Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Millenniumbuggen var verklig men man skrämde upp folk helt vansinnigt.

Är det motsvarande skrämselpropaganda klimatalarmister nu pumpar ut?
Folk behövde bli lite uppskrämda för att verkligen komma till skott på arbetsplatserna med åtgärder.

Eftersom jag inte vet vilka du menar med klimatalarmister kan jag inte svara på din fråga. Men man ska skilja på forskningens resultat och vad media skriver.

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
Mikael_L
Jag gav bara lite exempel, det finns mycket att göra.
Jag anser inte att skattetrycket i stort ska öka, jo kanske lite, ty nu har vi så låga skatter så vi har inte råd med skolan, vården, polisen, tullen och försvaret längre.
Skatterna har sänkts stadigt sedan de gamla goda tiderna som alla konservativa minns, då det fanns gott om poliser och skolan tog fram upplärda och uppfostrade barn.
1989 var bolagsskatten i Sverige 60%, idag 22%, och man funderar på att sänka den.
Sverige har EU's lägsta bolagsskatt om vi kikar på länderna väster om polen och lettland, så det är så gott som ett skatteparadis.
Tullinkomster har också till stor del försvunnit.
Men 1985 så styrde riksbanken över penningmängden, 1987 kom första steget för att låta affärsbankerna trycka pengarna, vilket de gör helt och hållet fritt idag.
Så de 4 stora affärsbankerna gör idag vinster på över 100 miljarder årligen, det mesta går ut som aktieutdelning till ägarna, det går bra när man får styra penningpolitiken själva.
100 miljarder skulle istället kunna vara drygt 200.000 fler anställda lärare, sjuksköterskor och poliser.

Nu har inte detta så väldigt mycket med klimatet att göra, men många i tråden vill ju göra klimatet till att det bara är en konstruerad ekonomisk och poltisk fråga, som att syftet med det hela är att störta landet i misär.
(Men Putin har kanske ett finger med i spelet? ;))

Och ska vi börja snacka skatter och politik så måste väl hela bilden upp. T.ex. att "kapitalet" och banker osv tillåts styra mest, klimatet verkar inte viktigt i jämförelse.

• Gilla
  • Wow
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gav bara lite exempel, det finns mycket att göra.
Jag anser inte att skattetrycket i stort ska öka, jo kanske lite, ty nu har vi så låga skatter så vi har inte råd med skolan, vården, polisen, tullen och försvaret längre.
Skatterna har sänkts stadigt sedan de gamla goda tiderna som alla konservativa minns, då det fanns gott om poliser och skolan tog fram upplärda och uppfostrade barn.
1989 var bolagsskatten i Sverige 60%, idag 22%, och man funderar på att sänka den.
Sverige har EU's lägsta bolagsskatt om vi kikar på länderna väster om polen och lettland, så det är så gott som ett skatteparadis.
Tullinkomster har också till stor del försvunnit.
Men 1985 så styrde riksbanken över penningmängden, 1987 kom första steget för att låta affärsbankerna trycka pengarna, vilket de gör helt och hållet fritt idag.
Så de 4 stora affärsbankerna gör idag vinster på över 100 miljarder årligen, det mesta går ut som aktieutdelning till ägarna, det går bra när man får styra penningpolitiken själva.
100 miljarder skulle istället kunna vara drygt 200.000 fler anställda lärare, sjuksköterskor och poliser.

Nu har inte detta så väldigt mycket med klimatet att göra, men många i tråden vill ju göra klimatet till att det bara är en konstruerad ekonomisk och poltisk fråga, som att syftet med det hela är att störta landet i misär.
(Men Putin har kanske ett finger med i spelet? ;))

Och ska vi börja snacka skatter och politik så måste väl hela bilden upp. T.ex. att "kapitalet" och banker osv tillåts styra mest, klimatet verkar inte viktigt i jämförelse.
Låga skatter? Sjukaste jag hört, tjänar du mer än 55 tusen så är det dryga 60 procent skatt. Sedan är det 31,42 procent skatt ovanpå din lön som arbetsgivaren betalar.

Om något har vi ett inhumant skattetryck. Det du nämner är inte ett finansiellt problem utan ett strukturellt. Det slösas med våra skattepengar helt enkelt

Man sänkte bolagsskatten för man höll helt på att döda svensk innovation. Vi lider fortfande av ded politik som drevs på 70, 80 och delar av 90 talet

• Gilla
Edgarsven och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Låga skatter? Sjukaste jag hört, tjänar du mer än 55 tusen så är det dryga 60 procent skatt. Sedan är det 31,42 procent skatt ovanpå din lön som arbetsgivaren betalar.

