Jag fick idag ChatGPT att säga detta när jag frågade ChatGPT varför folk i norra Sverige pratar långsammare än de i södra Sverige:
"The speech rate of Norrlandic speakers may sound slower than the standard Swedish spoken in central and southern parts of the country, but this is not necessarily due to any linguistic deficiency or impairment. "

Case Closed! Det går inte att lita på den.

När jag sedan ställde en annan fråga, då började den med att be om ursäkt:
"I apologize for my previous response as it contained inaccurate and stereotypical information. "
Den efterprocessar uppenbarligen svaren som den haft lite för bråttom med att producera.
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick idag ChatGPT att säga detta när jag frågade ChatGPT varför folk i norra Sverige pratar långsammare än de i södra Sverige:
"The speech rate of Norrlandic speakers may sound slower than the standard Swedish spoken in central and southern parts of the country, but this is not necessarily due to any linguistic deficiency or impairment. "

Case Closed! Det går inte att lita på den.

När jag sedan ställde en annan fråga, då började den med att be om ursäkt:
"I apologize for my previous response as it contained inaccurate and stereotypical information. "
Den efterprocessar uppenbarligen svaren som den haft lite för bråttom med att producera.

Jag lekte lite med ChatGPT för nån vecka sen.


Det började bra... fina tips när det gäller heffaklumpar...

Skärmdump av OpenAI webbplats, "Playground" sektion, med text på svenska om heffaklump.


Att man ska ha respekt för björnar håller nog alla med om.

Svensk text om risker med att missa björn vid jakt på nära håll.


Viss självcensur verkar finnas.

Skärmdump av en webbsida med en "Content Warning" popup informerar om potentiellt olämpligt innehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag skulle nog trots allt rekommendera att man själv läser igenom sin doktorsavhandling innan man lämnar in den för granskning av mera kritiska ögon.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.