Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
@MathiasS, nja riktigt så var det inte. Man var missnöjd med Rossis sätt att mäta och ville ha en bättre metod.

Journalisten som skrev om Rossi på NyTeknik (Mats Lewan) är fortfarande helt övertygad om att det fungerar och skriver böcker om det. Forskare i Uppsala har verifierat att Rossis maskin fungerar.

Det som dock hände var att SR gick till kraftigt angrepp på NyTeknik, Lewan och Rossi, delvis på felaktiga grunder, och därmed dog hela intresset för området i Sverige. Man hade en skeptisk fysiker som enda källa för den vetenskapliga delen, sedan drog man upp att Rossi dömts för sina ekonomiska affärer i försöken att tillverka olja från sopor i Neapel. En teknik som också fungerar, men som han inte fick lönsam.
Jag minns inte detaljerna nu, men din bild skiljer sig lite från hur jag uppfattade det som hände. Tänker dock inte argumentera för varken det ena eller andra för jag har inte aktuell info. "Forskare i Uppsala" - har dom levererat någon sorts dokumentation på sin analys man kan ta del av?

Om vi lite närsynt ser till vad som hänt med klimatet under senaste 150 åren så är ju rätt uppenbart att vi inte lider mycket av det, åtminstone i våra delar av världen. Dock finns det många potentiella problem som vi ännu inte sett, då de redan investerats i framtida förändringar pga utsläpp som skett. Takten på utsläppen minskar inte, så vi kan redan nu peka finger åt 1,5 graders målet. Vi som inser att det med största sannolikhet kommer att bli mer eller mindre globala problem. Hur stora de blir vet inte jag, men jag är övertygad att de kommer och att även i vi lilla Sverige kommer att påverkas om inte direkt, så indirekt. Det är ju en märklig tillfällighet att många av de stora oroshärdarna sammanfaller där nederbörden minskat. Vi är beroende av olika artificiella åtgärder för att redan nu försörja befolkningen. När kommer vi se en stor ekologisk nedbrytning, där någon viktig kugge är ur spel.

För egen del är det uppenbart att klimatet är något att bry sig om- alla måste dra sitt strå till stacken. Tyvärr är vår värld inte uppbyggd på att styras av så världsliga saker och det finns inga naturliga återkopplingsmekanismer.

• Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag minns inte detaljerna nu, men din bild skiljer sig lite från hur jag uppfattade det som hände. Tänker dock inte argumentera för varken det ena eller andra för jag har inte aktuell info. "Forskare i Uppsala" - har dom levererat någon sorts dokumentation på sin analys man kan ta del av?
Det bästa stället att börja läsa är nog här för forskarna själva försvarar sitt arbete:
- https://www.nyteknik.se/opinion/endast-test-kan-avgora-om-rossis-maskin-fungerar-6398902

pacman42 pacman42 skrev:
Det bästa stället att börja läsa är nog här för forskarna själva försvarar sitt arbete:
- [länk]
Bra! Och vad hände därefter?

Det faller sig lite märkligt att en apparat som av tillverkaren faktiskt säljs idag som värmemaskin (har jag uppfattat det rätt?) samtidigt inte kan bevisas fungera i labb på 7 år. Jag har hyggliga grundkunskaper inom området, förvisso lite dammiga nu 20 år senare) men det är märkligt att frågan fortfarande är öppen.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bra! Och vad hände därefter?

Det faller sig lite märkligt att en apparat som av tillverkaren faktiskt säljs idag som värmemaskin (har jag uppfattat det rätt?) samtidigt inte kan bevisas fungera i labb på 7 år. Jag har hyggliga grundkunskaper inom området, förvisso lite dammiga nu 20 år senare) men det är märkligt att frågan fortfarande är öppen.
Jag håller med. Men svaret kan nog finnas i att Rossi blivit bränd så många gånger nu att han försöker lösa problemet själv. Och att en ingenjör försöker få kontroll på grundläggande fysik inom atomkärnan, det kan ju inte gå särskilt bra i slutänden. Svaret kan också finnas i att Rossi vill ha betalt för de upptäckter han och andra har gjort. Eller så kommer man inte längre än så här.

Det är ganska lätt att återupprepa försöken så att värmeöverskott uppkommer, det är det rätt många som har gjort. Vad som verkar vara svårt är att få kontroll på saken.

Det finns spekulationer om att det är LENR som håller igång klotblixtar, ett fenomen som fysiken än så länge inte lyckats förklara. Det finns påståenden (en forskarrapport) om att detta beror på ett klotblixten blir ett Bose–Einstein-kondensat fast i het plasma (detta är bara känt vid extremt låga temperaturer tidigare). Men förutsättningarna för att detta skall kunna innebär att det saknas det hos experterna en hel del fysikkunskap om hur atomerna beter sig. Här kan man fundera över om blixtens energi räcker för att ens i teorin åstadkomma detta (tveksamt), mer troligt är att man måste få ytterligare energi inifrån atomerna för att få atomerna att synkronisera sig på detta sätt. Denna energi skulle kunna komma från LENR.

