Du hamnar nog snart på hans ignoreringslista. Det brukar det som försöker förklara för honom göra.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Och hela 70%-regeln handlar ju om kapacitetsreduktion. Och det jag uppmärksammade var att man får fan för kapacitetsreduktion om det påverkar export, men inte import. (Eftersom importbegränsningen främst går ut över ens lokala ekonomi.)
Var ser du att Sverige behandlas annorlunda än andra av ACER?
K krfsm skrev:
Ja, det jämras från finska vindkraftproducenter på FI->SE3 som är sämst i klassen i EU. Och EU:s reaktion är: 🤷
Var har du fått det ifrån. Tror att SvK menar att dom håller sig inom kravet. Men det har uppstått ett käbbel mellan SvK och ACER om hur referensnivån skall räknas ut. SvK trillar under då ACER räknar på annat sätt.

Majoriteten av EU-länderna uppfyller inte kravet. Se ACERs rapport som länkades ovan. Jag har tom citerat texten där ACER kommenterar saken.
Så att FI-SE3 skulle vara sämst lär absolut inte stämma.

K krfsm skrev:
När danskarna klagade på begränsningar i överföringskapaciteten så fick vi elområden i Sverige.

Du tycker inte det är lite skillnad?
Det var ett beslut av svenska regeringen. Eller kan du hitta någon tvång?

Regeringen var antagligen väldigt lycklig över att kunna införa mer plundring av folket. Dom fick 3 snitt till att ta ut flaskhalsskatt från. Och så kunde som skylla på danskarna.

K krfsm skrev:
Ja, men det finns ofta en eftersläpning som du verkar helt ignorera i dina resonemang. Dvs blir det ökad efterfrågan, som ger högre elpris, som ger motivation för investerare att eventuellt bygga ny elproduktion, som sedan ska byggas. Kan ta 5-10 år innan balansen av det kommer tillbaka till det tidigare läget.
Jag hade med tempus i det jag skrev. Du får läsa en gång till eller peka ut var jag missat det.

K krfsm skrev:
I ett sånt läge är det väl inte så underligt om man som elkonsument är emot att det spenderas pengar (vilket traditionellt varit skattepengar innan flaskhalsavgifterna sköt i taket) på att ge en själv höjda elpriser i 5-10 år mot en förhoppning om att det kanske blir en balansering eller lite billigare elpriser någon gång senare?
Jag ser faktiskt inte några stora protester mot Aurora-länken.

Lär väl finnas någon liten FB-grupp av anti-globalister som protesterar. Men dom brukar bli väldigt tysta när jag uppmanar dom att sluta använda globalist-produkter som mobiltelefon och dator.
Och då kan jag inte ta dom på allvar.
K krfsm skrev:
Nej, det blir ju inte det pga marginalprissättningen. Priset på Nordpool fungerar mer som aktierhandel än lastbilar eller DRAM.
Var har du hittat någon skillnad då?

A) om en elproducent bygger ny billigare elproduktion så faller priserna i alla elområden med hygglig länkkapacitet.

B) om Hynix får fram ett billigare DRAM chip och sänker priset för att få mer marknad (vilket är viktigt) så faller priset i hela världen då Samsung och Micron också har behov av volymer.

Samma effekt. Vad är skillnaden i verkligheten?
Det är en eventuell skillnad i verkligheten som har betydelse. Inte en skillnad på slagordsnivå.
K krfsm skrev:
Ja, och jag syftade förstås på att bygga mer kabel dit, eftersom det är dåligt anslutet och alltid har låga priser. Men ingen pushar oss (SVK) till att göra det.
Om prisskillnaden är liten så får inte SvK och norska motsvarigheten in speciellt mycket finansiering för förstärkt kapacitet. Deras uppdrag är att bygga mer där dom får in stor finansiering.
K krfsm skrev:
Det är hela roten till det hela, oavsett vem man tittar på. Elproducenterna i olika länder. De svenska elkonsumenterna. Elkonsumenter i andra länder.
Valet som vanligen görs är dock principer. Jfr trafiklagstiftning. Det kan finnas hur många superegoister som helst som vill köra vänstertrafik på en given gata, därför att det passar dom. Men dom får inget gehör för det.

