P pmd skrev:
Installatören av vår solpanelanläggning var noga med att påpeka att vi inte fick koppla in växelriktaren på nätet förrän nätägaren hade godkänt installationen. Det sitter en rejäl strömbrytare av frankensteintyp på växelriktaren för det ändamålet så det går knappast att koppla in den av misstag.

Allt tyder alltså på att nätägaren inte har något sätt att koppla ifrån vår växelriktare, annat än att åka ut hit och slå om strömbrytaren.
Det är riktigt. Nätägaren kan inte slå av din växelriktare. För att de ska kunna göra det så måste vx vara uppkopplad, och att du givit dem dina inloggningsuppgifter.
De kan däremot slå av din effektmatning via elmätaren. När spänningen försvinner så slår även vx av.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det är riktigt. Nätägaren kan inte slå av din växelriktare. För att de ska kunna göra det så måste vx vara uppkopplad, och att du givit dem dina inloggningsuppgifter.
De kan däremot slå av din effektmatning via elmätaren. När spänningen försvinner så slår även vx av.
Jo men att slå hela matningen mer än i ett allvarligt blackout läge tror jag inte på som då är enkelt med en smart elmätare. Man borde väl tänkt till mer?
 
D
Det är en intressant diskussion som ju visar på bristerna i vår elmarknadspolitik, spännande diskussion vem som får leverera el osv, kaparbreven framträder allt tydligare.
 
D djac skrev:
Det är en intressant diskussion som ju visar på bristerna i vår elmarknadspolitik, spännande diskussion vem som får leverera el osv, kaparbreven framträder allt tydligare.
Njau det behövs nog tyvärr en riktig större blackout där man tvingas slå ifrån stora områden innan man fattar det allvarliga med situationen. Danmark plus SE4 är en lågoddsare så illa som det börjar se ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du ser det som en halmgubbe så har du inte förstått vad det handlar om.
Står väldigt tydligt att staten hindrar dom genom att förbjuda dom att koppla in elektrolysören med en 30 m kabel.

Står ingenstans att dom vill komma undan elskatt. Det är något du har fantiserat ihop. (Aka halmgubbe).
 
D djac skrev:
Det är en intressant diskussion som ju visar på bristerna i vår elmarknadspolitik, spännande diskussion vem som får leverera el osv, kaparbreven framträder allt tydligare.
Diskussionen visar snarare på okunskap om hur det fungerar än brister i hur det fungerar.
 
  • Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Diskussionen visar snarare på okunskap om hur det fungerar än brister i hur det fungerar.
Det är väl snarare att man gör som de gröna och strutsen - "stoppar ner huvet i sanden" och hoppas det går bra.
Men som jag skrev så behövs det nog en störra blackout för att vakna.

Systemoperatörens larm om elsystemet – då hotar nedsläckning
https://www.tn.se/naringsliv/33660/systemoperatorens-larm-om-elsystemet-da-hotar-nedslackning/

Sen vid två tilfällen förra året var Danmark nära en stor bortkoppling.
 
Redigerat:
P paralun skrev:
Njau det behövs nog tyvärr en riktig större blackout där man tvingas slå ifrån stora områden innan man fattar det allvarliga med situationen. Danmark plus SE4 är en lågoddsare så illa som det börjar se ut.
Kan inte riktigt se att ett sådant scenario uppstår pga microproducenter.Villa-anläggningar är anslutna till en lokal transformatorstation. När vx matar ut energi så sker det genom att spänningen höjs. Om spänningen i det lokala nätet kommer upp i 253 volt så höjer vx inte mer, utan slår av. Alla anläggningar i det lokala nätet har litet olika förutsättningar så i en eventuell situation kommer inte alla vx att slå ifrån samtidigt utan det blir en i taget. När en har slagit ifrån så kommer dessutom läget för de andra att förbättras, så inget dramatiskt händer.
I kvarteret där jag bor finns ganska många solcellsinstallationer. Solen lyser just nu väldigt bra och vx producerar på max. Spänningen ligger just nu på 237 V. Enligt min logger har vi inte varit över 242 V i år.

Men visst det finns andra områden där andra förutsättningar gäller, som t ex gamla eller klena anläggningar.
De är ju byggda enligt 1950-talets specifikationer och förutsättningar och behöver uppdateras.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Kan inte riktigt se att ett sådant scenario uppstår pga microproducenter.Villa-anläggningar är anslutna till en lokal transformatorstation. När vx matar ut energi så sker det genom att spänningen höjs. Om spänningen i det lokala nätet kommer upp i 253 volt så höjer vx inte mer, utan slår av. Alla anläggningar i det lokala nätet har litet olika förutsättningar så i en eventuell situation kommer inte alla vx att slå ifrån samtidigt utan det blir en i taget. När en har slagit ifrån så kommer dessutom läget för de andra att förbättras, så inget dramatiskt händer.
I kvarteret där jag bor finns ganska många solcellsinstallationer. Solen lyser just nu väldigt bra och vx producerar på max. Spänningen ligger just nu på 237 V. Enligt min logger har vi inte varit över 242 V i år.

