P pmd skrev:
Hurdå?
Traditionella vindkraftverksgeneratorer är väl inte synkrona?
Men inverterelektroniken är förberedd för detta.
 
P
På de allra flesta vindkraftverken?
Varför används det inte redan nu? Vad mer behöver förberedas?
 
K karlmb skrev:
Men inverterelektroniken är förberedd för detta.
Det är inte samma sak. Om de inte är synkrona så kommer plötsliga variationer inte att sväljas på samma sätt. Växelriktaren kan göra ett liknande arbete, men den ger ändå inte riktigt samma funktion.

Edit: det är ju dessutom svårt att använda vindkraftverk till detta när det inte blåser ...
 
Nej, det är inte samma sak. Det blir lite ett mellanting mellan svängmassa och snabb frekvensreglering från batterier. Med tanke på den snabba utbyggnaden av batterier tror jag inte att den tekniken kommer att användas särskilt mycket. Men det är mycket sällan det är så vindstilla att verken inte snurrar
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte samma sak. Om de inte är synkrona så kommer plötsliga variationer inte att sväljas på samma sätt. Växelriktaren kan göra ett liknande arbete, men den ger ändå inte riktigt samma funktion.

Edit: det är ju dessutom svårt att använda vindkraftverk till detta när det inte blåser ...
De är synkrona om de används på det sättet.
 
Det är naturligtvis möjligt att göra så. Men är det verkligen så det fungerar? De lösningar jag har hört talas om fungerar inte så.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De är synkrona om de används på det sättet.
Det är fortfarande skillnad på rörelseenergi i en roterande vikt och energin efter en frekvensriktare. Vikten har en tröghet som bara till viss del går att kompensera för i frekvensriktaren. Det blir alltid lite eftersläpning när frekvensriktaren skall kompensera, det måste nämligen vara eftersläpning för att den skall veta att den skall kompensera. Den roterande vikten hanterar frekvensvariationen genom att sakta bromsa in och öka hastigheten då rörelseenergin agerar filter. Man kan simulera samma egenskaper med en frekvensriktare också, men det blir fortfarande inte riktigt samma sak.

Om det blir tillräckligt bra vet jag dock inte, men många hävdar ju att det inte blir tillräckligt bra. Andra hävdar att det blir tillräckligt bra. Om jag skall gissa så beror det nog på hur mycket annan (äkta) svängmassa det finns i nätet och att denna virtuella svängmassa då ger en större andel upplevd "äkta svängmassa".
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan simulera samma egenskaper med en frekvensriktare också, men det blir fortfarande inte riktigt samma sak.
Nej, men hur påverkar det slutresultatet? Känns inte som ett omöjligt reguleringsproblem, och det är väl vad de som tittat på saken också känner.
 
Det man kan använda ifall man gillar iden med svängmassa är "rotating stabilizers" https://www.gevernova.com/power-conversion/product-solutions/generators/rotating-stabilizer

Men jag känner inte till att så många sådana används i Sverige. Kan kanske vara så att de inte är speciellt kostnadseffektiva.

Alternativt är det så att det sätt som SvK upphandlar frekvensstabilitet är så att det inte är vettigt att ha sådana.
Men hade de varit kostnadseffektiva så hade nog SvK pressats att köpa upp den tjänsten.
 
Marknaden har saknats tidigare och nu kommer batterier att täcka behovet. Så sannolikt kommer tekniken inte att användas.
 
D daVinci skrev:
Alternativt är det så att det sätt som SvK upphandlar frekvensstabilitet är så att det inte är vettigt att ha sådana.
Men hade de varit kostnadseffektiva så hade nog SvK pressats att köpa upp den tjänsten.
Hemska tanke att SvK skulle börja betala för nyttan med stora kärnkraftsgeneratorer och svängmassan.

Men det kommer nog!
https://second-opinion.se/satt-varde-pa-elsystemets-svangmassa/
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P paralun skrev:
Hemska tanke att SvK skulle börja betala för nyttan med stora kärnkraftsgeneratorer och svängmassan.
Inte mig emot. Som liberal menar jag att den som levererar det som upphandlas får betalt.

Frågan är mer vad värdet är. Vi har en service som integrerar. Dvs fungerar som lågpassfilter. Men som också verkar bromsande för förändringar. På samma sätt som den bromsar en avvikelse från 50 Hz så bromsar den en återgång till 50 Hz.

Dock skulle jag säga att lågpassfilterfunktionen har ett värde. Men jag klarar inte av att räkna fram det värdet. Att man inte upphandlar den här tjänsten kan bero på att priset på den skulle bli så lågt att ingen levererar. Och då är det meningslöst att upphandla den.

P paralun skrev:
Men det kommer nog!
[länk]
Vet inte om jag haft otur när jag läst inlägg på den där siten. Men de gångerna har kvaliten varit verkligen i botten. Det är knappt högstadienivå.

Först yrar skribenten om gratisenergi (vilket alla förstår att det finns inte). Sedan verkar han nyktrat till och insett att det inte är gratis utan lagrad energi.
Det är på den här nivån det är. Väldigt lite fakta och resonemang. Och mycket svammel.
 
D daVinci skrev:
Inte mig emot. Som liberal menar jag att den som levererar det som upphandlas får betalt.

Frågan är mer vad värdet är. Vi har en service som integrerar. Dvs fungerar som lågpassfilter. Men som också verkar bromsande för förändringar. På samma sätt som den bromsar en avvikelse från 50 Hz så bromsar den en återgång till 50 Hz.

Dock skulle jag säga att lågpassfilterfunktionen har ett värde. Men jag klarar inte av att räkna fram det värdet. Att man inte upphandlar den här tjänsten kan bero på att priset på den skulle bli så lågt att ingen levererar. Och då är det meningslöst att upphandla den.


Vet inte om jag haft otur när jag läst inlägg på den där siten. Men de gångerna har kvaliten varit verkligen i botten. Det är knappt högstadienivå.

Först yrar skribenten om gratisenergi (vilket alla förstår att det finns inte). Sedan verkar han nyktrat till och insett att det inte är gratis utan lagrad energi.
Det är på den här nivån det är. Väldigt lite fakta och resonemang. Och mycket svammel.
Jo men kort så är det ju upplagrad gratisenergi som man får från en tung turbin/generatoraxel i händelse av en större elstörning med snabbt sjunkande frekvens.
 
P paralun skrev:
Jo men kort så är det ju upplagrad gratisenergi som man får från en tung turbin/generatoraxel i händelse av en större elstörning med snabbt sjunkande frekvens.
Precis, man får "gratis frekvensreglering" från de stora kraftverken. Det är rimligt att de får betalt för denna.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.