Just för att klotblixtar inte kan få någon beskrivning med känd fysik så hävdas det från många håll att de inte finns. En stor del av min släkt har dock sett dessa vid ett flertal tillfällen, det verkar dock som om en bristfällig jordning från en åskledare av något slag är det som krävs. De berättelser jag hört om har handlat om att de kommit ur eluttag och teleuttag. Den händelse som är tydligast beskriven i min släkt (jag var tyvärr inte närvarande) var när blixten slog ned i ett järnspett som stod i marken utanför huset. Då bildades det en klotblixt som flög runt över marken och en närliggande damm innan den upplöstes.

Utifrån de beskrivningar jag läst om hur LENR fungerar (att man lyckas ombilda elektron+proton till en Neutron + energi) så skulle det kunna vara det som driver klotblixtar, eller så är det något annat. Men fysikerna skulle nog bli glada om de lyckades lösa två problem på en gång. Och mänskligheten i allmänhet skulle vara glad om upptäckten går att använda för att få billig energi.

En teori om hur LENR fungerar finns beskriven här (Hos Mats Lewan):
- https://animpossibleinvention.com/2...entists-claim-lenr-explanation-break-through/

Den passar väldigt bra ihop med den teori som publicerades i oktober om att klotblixtar har med Bose–Einstein-kondensat att göra (bägge baseras på resonansfrekvenser inne i atomerna). men den som lever får se...

Jag tycker det är ok att det är svårt att förklara HUR något fungerar men jag har väldigt svårt för att man på +7 år inte lyckats bevisa ATT det fungerar bortom rimligt tvivel. Det verkar finnas en osäkerhet kring om energin öht levereras av maskinen och om den levereras, finns det en energikälla i apparaten som inte visas (eller fungrar maskinen enligt Rossis påstående).

Att andra inte heller kan reproducera vad han gör (som jag förstår det) ligger också honom i fatet.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
@pacman42 Hur stor är skillnaden i avgivna värmen mot tillförd energi, är den vid användbara normalt ekonomiska nivåer? En okänd teoretiskt intressant mekanism behöver ju inte vara praktiskt användbar oavsett. Om du kollade tex på några av de tidiga demonstrationerna som Lewan, Essen, salig Kullander mfl bevittnade hoppas jag du kan erkänna de oerhört taffliga mätuppställningarna som användes då. Dessutom fick inte någon annan yttre mätning göras, just det är märkligt då det inte behöver göras något som kan avslöja tekniken bara ren enkel mätning externt.

Finns enheterna som kom i släptåg med grekiska krisen att köpa? Skulle vara intressant att se något i nutid, mycket verkar vara från tiden då hypen rådde fullt ut i NT. Och diverse undersökningar av pulvret, "askan" som gjordes visade ingen anmärkningsvärd skillnad gällande isotopsammansättning. Vad jag kommer ihåg från då var det stor osäkerhet även i den delen.

Nu är ju detta i stort OT här men kanske inte värre än en del andra stickspår.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker det är ok att det är svårt att förklara HUR något fungerar men jag har väldigt svårt för att man på +7 år inte lyckats bevisa ATT det fungerar bortom rimligt tvivel. Det verkar finnas en osäkerhet kring om energin öht levereras av maskinen och om den levereras, finns det en energikälla i apparaten som inte visas (eller fungerar maskinen enligt Rossis påstående).

Att andra inte heller kan reproducera vad han gör (som jag förstår det) ligger också honom i fatet.
Andra kan reproducera det han gör, om du läser mina tidigare länkar så får du en lista på lyckade försök. Där finns även receptet på hur man gör. Men de lyckas inte lika bra som Rossi. Han hävdar att det beror på att han kommit på en process för att driva på reaktionen. Men han kan vara en lurendrejare också, men han har ju inte gjort sig några pengar på detta än.

Det finns många varningsflaggor, men samtidigt så finns det mycket som talar för att man är något väldigt intressant på spåren. Om det är så att det är resonans i atomerna som gör att det fungerar så kan det förklara varför det är så svårt att återskapa det hela med predikterbara resultat, det är helt enkelt svårt att hitta rätt frekvenser i denna lilla skala. Rossi hävdar ju också att han har haft skenande processer (finns bilder på detta).

