpartiet, inte några "vänsterpopulister". Läs "Elkrisen började med Fälldin" i Timbros blogg Smedjan, publicerat 1 september 2022.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Ändå var det kärnkraftslandet Frankrike som fick importera el från Tyskland när de franska kärnreaktorerna inte levererade den el de skulle.
Jo men problemen med de franska kärnkraftverken kände man även till men Tysklands kärnreaktorer skulle bara läggas ner till varje pris, sen fick Tyskland snabbt igång sina stora kolkraftverk.

Problemen i Frankrike var huvudsakligen interkristallin korrosion och att problemen hopats pga att man inte kunnat ha riktiga revisioner under pandemin och allt det här visste Tyskland med den gröna kanaljen Robert Habeck i spetsen.

Problemen har ett eget kapitel i wikin, Crisis since late 2021
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_France

Senaste året har kärnkraften fungerat mycket bra och nu får man äntligen igång Flamanville3 (förvisso ett misslyckat bygge, imho).
https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.