A Anders_Nilsson skrev:
Det handlar inte om elen som handelsvara. El är en möjliggörare och kontinenten har länge varit avundsjuka på Sveriges ymniga och stabila elproduktion som gett oss en konkurrensfördel. Nu har de framgångsrikt kraschat denna fördel.

Oavsett vad elpriset är tänker de aldrig mer låta Sverige ha denna konkurrensfördel. Elen skall exporteras till varje pris.

Lösningen som jag ser det är kooperativa rmelkraftverk som bara säljer till medlemmarna som kommuner och storindustrier. Då kan vi garantera en stabil tillgång på el och ett förutsägbart pris och så slipper vi säga nej till industrietableringar.
Om vi enbart skulle producera den el vi behöver i Sverige och inte exportera eller importera någon el skulle elen bli betydligt dyrare. De sista 3000 MW behöver vi bara ett par hundra timmar per år. Vi skulle alltså behöva bygga två nya kärnreaktorer som bara behövs litet då och då. Det skulle bli betydligt billigare att bygga energilager för att täcka upp dessa timmar.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
D
Det här skulle nog kunna vara positivt och därför blockerar regeringen det.

https://www.sydsvenskan.se/2024-04-...i-trelleborg-ska-ge-skaningarna-billigare-el/

"Nu avslöjar företaget också planen att i anslutning till anläggningen bygga en stor batteripark. Den ska ligga i Trelleborg och ha en kapacitet på 70 MW, vilket gör den till en av landets största.

Planen är att skapa Sveriges första ”hybridpark” där elen som produceras till havs sedan lagras på land. Ørsted menar att det kan bidra till att sänka de sydsvenska elpriserna och balansera elnätet.

FAKTA

Detta är Skåne havsvindpark
• Vindkraftsparken ska byggas i Östersjön, 22 km söder om Ystad.

• Parken får uppemot 125 vindkraftverk. Vart och ett av dem blir 385 meter högt.

• Parkens totala maxeffekt bedöms bli 1 500 MW med en årlig produktion på cirka 7 TWh – motsvarande halva Skånes elanvändning.

• Investeringskostnaden beräknas till 25–50 miljarder kronor.

• Vindkraftsparken ska vara i drift senast 2030.

• Kraftbolagen Kustvind, Vattenfall, Eolus, OX2 och RWE planerar för vindkraftsparker i angränsande havsområden.

Källa: Ørsted a/s."
 
Mikael_L
D djac skrev:
Nu avslöjar företaget också planen att i anslutning till anläggningen bygga en stor batteripark. Den ska ligga i Trelleborg och ha en kapacitet på 70 MW, vilket gör den till en av landets största
Toppeffekten är inte ointressant, men hur länge ska den kunna leverera denna effekt?
1 minut, 1 timme? eller längre ..?

Men iaf, om parken en vindsvag dag endast ger 5% av sin maximala effekt, så kan man alltså få nästan lika mycket till från batterilagringen, i någon tid som vi inte vet.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Toppeffekten är inte ointressant, men hur länge ska den kunna leverera denna effekt?
1 minut, 1 timme? eller längre ..?

Men iaf, om parken en vindsvag dag endast ger 5% av sin maximala effekt, så kan man alltså få nästan lika mycket till från batterilagringen, i någon tid som vi inte vet.
Ja vindkraft är ju vad det är, skillnaden denna gången är ju att de planerar att bygga de där det blåser nästan alltid, det kommer såklart innebära skillnader i leveransen, batteriparken kommer göra skillnad åt samma håll, så detta tillsammans med att man för en gångs skull bygger där elen behövs gör att detta måste blockeras.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Nej, batteriet förutsätter jag har en kapacitet på 1-2h. Det hjälper inte mot vädervariationer, men man kan ju alltid låssas att det gör det.
Att det gör nytta är knappast anledningen till att de vill stoppa det. De vill slippa se snurrorna. Det protesteras nästan alltid lokalt.
 
Rubriken bör ändras...........det finns ingenting som chockerar folk längre. Jaha säger man bara och sjunker ner ytterligare en bit..........
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Nej, batteriet förutsätter jag har en kapacitet på 1-2h. Det hjälper inte mot vädervariationer, men man kan ju alltid låssas att det gör det.
Att det gör nytta är knappast anledningen till att de vill stoppa det. De vill slippa se snurrorna. Det protesteras nästan alltid lokalt.
Detta är igenom de instanserna, nu är det regeringen som blockar. Förmodligen för att det skulle nagga på ett av deras ben, skräckpropagandan om elbrist som bara kan undvikas med ouppnåeliga kärnkraftverk. Känns metodiken igen.. ett tips är det finns byggnader där folk förr samlades om söndagar för sånt här?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag kan inte skriva ut vad jag tycker om det svaret. Det är så fullständigt galet rakt igenom.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Jag gillar det inte heller men det går liksom inte att blunda längre.
 
D djac skrev:
Det här skulle nog kunna vara positivt och därför blockerar regeringen det.

[länk]

"Nu avslöjar företaget också planen att i anslutning till anläggningen bygga en stor batteripark. Den ska ligga i Trelleborg och ha en kapacitet på 70 MW, vilket gör den till en av landets största.

