pacman42 pacman42 skrev:
Någon som har koll på hur det går med diskussionerna om nya elområden i Sverige?

Som boende i Bohuslän så är man inte så sugen på att tillhöra samma område som Skåne som ju har diskuterats.
Det här styrs ju av EU's regulator ACER, SvK har en beskrivning av läget och arbetet är försenat till ev Q4 i år.

https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/systemansvar--elmarknad/elomradesoversyn/

Sen är det då just nu som jag upplever det "fastlåst" politiskt där man kört fast med hur det ska se ut i framtiden för både produktion samt transmission av el. Efter EU-valet klarnar det nog.

Om ACER
https://www.acer.europa.eu/
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det påverkar ju lönsamheten med solpaneler rätt mycket. Helt plötsligt så kanske det går att räkna hem. Men å andra sidan, byggs fler kablar till Tyskland så får vi ju ännu mer låga elpriser när solen lyser....
Haha, och du får kanske äta Sveriges (världens?) bästa falafel.

Det där med elpriser får vi däremot se, elbolagen har nog överraskningar på lut för oss, man vet aldrig hur det går. Det var inte längesedan alla tyckare på bankerna förklarade ränteuppgången vi sett för omöjlig, ändå kom den, osv :(
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag bävar inför vad de skall föreslå...
När det gäller södra sverige ser i princip alla förslag likvärdiga ut. I princip slås dagens område 3 och 4 ihop och Stockholm bryts ut till ett eget område.
https://www.svk.se/siteassets/2.utv...radesoversyn/kartaa4_elomrforslag8_ver1.0.pdf

Då blir det kanske slut på snacket om att södra sverige har ett stort elunderskott. Stockholms elområde kommer att ha ett stort underskott när man räknar på det sättet.
 
D djac skrev:
Haha, och du får kanske äta Sveriges (världens?) bästa falafel.

Det där med elpriser får vi däremot se, elbolagen har nog överraskningar på lut för oss, man vet aldrig hur det går. Det var inte längesedan alla tyckare på bankerna förklarade ränteuppgången vi sett för omöjlig, ändå kom den, osv :(
Nu ser du det med svensk ankdammsnivå 😉

Här ser man mer detaljer på översynen
https://www.entsoe.eu/network_codes/bzr/#stakeholder-interaction

Sen är vi då tvungen att få ihop det europeiska samarbetet för att klara den framtida välfärden men endera så stoppas beslut av Tyskland eller Frankrike (som vi tillhör) med falanger, så man kommer ingen vart.
 
D Daniel 109 skrev:
När det gäller södra sverige ser i princip alla förslag likvärdiga ut. I princip slås dagens område 3 och 4 ihop och Stockholm bryts ut till ett eget område.
[länk]

Då blir det kanske slut på snacket om att södra sverige har ett stort elunderskott. Stockholms elområde kommer att ha ett stort underskott när man räknar på det sättet.
Men samtigt så kommer större delen av dagens SE3 och SE4 utsättas för import/export-priserna på el. Fördelen är dock att det är många fler förbrukare som kan dela på kablarnas kapacitet vilket bör hålla ned priserna en aning när de är högre i Tyskland. Men för mig som är i SE3 så lär priserna på vintern ändå öka.
 
D Daniel 109 skrev:
När det gäller södra sverige ser i princip alla förslag likvärdiga ut. I princip slås dagens område 3 och 4 ihop och Stockholm bryts ut till ett eget område.
[länk]

Då blir det kanske slut på snacket om att södra sverige har ett stort elunderskott. Stockholms elområde kommer att ha ett stort underskott när man räknar på det sättet.
Knappast! Och den stora stötestenen är då Tyskland som i princip vägrar diskutera att de ska tvingas dela landet i elområden och eventuellt efter EU-valet kan man säkra nya politiska majoriteter i Bryssel för beslut.
Spanien är ordförandeland just nu men verkar ha låtit tiden gå.....
 
Knappast vadå. Nu tittar ju folk på kvoten mellan produktion och konsumtion och anser att det är ett vettigt mått. Där kommer stockholm att ligga tämligen extremt till skulle jag tro. Jag anser inte att det är ett vettigt mått.
 
D Daniel 109 skrev:
Knappast vadå. Nu tittar ju folk på kvoten mellan produktion och konsumtion och anser att det är ett vettigt mått. Där kommer stockholm att ligga tämligen extremt till skulle jag tro. Jag anser inte att det är ett vettigt mått.
Det beror ju helt på vad man har för politisk syn på framtiden? En röd-grön eller en blå.

Har man en blå så ska det ju snarast beställas X stycken SMR reaktorer smart placerade i olika länder inom EU samt även i Norge/Storbrittanien (som det ser ut) och då faller hela översynen.
 
Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Det beror ju helt på vad man har för politisk syn på framtiden? En röd-grön eller en blå.

Har man en blå så ska det ju snarast beställas X stycken SMR reaktorer smart placerade i olika länder inom EU samt även i Norge (som det ser ut) och då faller hela översynen.
EU-framtiden är varken blå eller röd, den är brun och med detta hamnar energiförsörjningen oerhört långt ner på agendan.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vad svarar du på egentligen? Vad har det med vad jag skrev att göra?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad svarar du på egentligen? Vad har det med vad jag skrev att göra?
Jo för allt har egentligen att göra med ny kärnkraft eller ej.
Förslaget just nu är ju som att "sminka en gris"...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
EU-framtiden är varken blå eller röd, den är brun och med detta hamnar energiförsörjningen oerhört långt ner på agendan.
Jo brunt som Tysklands kol....😉

Knappast politiskt men jag ser hellre fler bruna än kompromisslösa gröna miljöfanatiker.
 
Nej, förslaget bygger på förutsättningarna ien nära framtid, inpraktiken dagens förutsättningar. Inte vad de förväntas vara om 20år. Ändras förutsättningarna mycket så lär man då göra en ny översyn av elområdena.
 
D
P paralun skrev:
Knappast politiskt men jag ser hellre fler bruna än kompromisslösa gröna miljöfanatiker.
Det ser vi annorlunda på, vi har testat det spåret i europa och det blev inte bra, nu kör vi igen fast i större skala bara.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det ser vi annorlunda på, vi har testat det spåret i europa och det blev inte bra, nu kör vi igen fast i större skala bara.
Det kan ju inte bli annat med kompromisslösa röd-gröna som då leder till polarisering, ganska enkelt.
Och det blir nog mycket värre i framtiden när välfärden i Europa rasar och Kina/USA drar ifrån.
Dum är vi!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.