Men visst det finns andra områden där andra förutsättningar gäller, som t ex gamla eller klena anläggningar.
De är ju byggda enligt 1950-talets specifikationer och förutsättningar och behöver uppdateras.
Jo men det var ju den här artikeln som diskuterades och jag själv kan mycket tydligt se problem/lösning.
(sen ger jag mig inte in på någon diskussion om bidrag eller ej) Ser rent tekniskt på problemet.

Halva Belgien riskerar bortkoppling av solpaneler –samma sak väntar i Sverige
https://www.tn.se/naringsliv/37560/...ing-av-solpaneler-samma-sak-vantar-i-sverige/
 
D
D Daniel 109 skrev:
Diskussionen visar snarare på okunskap om hur det fungerar än brister i hur det fungerar.
Jag vet att du har en orubblig tro på nuvarande handelsplatser och rutiner, jag delar inte den utan anser att allt kan förbättras och i synnerhet detta.
 
Jag säger inte att det inte jan förbättras. Men invändningarna i den här tråden visar snarare på skribenternas bristande kunskaper än brister i systemet.
 
P paralun skrev:
Jo men det var ju den här artikeln som diskuterades och jag själv kan mycket tydligt se problem/lösning.
(sen ger jag mig inte in på någon diskussion om bidrag eller ej) Ser rent tekniskt på problemet.
Du kan inte ignorera lagstiftningen. Och som jag förstått den är nätägaren i Sverige skyldig att ordna så att inmatningen i nätet fungerar.
Dvs den dagen ens växelriktare stänger av pga överspänning så skickar man bara en anmälan till EI. Då måste nätägaren lösa problemet.
(Kan man tycka är orättvist och fel, men det är pöbelns godtycke som manifesteras i lagstiftningen och den drivs igenom med våld. Jag föredrar frivilliga avtal istället, men verkar vara ganska ensam om det).

"Lösningen" för elområden i Sverige blir att producenter drar ned produktionen när priset blir för lågt, och att staten slutar obstruera för de som vill lagra och producera vätgas (när priset är lågt).

Om man liknar näringslivet vid en cyklist så har staten ställt ett gäng runt om med käppar. Och så fort näringslivet försöker ta sig fram, så sticker gänget käpparna i hjulen. (Och en del kommer då säga att först måste vi få hjulen att rulla, sedan kan vi ta bort käpparna).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu är jag inte insatt i det med solceller och tillverkning av el. Men om jag bara använder det till egen förbrukning som att värma VV och kanske en pool med en el-patron. Ska ju inte vara något probelm att göra så. Utan att föra ut det på nätet. Är det då skatt på genproduktion, behöver ju inte tala om att jag har solceller. Lika med att värma VV och en pool med solfångare, där finns inget som hindrar det.
Varför tycka sig tro att det är en inkomst och ekonomi att installera överkurs för sitt ego med plånboken. har inte funderat på solceller, men det går nog inte att försörja husets el utan att ha ett batteriblock som kan hålla spänningen på rätt nivå. Blir liksom lite kaka på kaka, först göra om till växel och sen till lik och sen igen till växel. Verkar som att det blir rätt stora förluster då.
Någon som vet bättre än mina tankar.
 
P paralun skrev:
Systemoperatörens larm om elsystemet – då hotar nedsläckning
[länk]

Sen vid två tilfällen förra året var Danmark nära en stor bortkoppling.
Som dom skriver så är solpaneler på villornas hustak inga problem. Det är utspridda och påverkas slumpmässigt av moln och resulterande variationer i effekt i ett elområde är nära 0.

Problemen som dom lyfter fram är groteska solparker. Det är centraliseringen som är problemet. Stora producenter på en punkt blir problem.

Stora solparker får nog se till att ha egen lagring som kan medelvärdesbilda uteffekten. Det är den systemlösning som vanligen används som lösning.
Alternativt kan solparken lösa detta genom att koppla ur paneler när effekten går upp för mycket. Men den behöver ju ekonomiska incitament för att göra det. Det tror jag saknas helt. Idag ligger nog priset fast under en timme. Så inga incitament via pris finns. Sedan kan ju solparken offerera nedkoppling som en tjänst då.

Detta är inget tekniskt komplicerat. Problemet är för mycket regleringar. De hindrar en flexibel och dynamisk lösning.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
Mikael_L
B bjorn.abelsson skrev:
Ändå var det kärnkraftslandet Frankrike som fick importera el från Tyskland när de franska kärnreaktorerna inte levererade den el de skulle.
Dock har Frankrike varit stor nettoexportör av el i massor av år, i princip obrutet sedan de började få en mängd kärnkraftverk.
Så man ska väl kanske inte dra allt för stora växlar på ett olyckligt år, då både värme och torka i floder kom samtidigt som det upptäcktes brister i flera reaktorer samtidigt.

Under ett halv sekel har deras kärnkraftverk bidragit bra till Europas elförsörjning, SAMT lett till att Frankrike varit det tredje bästa landet i Europa vad gäller CO2 utsläpp.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.