Om något har vi ett inhumant skattetryck. Det du nämner är inte ett finansiellt problem utan ett strukturellt. Det slösas med våra skattepengar helt enkelt

Man sänkte bolagsskatten för man höll helt på att döda svensk innovation. Vi lider fortfande av ded politik som drevs på 70, 80 och delar av 90 talet
Det där är inte debattens ämne men du återkommer till det gång på gång som om de rikas skatteprocent vore det enda problemet i världen............ och om du någonsin hade varit låginkomsttagare i Finland skulle du betrakta Sverige som ett lågskatteland!

Låg skatt för de rika innebär att en stor del av innovationsförmågan i landet går förlorad när en stor del av befolkningen inte har råd att lära sig läsa eller blir sängbundna invalider efter någon lättbotad sjukdom som de inte har haft råd att behandla.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
R
hsd hsd skrev:
Kolsyrade drycker är det ingen som tagit upp, där släpps det ut en heel del koldioxid
Men å andra sidan vem vill ha avslagen öl ...
Drick du din öl med gott samvete (i.a.f. gällande koldioxiden). Den ingår i kolkretsloppet och bidrar m.a.o. inte till ökad koldioxid i atmosfären.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det går väl i och för sig åt lite CO2 på puben, men öl skapar ändå minst CO2 belastning.
Ju högre alkoholhalt desto mer processande ju mer energi för värme, kylning mm och större CO2 avtryck.

Så drinkskam för de som dricker gin och tonic... men drick öl med gott samve! :cool:

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu var min fråga "införts?".

För bl.a. du har många ggr skrivit om hur många nya skatter som införts i klimatets namn, som sen kommer skatta ihjäl Sverige och vi blir ett u-land.

Den politik som är aviserad men ej införd har en lång väg kvar innan det blir lagar och skatter. Vilket den som är det minsta uppmärksam på politiken har sett.
Bonus Malus med klimatskatt på övriga bilar, relativt ny straffskatt.
Man höjer skatter där man kommer åt.
Sjukt.

https://www.regeringen.se/artiklar/2017/09/bonus-malus-och-branslebytet/

optimum optimum skrev:
Bonus Malus med klimatskatt på övriga bilar, relativt ny straffskatt.
Man höjer skatter där man kommer åt.
Sjukt.

[länk]
Men poängen med just bonus/malus-systemet är ju att det INTE är att betrakta som en generell skattehöjning.

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
Mikael_L
Fast bonus-malus på bilarna är väl skatteneutralt?
Staten får inte in fler kulor, utan en del bilar beskattas mindre och andra hårdare ...

... För nu handlade det ju om konspirationsteorin, att politikerna endast snackar om klimat för att öka skattebördan ...

• Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
hsd
R RoAd skrev:
Drick du din öl med gott samvete (i.a.f. gällande koldioxiden). Den ingår i kolkretsloppet och bidrar m.a.o. inte till ökad koldioxid i atmosfären.
Cocacola...

optimum
F fiskbuggaren skrev:
Men poängen med just bonus/malus-systemet är ju att det INTE är att betrakta som en generell skattehöjning.
Det blir en straffskatt för den som vill ha en riktig bil.
De som går på batteri är ännu inte färdigutvecklade.

Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
... För nu handlade det ju om konspirationsteorin, att politikerna endast snackar om klimat för att öka skattebördan ...
Inte bara därför utan även för att avleda uppmärksamhet från andra samhällsproblem.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte bara därför utan även för att avleda uppmärksamhet från andra samhällsproblem.
Å en sidan är politikerna en hop nötter som inte förtjänar sin beslutanderätt över nationen, å andra sidan besitter de en listig och slug tankeverksamhet om hur de kan konspirera gentemot befolkningen.

Vilket av omdömena kan månne vara korrekt, inte båda i alla fall?

• Haha
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Kolsyrade drycker är det ingen som tagit upp, där släpps det ut en heel del koldioxid
Men å andra sidan vem vill ha avslagen öl ...
Om jag nu räknat rätt, vilket ni kan ni googla o räkna också.
Ca 70 liter läsk per år o pers
Ca 25 liter öl, cider per år o pers
Gissar 25 liter mineralvatten per år o pers.

Summa 120 liter per pers och år.

Jag bedömer att detta motsvarar 1 kg kolsyra, med erfarenhet av hur mycket kolsyrat vatten man får ut av 2 kolsyrepatroner a 425 gram styck, avrundat uppåt.

10 miljoner i Sverige, dvs 10 miljoner kg co2, dvs 10 000 ton per år eller 10 kton per år, en svensk släpper ut ca 11 ton per år, dvs knappt 1000 personer totala utsläpp

egen anm.vi kanske ska fokusera på andra saker!

Men ärligt, tror ni man tillverkar kolsyra genom att förbränna kol/olja/gas?

Jag sökte lite snabbt och det mesta är en biprodukt av annan tillverkning, som sker med råvaror som redan ingår i kretsloppet.

Stora bryggerier tar tillvara på koldioxiden som bildas vid jäsningen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.