Planen är att skapa Sveriges första ”hybridpark” där elen som produceras till havs sedan lagras på land. Ørsted menar att det kan bidra till att sänka de sydsvenska elpriserna och balansera elnätet.

FAKTA

Detta är Skåne havsvindpark
• Vindkraftsparken ska byggas i Östersjön, 22 km söder om Ystad.

• Parken får uppemot 125 vindkraftverk. Vart och ett av dem blir 385 meter högt.

• Parkens totala maxeffekt bedöms bli 1 500 MW med en årlig produktion på cirka 7 TWh – motsvarande halva Skånes elanvändning.

• Investeringskostnaden beräknas till 25–50 miljarder kronor.

• Vindkraftsparken ska vara i drift senast 2030.

• Kraftbolagen Kustvind, Vattenfall, Eolus, OX2 och RWE planerar för vindkraftsparker i angränsande havsområden.

Källa: Ørsted a/s."
Har de beslutat vilket av bolagen som ansökt att få bygga på den platsen som ska få göra det? För enligt vindbrukskollen finns det tre separata projekt på den ytan.
 
D
K krfsm skrev:
Har de beslutat vilket av bolagen som ansökt att få bygga på den platsen som ska få göra det? För enligt vindbrukskollen finns det tre separata projekt på den ytan.
Oklart, är det fler som fått godkännandena av Länsstyrelsen klara?

Det verkar iaf som att det är en bra plats, vindprognoserna ser väldigt bra ut i mina ögon med god leverans 91% av tiden.
 
D djac skrev:
Detta är igenom de instanserna, nu är det regeringen som blockar. Förmodligen för att det skulle nagga på ett av deras ben, skräckpropagandan om elbrist som bara kan undvikas med ouppnåeliga kärnkraftverk. Känns metodiken igen.. ett tips är det finns byggnader där folk förr samlades om söndagar för sånt här?
Jo nu ligger artikeln bakom betalvägg för mig och hur blockar regeringen?

Ska man ha någon statlig "allmosa" för besväret att bygga "slumpkraft"? Eller kräver man att SvK ska bygga kraftledningar? Sen är det sannolikt ännu bättre att Vattenfall bygger Krugers Flak med ännu bättre förutsättningar, så där skulle jag lägga pengarna än till ett danskt företag.
 
D
P paralun skrev:
Jo nu ligger artikeln bakom betalvägg för mig och hur blockar regeringen?

Ska man ha någon statlig "allmosa" för besväret att bygga "slumpkraft"? Eller kräver man att SvK ska bygga kraftledningar? Sen är det sannolikt ännu bättre att Vattenfall bygger Krugers Flak med ännu bättre förutsättningar, så där skulle jag lägga pengarna än till ett danskt företag.
Detta verkar färdigutrett och godkänt i alla instanser och ur all perspektiv sen december 2022, detta är vad om angetts som skäl för regeringens förhalande.

"Tidigare i år fick klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) frågan i en riksdagsdebatt om varför tillståndet för den skånska vindkraften dröjer.
”Dessa ärenden handlar om att pröva flera motstridiga intressen, bästa möjliga teknik och den miljöpåverkan som kan bli aktuell i varje enskilt fall”, svarade ministern då, samtidigt som hon försäkrade att ärendet utreds så snabbt som möjligt."

(Misstänkte att det var betalvägg, i sammanhanget kan jag tipsa om +allt, om man tex har en DN-prenumeration, eller annan i Bonnier misstänker jag, så kan man genom denna komma åt de andra tidningarna.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta verkar färdigutrett och godkänt i alla instanser och ur all perspektiv sen december 2022, detta är vad om angetts som skäl för regeringens förhalande.

"Tidigare i år fick klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) frågan i en riksdagsdebatt om varför tillståndet för den skånska vindkraften dröjer.
”Dessa ärenden handlar om att pröva flera motstridiga intressen, bästa möjliga teknik och den miljöpåverkan som kan bli aktuell i varje enskilt fall”, svarade ministern då, samtidigt som hon försäkrade att ärendet utreds så snabbt som möjligt."

(Misstänkte att det var betalvägg, i sammanhanget kan jag tipsa om +allt, om man tex har en DN-prenumeration, eller annan i Bonnier misstänker jag, så kan man genom denna komma åt de andra tidningarna.)
Jo kort så måste vi väl enbart välja de absolut bästa platserna för havsbaserad vindkraft ihop med några väl placerade SMR reaktorer. Sen Örstedts lilla skämt till batteribank gör det inte ett dugg bättre.
Eventuellt så måste vi vänta till efter EU-valet i Juni är avgjort innan vi går vidare.
 
D
P paralun skrev:
Jo kort så måste vi väl enbart välja de absolut bästa platserna för havsbaserad vindkraft ihop med några väl placerade SMR reaktorer. Sen Örstedts lilla skämt till batteribank gör det inte ett dugg bättre.
Eventuellt så måste vi vänta till efter EU-valet i Juni är avgjort innan vi går vidare.
Det var mycket kryptiskt, var är fel med att placera de där det är mest gynnsamma vindar och elbehovet är som störst, varför gör inte lagring det bättre och till sist vad betyder EU-valet i sammanhanget, tänker du att regeringen kommer få hjälp av en förvaltare med att ta beslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.