K krfsm skrev:
Varför har alla andra utom de svenska elkonsumenterna rätt till naken superegoism?
Nu sitter du och hittar på.
K krfsm skrev:
Vad är "underpris" i det här fallet? Du är ju uppenbarligen fine med att elen kostar -50 öre/kWh, vilket garanterat är under produktionspris, så vad är din referens för att avgöra att något är ett "underpris"?
Superegoisterna tänker sig att om man bara förbjuder export så skall kapitalägarna "tvingas" sälja till superegoisterna för underpris.

I grunden handlar det om att via statens våldsmonopol tvinga till sig av andra.
K krfsm skrev:
Det beror väl på vad elen man får levererad kostar. Om den kostar 10 kr/kWh hela tiden så kommer folk troligen vara missnöjda, men om den kostar 50 öre/kWh så kommer de vara nöjda och inte bry sig.
Har inte sett att massorna skulle bry sig om fakta och logik.
Sedan är SE1-SE3 redan nivellerat. Sällan skillnader. SE4 avviker ibland.

T ex idag kl 12 så hade SE4 tyska priser på -49 öre/kWh medan vi i SE3 inte var lyckliga utan fick dras med mycket högre priser på 6.6 öre. Dock ovanligt stor avvikelse dock.

K krfsm skrev:
Syftet med mekanismen är att nyttja det nät man har för maximal nytta:
"SDAC allocates scarce cross-border transmission capacity in the most efficient way by coupling wholesale electricity markets from different regions through a common algorithm, simultaneously taking into account cross-border transmission constraints thereby maximising social welfare."
De som skrev och godkände den texten borde inte få förnyat förtroende. "Social welfare" har en helt annan betydelse i språket.
Tittar du på ekvationen och faktorerna så finns ju "Social welfare" definierat matematiskt där. Och det som görs är prisminimering.

Det är ingen nytta som maximeras. Varsågod att visa det.

Utan det är pris som minimeras. Och jag har redan förklarat hur det går till.

K krfsm skrev:
Av samma anledning som du inte vill bekosta mer kärnkraft. Du tycker att om det ska göras så borde någon annan finansiera det.
Det är ingen problembeskrivning. Vad är problemet?
K krfsm skrev:
Tala om det för folket i Bayern. De lyssnar inte, och ingen har övertygat dem än. Men de vill ha samma pris som i norra Tyskland där all vindkraft finns.
Det är inte min sak. Byfånarna där kan ju vilja äta kaka och ha den kvar bäst dom vill.

Men om nu myndigheterna förbjuder ny elproduktion så är det ju myndigheternas fel. Samma problem i Sverige där kommuner förbjuder ny elproduktion men vill ha låga priser från andra kommuner.
SvK borde begränsa maxeffekt till nej-kommuner.

K krfsm skrev:
Och då tycker en del i Sverige att det är onödigt att spendera pengar på att bygga mer kablar till kontinenten, när resultatet blir högre pris 95% av tiden och lägre pris 5% av tiden.
De som tycker det behöver väl inte starta ett bolag och bygga kabel då. Hur blev nu detta ett tvång. Ser jag inte alls finns.

Som jag nämnde tidigare så är det Baltic Cable AB som äger tysklandskabeln. Inte svenska staten om någon trodde det.

K krfsm skrev:
Om det här ändrar sig framöver så att det blir lägre pris på kontinenten större delen av tiden så kommer förstås acceptansen att bygga mer kablar gå upp. (Om det fortfarande är meningsfullt att bygga dem.)
Anti-globalister kommer väl alltid att lipa över globala transporter, och vägra sluta profitera på de själva.
 
Elområdena var resultatet av en dom från EU.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, det finns en massa reglerbar kraft, men tyvärr av det slag som är tänkt att avskaffas inom en nära framtid.
Jag tror tyvärr inte att vi kommer se en minskning av sådan elproduktion, om något en ökning, det har nog varit nere och vänt men den europeiska opinionen talar för expansion av fossilt.
 
D Daniel 109 skrev:
Elområdena var resultatet av en dom från EU.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elområden_i_Sverige
2006 Danmark knorrar över att SvK stryper effekten av rent gruppegoistiska skäl.

2010 Efter att ha kliat sig i huvudet i 4 år kommer EU-kommisionen fram till att SvK får lösa det där på något annat sätt.

