Transporten är reglerade monopol, av en vettig anledning. Men produktion och lagring är inte särskilt reglerat. Det är en välfungerande marknad.
 
T tergo skrev:
Maud var inblandad och då brukar det gå bra eller kanske inte

Sverige är indelat i fyra olika elområden och priset sätts i relation till gas och kol i andra länder. En ”reform” som genomfördes för ganska exakt tio år sen av dåvarande energiminister Maud Olofsson. I ett möte med de nordiska energiministrarna lät hon sig övertygas om att det vore bra att knyta de nordiska ländernas elmarknad närmare varandra, och att öka marknadens styrning,
[länk]
Njau, mycket kan man beskylla den "stollan" men så här gick det till.

"Sverige delades in i elområden

År 2006 anmäldes Svenska kraftnät till EU-kommissionen av Dansk Energi. Det är Svenska kraftnät som driver det svenska stamnätet.

I sin anmälan protesterade Dansk Energi mot att Svenska kraftnät periodvis begränsat exporten av el till Danmark. Begränsningarna hade Svenska kraftnät bland annat gjort under kalla vinterdagar då det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el från norra till södra Sverige och vidare till de europeiska länder som är anslutna till södra Sverige. Att begränsa exporten var ett sätt att undvika elbrist i landets södra delar.

EU-kommissionen krävde under våren 2010 att Svenska kraftnät måste hantera överföringsbegränsningar i det svenska stamnätet på ett annat sätt för att inte diskriminera användare i andra delar av Europa. Det resulterade i att Svenska kraftnät den 1 november 2011 delade in Sverige i fyra elområden."

https://ei.se/konsument/el/elmarknaden/elomrade
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du konstaterar ju att det tidigare sättet var ohållbart
Nej, du hittar på. Det har jag inte skrivit. (Och "ohållbart" skulle jag aldrig skriva).

Varför måste du hitta på vad andra har skrivit? Du borde väl kunna inse att andra inte uppskattar att du producerar rena osanningar om dom.

Varför är det så svårt att läsa vad som är skrivit? Och hålla sig till det.

D Daniel 109 skrev:
och att EU krävde en ändring. Ändå skriver du att ändringen var ett helt frivilligt beslut från regeringen.
Ja, EU-kommisionen säger efter 4 års funderande att SvK inte får fortsätta diskriminera.

Dom har inte tvingat Sverige att införa elområden.
Att införa elområden var något som Regeringen hittade på.

D Daniel 109 skrev:
Jag förstår mig helt enkelt inte på dig. Inget är fel, det var ett regeringsbeslut, men det fanns liksom inget alternativ. Något du också skriver.
Men du skriver samtidigt att det var för att skinna folket.
Det hår inte ihop.
Det är för att du inte läser vad som står. Utan istället hittar på vad andra har skrivit. Det är klart att det blir konstigt då. Men du själv är orsaken.
 
K krfsm skrev:
Och det här är förstås för att de inte vill ha flera elområden
Staten vill inte få in flaskhalsskatt?

K krfsm skrev:
för att gynna sina inhemska fabriker i södra Tyskland
Är de tyska elpriserna så låga?
 
D Daniel 109 skrev:
Transporten är reglerade monopol, av en vettig anledning. Men produktion och lagring är inte särskilt reglerat. Det är en välfungerande marknad.
Produktion är reglerat. Titta bara på alla som vill starta ny elproduktion men där offentlig sektor förbjuder dom. Det är ingen hejd på hindren från de som reglerar och förbjuder.

Det skulle ha varit klart mer elproduktion och lägre priser i SE4 om inte offentlig sektor förbjudit det.

Samma elände med lagring. Du får inte starta ett energilager utan att få tillstånd av offentlig sektor.

Det gäller det mesta. Du måste få tillstånd och offentlig sektor kan förbjuda det mesta. Sverige är ganska så kommunistiskt. Mycket mer än vad folk tror.
 
