A arkTecko skrev:
Jag har svårt att förstå vad du har missförstått, men nåt är det. Det är ju tydligt i ditt eget citat: "Therefore, in the short term (e.g., a few decades), methane has a more significant impact on global warming than carbon dioxide."
Frågan jag ville ha svar på var om metan var värre på sikt. Om det blir koldioxid av det i atmosfären så är det ju värre på sikt.
 
Ok, då är svaret ja. Men med ett tillräckligt långt perspektiv går skillnaden mot noll. På lång sikt är vi alla döda...
 
D Daniel 109 skrev:
Är det inte bättre att ta bort giftet om man kommer på en bra metod?
Jo om det är ekonomiskt försvarbart... det kan vara billigare att låta giftet ligga och området är avlyst för verksamhet.
 
A arkTecko skrev:
Ok, då är svaret ja. Men med ett tillräckligt långt perspektiv går skillnaden mot noll. På lång sikt är vi alla döda...
Då har vi ju ett annat läge, allt brännbart skall eldas upp så att vi slipper metan från exempelvis grot och jordbruksavfall.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant att notera

Då har vi ju ett annat läge, allt brännbart skall eldas upp så att vi slipper metan från exempelvis grot och jordbruksavfall.
Spelar du dum, eller är du allvarlig?
 
A arkTecko skrev:
Spelar du dum, eller är du allvarlig?
Jag är allvarlig. Åtminstone på sikt (då omhändertagande av det idag kostar diesel och arbetskraft). Varför skulle det vara dumt?
 
Vem har sagt att allt brännbart omvandlas till metan om det inte eldas upp? Tidigare refererade du till ett väldigt speciellt fall (?) där nedbrytningsprocessen av träfiber gör att metan bildas. Antagligen på grund av dålig syretillgång? Det är inte ett normalfall.
 
A arkTecko skrev:
Vem har sagt att allt brännbart omvandlas till metan om det inte eldas upp? Tidigare refererade du till ett väldigt speciellt fall (?) där nedbrytningsprocessen av träfiber gör att metan bildas. Antagligen på grund av dålig syretillgång? Det är inte ett normalfall.
Inte allt men en del. Det diskuteras att begränsa odling av ettåriga grödor bla pga detta.

Ytterligare problem är att vissa odlade jordar dessutom släpper ut lagrat metan och koldioxid vid odling. Detta är ofta väldigt bördiga jordar.
 
Okej? Och vad är det då som är alla dessa motstridiga beslut som är så dumma?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte allt men en del. Det diskuteras att begränsa odling av ettåriga grödor bla pga detta.
Och orsaka massvält, eller hur tänker de där.Nästan allt som bönderna odlar och ska bli till mat är väl ettåriga grödor.
 
A arkTecko skrev:
Okej? Och vad är det då som är alla dessa motstridiga beslut som är så dumma?
De motstridiga beslut jag syftade på var ju utifrån att metan på sikt var bättre än koldioxid.

Sen gör man ju andra dumheter, exempelvis
- Torrlagda myrar som man lämnar utan att bryta färdigt torven från. Antingen blötlägger man dem igen och lägger över ett skyddande lager med lera, eller så eldar man upp torven. Att lämna dem öppna är ju inte bra. Torv räknas förresten som miljövänligt. Här gör man fel flera gånger om...
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Nej, åter igen. När metan bryts ner bildas i stället koldioxid. Det är aldrig bättre att släppa ut metan i stället för koldioxid.

Varför ska du blötlägga och täcka med lera? Är det inte bättre att återställa myrmarken?
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, åter igen. När metan bryts ner bildas i stället koldioxid. Det är aldrig bättre att släppa ut metan i stället för koldioxid.
Ja, det har vi ju redan konstaterat. Jag svarade bara på varför jag tyckte sakerna var ologiska om ChatGPT hade rätt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man läser överallt om att metan är så farligt för klimatet, men är det verkligen det?
ChatGPT i all ära, om man har frågor om klimatvetenskap så är http://realclimate.org "Climate Science from Climate Scientists" en bättre första källa.

Och mycket riktigt så verkar metan vara överdrivet som problem i sig i debatten. För att citera slutklämmen: "Conclusion: It’s the CO2, friend."

Sedan så beror mycket på hur mycket metan, när, var, hur osv. så läs gärna artikeln. Men slutsatsen är och förblir att det stora problemet är CO2.
 
Ska vi börja anlita ett chatprogram nu om vi vill veta något? På en tysk TV-kanal pratade dom med chatGPT igår och den sade att Olaf Scholz var Tysklands finansminister. Så mycket om det.
Källkritik är alltid bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.