Efter att Regeringen då kliat sig i huvudet över vilka andra sätt som detta skulle lösas på kommer dom fram till att fler elområden är the shit. (Behövdes nog inte klias så många minuter för det).

Då steg naturligtvis priset i SE4 och att importera till Danmark var inte lika kul längre.
Samtidigt får SvK in stålar för att öka på länkkapacitet. Var som en lotterivinst det där.

Det SvK höll på med före 2006 var i paritet med att trafikverket förbjudit Volvo att exportera lastbilar så länge det fanns svenska kunder i kö. Tror att en mycket stor majoritet skulle hålla med om att det var helt vanvettigt beteende av trafikverket.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag blir inte klok på dig alls. Slänger du ur dig konstiga påståenden enbart för att få reaktioner?

Nyss verkade du anse att det hele enbart var ett konstigt påhitt av regeringen för att plundra befolkningen. Nu är det helt plötsligt den enda vettiga lösningen.

D daVinci skrev:
Det var ett beslut av svenska regeringen. Eller kan du hitta någon tvång?

Regeringen var antagligen väldigt lycklig över att kunna införa mer plundring av folket. Dom fick 3 snitt till att ta ut flaskhalsskatt från. Och så kunde som skylla på danskarna.
Du tycks ju hyfsat insatt, men inläggen är inkonsekventa. Vissa ger intryck att att du är helt i det blå.
 
  • Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Att referera till vad du skrivit är inte ett personangrepp.
Inte heller att uppmana dig att läsa vad du själv ha skrivit.

Du bör då begrunda att dina inlägg ofta innehåller personangrepp.
Du kan ju gå tillbaka och titta.
Du är ganska extrem då andra avhåller sig ganska bra.

Ditt krav är således att jag skall "fatta" någon fantasi som finns i ditt huvud men som du inte ens kan uttrycka själv.

Och så menar du att jag skall svara på om den okända fantasin i ditt huvud är något som utbildas på Handels.

Tvivlar på att någon i tråden ser dina inlägg som annat än destruktiva för diskussionen.

Jag tänkte att jag skulle kunna utbilda dig lite men inser att det är meningslöst, så jag kommer göra som dom andra gör och ignorera dina inlägg.
Vi säger så.
 
D daVinci skrev:
Jag ser faktiskt inte några stora protester mot Aurora-länken.
Den har troligen ingen större negativ betydelse för svenska förhållanden, då kapaciteten till Finland redan är stor. Finland har till stor del samma pris som SE1. När det behövs mer kraft än SE1->FI kan ge så tas det ändå via SE3->FI, och då behöver den kapaciteten gå via SE2->SE3 där den stjäl utrymme vi annars kunde använt i SE3. Så mer kapacitet SE1->FI gör inte lika stor skillnad.

Sen är det ett PCI-projekt, så det är betydligt svårare att lägga åt sidan än t.ex. Hansa Power Bridge.
D daVinci skrev:
Var har du hittat någon skillnad då?

A) om en elproducent bygger ny billigare elproduktion så faller priserna i alla elområden med hygglig länkkapacitet.

B) om Hynix får fram ett billigare DRAM chip och sänker priset för att få mer marknad (vilket är viktigt) så faller priset i hela världen då Samsung och Micron också har behov av volymer.

Samma effekt. Vad är skillnaden i verkligheten?
Det är en eventuell skillnad i verkligheten som har betydelse. Inte en skillnad på slagordsnivå.
Du definierar bort problemet genom "alla elområden med hygglig länkkapacitet". Det är där skillnaden ligger - det är inte "hygglig länkkapacitet" nog att bortse ifrån, och det är där de påtagliga skillnaderna är. Och det är specifikt det jag diskuterat kring.

Läste du den länkade sidan på Nordpool?
D daVinci skrev:
De som tycker det behöver väl inte starta ett bolag och bygga kabel då. Hur blev nu detta ett tvång. Ser jag inte alls finns.

Som jag nämnde tidigare så är det Baltic Cable AB som äger tysklandskabeln. Inte svenska staten om någon trodde det.
Baltic Cable bygger inga mer kablar. De vill ta ut flaskhalsinkomsterna som vinst. De är om jag minns rätt också enda undantaget i Sverige - allt annat byggs och samägs av SVK.