P paralun skrev:
Jo och dilemmat med elområden kommer man då ur via 100 miljardersprojektet SuedOstLink.
[länk]
Sen dragningen då till Isar (nedlagt kärnkraftverk) utanför Munchen så är BMW nöjda. 😉
Bundesrechnungshof anser att det kommer kosta lite mer att fixa till det tyska nätet.

Dels är man ca 600 mil ledning kort om vad man hade planerat att bygga ut vid det här laget. Dels räknar de med att kostnaden för att bygga nät fram till 2045 kommer gå på ca 5300 miljarder kronor. (460 miljarder euro)
 
  • Wow
  • Haha
paralun och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Produktion är reglerat. Titta bara på alla som vill starta ny elproduktion men där offentlig sektor förbjuder dom. Det är ingen hejd på hindren från de som reglerar och förbjuder.

Det skulle ha varit klart mer elproduktion och lägre priser i SE4 om inte offentlig sektor förbjudit det.

Samma elände med lagring. Du får inte starta ett energilager utan att få tillstånd av offentlig sektor.

Det gäller det mesta. Du måste få tillstånd och offentlig sektor kan förbjuda det mesta. Sverige är ganska så kommunistiskt. Mycket mer än vad folk tror.
Vad menar du med offentlig sektor? Är det försvarsmakten? Var har energilager stoppats? Det byggs mycket batterilager nu.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
T tergo skrev:
Maud var inblandad och då brukar det gå bra eller kanske inte
Olofsson var inte energiminister när elområden infördes i Sverige den 1 november 2011, men ärendet kanske bereddes under hennes tid? Olofsson avgick den 29 september samma år.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Produktion är reglerat. Titta bara på alla som vill starta ny elproduktion men där offentlig sektor förbjuder dom. Det är ingen hejd på hindren från de som reglerar och förbjuder.
Terminologipåpekande: med offentlig sektor brukar man menar tjänsteproduktion som sker i offentlig (statlig och kommunal) regi. Viss varuproduktion förekommer också, men i liten skala. Tillståndsgivning för, och tillsyn över, olika typer av tillståndspliktig verksamhet sköts för det mesta av myndigheter (som också kan vara statliga eller kommunala). Staten har även delegerat en del myndighetsutövning till privata aktörer.
D daVinci skrev:
Det gäller det mesta. Du måste få tillstånd och offentlig sektor kan förbjuda det mesta. Sverige är ganska så kommunistiskt. Mycket mer än vad folk tror.
Sverige är inte mer "kommunistiskt" än de flesta andra västerländska länder. Regleringar skiljer sig åt mellan alla sådana länder, men Sverige sticker inte ut som mer genomreglerat än de övriga.
(Vilket dock inte medför att jag tycker att Sverige har lagom få regleringar, men det är en annan fråga för en annan tråd).
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Terminologipåpekande: med offentlig sektor brukar man menar tjänsteproduktion som sker i offentlig (statlig och kommunal) regi. Viss varuproduktion förekommer också, men i liten skala. Tillståndsgivning för, och tillsyn över, olika typer av tillståndspliktig verksamhet sköts för det mesta av myndigheter (som också kan vara statliga eller kommunala). Staten har även delegerat en del myndighetsutövning till privata aktörer.
Du har väl delvis rätt i det. Men jag vet inte vad man annars skall skriva för ord. Finns det något?
En kommun är inte en myndighet. Så myndigheter går inte att skriva. Då får jag inte med kommuner som jävlas.
SvK kan också obstruera och hindra.

Så vad skriver man istället för staten, kommuner, länstyrelser, landsting/regioner, myndigheter. Jag vill inte skriva hela harangen varje gång.

P pmd skrev:
Sverige är inte mer "kommunistiskt" än de flesta andra västerländska länder.
Sovjetifieringen rullar på. Det stämmer. Men att EU-länderna blir mer och mer Sovjetiska i takt med att EU-sovjet-projektet rullar på gör ju inte Sverige mindre kommunistiskt.

