D djac skrev:
Oklart, är det fler som fått godkännandena av Länsstyrelsen klara?
Det kan jag inte svara på med det som syns på vindbrukskollen. En annan ansökan utöver den här verkar ha "Natura 2000" godkänt, men det betyder ju inte nödvändigtvis att allt är klart.
D djac skrev:
Det verkar iaf som att det är en bra plats, vindprognoserna ser väldigt bra ut i mina ögon med god leverans 91% av tiden.
Ja, det är väl därför den är populär.

Sen får man väl hålla tummarna för deras del att de hamnar i det lägre spannet av kostnader. 25 miljarder är överkomligt i sammanhanget, men 50 miljarder är ju OL3-nivå.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
K krfsm skrev:
Det kan jag inte svara på med det som syns på vindbrukskollen. En annan ansökan utöver den här verkar ha "Natura 2000" godkänt, men det betyder ju inte nödvändigtvis att allt är klart.

Ja, det är väl därför den är populär.

Sen får man väl hålla tummarna för deras del att de hamnar i det lägre spannet av kostnader. 25 miljarder är överkomligt i sammanhanget, men 50 miljarder är ju OL3-nivå.
De räknar väl i danska kronor, då är det inte så mycket ;)
 
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du marknaden för svängmassa?
Svenska kraftnät har något som de kallar för Snabb frekvensreserv. Den som har en anläggning som kan bidra kan lägga anbud. Mer information hitta man via https://www.svk.se/aktorsportalen/bidra-med-reserver/om-olika-reserver.
Dessutom har det av helt andra skäl blivit stor intresse för att bygga energilager med batterier som stöttar lokala eller regionala elnät. Summan av dessa motsvarar snart sängmassan i alla svenska kärnkraftverk.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Om du läser tråden kan du konstatera att påståendet om en marknad för svängmassa var ett missförstånd. Den finns inte.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du marknaden för svängmassa?
På Svenska Kraftnäts hemsida, de kallas det för snabb frekvensreglering. Det har blivit allt vanligare att investera i energilager som använder batterier.
 
Då får du läsa en gång till. Svängmassa är inte en del av den.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då får du läsa en gång till. Svängmassa är inte en del av den.
I Sverige ingen marknad som heter svängmassa. Det behövs inte, det finns ju andra, oftast billigare sätt att trycka ut mer effekt i nätet inom bråkdelar av en sekund om det behövs för att hålla nätfrekvensen. Den metod som ökar mest de närmaste åren är stora batterilager. Svenska kraftnät pekar inte ut någon speciell teknik, det går till ex att använda kraftelektronik med superkondensatorer. Det går även att erbjuda svängmassa, det används i andra länder, ett tungt svänghjul som på ena sidan är kopplat till en motor och på andra sidan är kopplat till en stor generator; såvitt jag vet har ingen erbjudit det i Sverige. Används i Danmark.
 
Svänghjul kan användas på två sätt. Antingen ansluter man det till nätet synkront för att öka nätets svängmassa. Eller också använder man det som energilager för snabb frekvensreglering. Det är två helt olika tekniker. Men ingen har en motor och en generator. Man har en elmaskin som utför båda uppgifterna.
 
D Daniel 109 skrev:
Svänghjul kan användas på två sätt. Antingen ansluter man det till nätet synkront för att öka nätets svängmassa. Eller också använder man det som energilager för snabb frekvensreglering. Det är två helt olika tekniker. Men ingen har en motor och en generator. Man har en elmaskin som utför båda uppgifterna.
Du får läsa på. Googla ordet synkronkompensator + Hitatchi
 
Leif Stenberg Leif Stenberg skrev:
I Sverige ingen marknad som heter svängmassa.
Och det är just det som är svaret. Dvs nej.
Leif Stenberg Leif Stenberg skrev:
Det går även att erbjuda svängmassa
Hur mycket återställande effekt kan du leverera från den då?
Leif Stenberg Leif Stenberg skrev:
det används i andra länder, ett tungt svänghjul som på ena sidan är kopplat till en motor och på andra sidan är kopplat till en stor generator; såvitt jag vet har ingen erbjudit det i Sverige. Används i Danmark.
Och det är väl så att så som SvK upphandlar finns ingen ekonomi i det.

SvK skulle i sig kunna upphandla rotationsenergi som verkar integrerande. Men det är antagligen inte vettigt. Det dom kan betala är värdet av rotationsenergin, och det är troligen långt från vad det kostar.

Annars skulle vi nog ha sett det. Tekniken är ju enkel och finns ju som du också skriver.
 
Leif Stenberg Leif Stenberg skrev:
Du får läsa på. Googla ordet synkronkompensator + Hitatchi
Jag har visserligen inte googlat. Men en synkronkompensator är väl för att kompensera för reaktiv effekt? Det är ytterligare en sak. Den behöver ingen större massa.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Leif Stenberg Leif Stenberg skrev:
I Sverige ingen marknad som heter svängmassa. Det behövs inte, det finns ju andra, oftast billigare sätt att trycka ut mer effekt i nätet inom bråkdelar av en sekund om det behövs för att hålla nätfrekvensen. Den metod som ökar mest de närmaste åren är stora batterilager. Svenska kraftnät pekar inte ut någon speciell teknik, det går till ex att använda kraftelektronik med superkondensatorer. Det går även att erbjuda svängmassa, det används i andra länder, ett tungt svänghjul som på ena sidan är kopplat till en motor och på andra sidan är kopplat till en stor generator; såvitt jag vet har ingen erbjudit det i Sverige. Används i Danmark.
Det går också att använda de allra flesta vindkraftverkens svängmassa.
 
E
Känns som att tråden missade denna detalj. Vilka tankade förutom jag?

Också en lite kul kuriosa, elpriserna har ersatt klart.se. Blåser det så blir priset minus som ett brev på posten.
 
  • Skärmdump av mobilapp som visar negativt elpris på -78,2 öre/kWh och husets elförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E enoch85 skrev:
Känns som att tråden missade denna detalj. Vilka tankade förutom jag?

Också en lite kul kuriosa, elpriserna har ersatt klart.se. Blåser det så blir priset minus som ett brev på posten.
Tråden missade?
Du tankade?

Kan du utveckla hur eller vad du tankade?
Har du möjlighet till lagring?
 
P
K karlmb skrev:
Det går också att använda de allra flesta vindkraftverkens svängmassa.
Hurdå?
Traditionella vindkraftverksgeneratorer är väl inte synkrona?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.