Hansa PowerBridge är ett projekt mellan SVK och 50 Hertz.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag blir inte klok på dig alls. Slänger du ur dig konstiga påståenden enbart för att få reaktioner?

Nyss verkade du anse att det hele enbart var ett konstigt påhitt av regeringen för att plundra befolkningen. Nu är det helt plötsligt den enda vettiga lösningen.



Du tycks ju hyfsat insatt, men inläggen är inkonsekventa. Vissa ger intryck att att du är helt i det blå.
Vad som här framkommer är att du inte läser vad som står. Utan läser en del, processer fram en föreställning om "vad jag menar". Och då blir det fel. För dig. För då är det dina fantasier som kommer till uttryck. Och så tillskriver du mig de.

Titta vad jag skrev ovan: "Efter att Regeringen då kliat sig i huvudet över vilka andra sätt som detta skulle lösas på kommer dom fram till att fler elområden är the shit."

Stämmer det med vad du försöker tillskriva mig? Svar nej.

Jag beskriver hur Regeringen agerat och troligen tänkt. Det är något helt annat än vad jag eller en del andra har för preferenser. Det har exakt inget med mig att göra.

Du verkar tro att jag är någon känslostyrd svammelmakare som bara uttalar mig i egen sak. Sådan finns det förvisso gått om här. Men du borde ha kommit på andra tankar då jag ofta refererar till principer, och avvisar känslosvammel.

Det jag beskriver har exakt inget med mina preferenser att göra.

Du får gärna försöka hitta två texter där jag är inkonsekvent. Citera då de. Och visa att det som står är inkonsekvent.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och i morgon har vi en ny elprischock.
Då går priset upp från negativt under natten till 170 öre kl 07.

De med lagring kan sannerligen göra goda vinster.
 
Du konstaterar ju att det tidigare sättet var ohållbart, och att EU krävde en ändring. Ändå skriver du att ändringen var ett helt frivilligt beslut från regeringen.
D daVinci skrev:
Det SvK höll på med före 2006 var i paritet med att trafikverket förbjudit Volvo att exportera lastbilar så länge det fanns svenska kunder i kö. Tror att en mycket stor majoritet skulle hålla med om att det var helt vanvettigt beteende av trafikverket.
Jag förstår mig helt enkelt inte på dig. Inget är fel, det var ett regeringsbeslut, men det fanns liksom inget alternativ. Något du också skriver.
Men du skriver samtidigt att det var för att skinna folket.
Det hår inte ihop.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och i morgon har vi en ny elprischock.
Då går priset upp från negativt under natten till 170 öre kl 07.

De med lagring kan sannerligen göra goda vinster.
Imorgon 7-8 så är kapaciteten mellan SE3 och SE4 3603 MW och av dem utnyttjas 3599,3 MW. Det skiljer alltså ca ett vindkraftverks produktion mellan högt och lågt pris.
Karta som visar elektricitetsflödet och kapaciteten mellan SE3 och SE4-regionerna i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karta som visar elkraftflöden mellan nordiska länder med siffror för megawatt (MW) och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tittar man på timmen innan så är ledningen till SE4 full, men det finns ca 80 MW marginal norrifrån och flödet är lite annorlunda mot Norge. (Förvånansvärt bra överföringskapacitet från Finland, f.ö., men dåligt från SE2. Det verkar bero på ett underhållsarbete.)
Karta över Nordens elnät med överföringskapaciteter och flöden mellan olika områden, inklusive MW-värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karta som visar elöverföringskapaciteten mellan nordiska länder med siffror i MW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det är också ett typiskt exempel på varför elmarknaden är annorlunda från lastbilar. Om Volvo råkar sälja en extra lastbil till någon i Skåne utöver de hundratals de redan säljer, så fyrfaldigas inte priset du får betala för din lastbil.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är samma funktion på marknaden. Skillnaden är att lastbilar kan sparas. Kostar lastbilar mer en dag så köper man dagen därpå.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är samma funktion på marknaden. Skillnaden är att lastbilar kan sparas. Kostar lastbilar mer en dag så köper man dagen därpå.
Det är inte obligatoriskt att alla betalar lika mycket för sin lastbil.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är det inte för el heller. Det finns en hel massa olika sätt att avtala olika pris på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.