Sedan förstår jag att någon pettimeter kan invända mot termen "kommunistiskt" och hala fram någon bisats någonstans som inte matchar 100%.
P pmd skrev:
Regleringar skiljer sig åt mellan alla sådana länder, men Sverige sticker inte ut som mer genomreglerat än de övriga.
Det är nog min uppfattning att det gör. Det var mycket som genomfördes av Erlander/Palme/Carlsson som inte sovjetifierades i andra länder. Bara se vår hyresreglering.

P pmd skrev:
(Vilket dock inte medför att jag tycker att Sverige har lagom få regleringar, men det är en annan fråga för en annan tråd).
Ja, det är en annan tråd.
Dock kan vi nämna "statens" obstruktion mot elproduktion mm i den här tråden.
 
D daVinci skrev:
Vad skulle hända ifall transportkapaciteten mellan SE3 och SE4 mättades då? Priset i Danmark är bara några ören högre. Inte 4 ggr högre.
Priset i SE3 skulle gå ner - troligen till samma pris som i Finland (ungefär 65 euro/MWh jämfört med 145 euro/MWh). Förvisso inte fyra gångers prisskillnad, men lite drygt dubbla priset för någon MW hit eller dit.

Priset i SE4 skulle förmodligen inte påverkas mycket alls i just det fallet (idag kl 7-8), eftersom priset var detsamma som i Polen och Baltikum utan mycket utnyttjande av kablarna.
 
D daVinci skrev:
Staten vill inte få in flaskhalsskatt?
Det blir enklare att diskutera om du lägger konspirationsteorihatten åt sidan.

Konkurrenskraftig tysk industri är viktigare för politiker än att få in några extra intäkter, som dessutom är öronmärkta till att bygga mer nät. Sen går inte flaskhalsavgifterna till tyska staten heller. Alla fyra nätoperatörerna är privata bolag, och vad jag kunde luska lite snabbt så verkar enbart TransnetBW vara (minoritets-)delägt av ett statligt tyskt bolag.
D daVinci skrev:
Är de tyska elpriserna så låga?
Jämfört med våra priser? Definitivt inte.
Jämfört med vad priserna hade varit i södra Tyskland om de varit uppdelade i elområden? Definitivt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Bundesrechnungshof anser att det kommer kosta lite mer att fixa till det tyska nätet.

Dels är man ca 600 mil ledning kort om vad man hade planerat att bygga ut vid det här laget. Dels räknar de med att kostnaden för att bygga nät fram till 2045 kommer gå på ca 5300 miljarder kronor. (460 miljarder euro)
Jo SudOestLink är väl ett måste för att komma ur debatten och kraven på fler elområden i Tyskland.

Sen är det resten kvar i ofinansierade Energiewende men de gröna med Robert Habeck i spetsen kör nog hellre ner Tyskland i avgrunden än att återstarta kärnreaktorer så mildras smällen.

Hursomhelst angående elnät så måste även vi investera stora summor för en storskalig elektrifiering.
 
P
D daVinci skrev:
En kommun är inte en myndighet.
En kommun är inte en myndighet, precis som staten inte är en myndighet, men det finns både statliga och kommunala myndígheter.
D daVinci skrev:
Det är nog min uppfattning att det gör. Det var mycket som genomfördes av Erlander/Palme/Carlsson som inte sovjetifierades i andra länder. Bara se vår hyresreglering.
Hyresregelring finns i ganska många västerländska länder. Se t.ex. Wikipedias artikel om "rent control".
D daVinci skrev:
Så vad skriver man istället för staten, kommuner, länstyrelser, landsting/regioner, myndigheter. Jag vill inte skriva hela harangen varje gång.
Jag tycker nog att man kan använda staten som ett samlingsbegrepp för stat och kommun (landstingen är ett slags kommuner) när man diskuterar i allmänna termer om försvårande av verksamhet pga stat och kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.