Och även om det finns lyckade experiment så finns det ingenting annat än Rossis ord och några dåligt utförda mätningar som säger att det fungerar i en större skala. Dock har långtidstesterna som körts och som övervakats av forskare tillräckligt bra för att man skall kunna utesluta fusk med tillförd energi i alla fall. Men Rossi verkar vara livrädd för att någon annan skall stjäla hans idéer, vilket antingen kan tolkas som att han fuskar, eller så är han verkligen rädd om sin IPR.Rossi och andra berättar även att alla som associeras med dem blir terroriserade av skeptiker som gör allt vad de kan för att stoppa utvecklingen. Ena stunden varnar de för radioaktivitet (vilket skulle kunna vara bevis på att det fungerar i så fall) och nästa stund så hävdar de att Rossi säljer Snake-oil.

Det är svårt att göra någon ytterligare bedömning av detta utifrån det som är känt. Resten handlar om man är optimist eller pessimist. Jag har inte sett några övertygande bevis på att det inte fungerar och tillräckligt många rapporter på att det faktiskt fungerar för att fortsätta vara optimist rörande tekniken, men när det kommer, det är en helt annan fråga. Har vi tekniken för att kunna dra nytta av fenomenet. Har Rossi kommit på något?

Läs om den senaste utvecklingen här:
- https://animpossibleinvention.com/blog/

Tack för länken, ska läsa på lite mer. Optimist eller pessimist passar inte in här utan det är faktagrund och inte tyckande som gäller. Jag tyckte detta var fantastiskt första gången jag läste om det - potentialen är ju enorm, men det verkar inte materialisera sig som det borde kunna göra.

Jag menade att jag tror att detta finns baserat på det som står i länkarna. Det känns seriöst.R om det går att göra något med det, det är där jag är optimist. Det kan ju vara omöjligt att nyttja det effektivt också...

Den gamla devisen står sig forfarande:surprised:m något verkar vara för bra för att vara sant, så är det inte sant.

Om vi ser litet på historien så är det ett mycket vanligt fenomen att människor som ser sin livvstil urholkas börjar hitta på diverse fantasier om den ena eller andra lösningen som skall göra att de kan fortsätta som förr.
Vi har goda skäl att se upp för sådana lösningar på energifronten nu....... och Rossis maskin verkar misstänkt.

Har googlat i LENR frågan och det ser inte lovande ut. Rossi minst av allt:
https://rationalwiki.org/wiki/Energy_Catalyzer

Men om det är sant så kommer det hända en revolution i världen som ingen kan ignorera. Så man behöver egentligen inte debattera och tro på nånting, bara att luta tillbaka och vänta...

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
I går och idag har "syndat" jag har kört 22 mil med hojen bara för nöjes skull. Hittills i år har jag avverkat 140 mil på hojen och allt är ren och skär nöjeskörning. Förra året blev det 360 mil nöjeskörning. Undrar just hur många mil nöjeskörning det blir i år? Prognosen pekar på avsevärt fler mil nöjeskörning än i fjol. Hur mycket koldioxid har dessa nöjeskörningar bidragit med? Ingen aning, men ett litet tillskott har det nog blivit får man hoppas. Vad gör man inte för att förhindra en ny istid, om det samtidigt kan kombineras med rent nöje?

Och den 4-6 juli så är det Västerås Summer Meet. Då rullar det in mängder av fordon med stora V8-motorer, som kommer att nöjesköra. Blir nog ett litet tillskott av koldioxid där också får man förmoda. Nåja allt för den goda sakens skull...

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Värmemaskinen säljs inte utan installeras kostnadsfritt mot att den utvalda kunden betalar för energin.
Blå låda med etikett och logotyp som påstås vara E-Cat SK värmemaskin, står mot en vit vägg med sladdar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rossis företag garanterar inte att E-Cat SK (senaste produktionsmodellen) fungerar utan användaren/energikunden måste ha en egen, befintlig energikälla som backup.

Enheten fjärrstyrs och övervakas via Internet.

Om han inte kan eller vill förklara hur den fungerar blir det väl också svårt med CE-märkning?
Han kanske inte får sälja E-cat av rent juridiska skäl?
Men jag tror han bara är rädd att gå miste om sin uppfinning. Nu går kanske världen miste om en CO2 fri energikälla på grund av att Rossi envisas med att industrialisera den själv.

Forskare borde väl ägna sig åt att förklara funktionen, teoretisk åtgång av bränsle, risker etc.
Att man inte lyckats entydigt visa hur mycket energi som produceras och hur mycket som tillförs handlar ju inte om avancerad forskning. Det borde vem som helst klara av att mäta om eller när den fungerar.

Problemen är väl bland annat
- att forskarna inte har någon E-Cat att analysera. De får titta på en voltmeter, en amperemeter och eventuellt mäta energin i varmluft eller varmvatten som produceras. Man bevisar inte kall fusion med en ampermeter...
- att Rosdi inte vill någon skall analysera hur den fungerar? Om han inte själv kan förklara hur den fungerar kanske han kunde låta någon reverse engineerera katalysatorn/reaktorn, men det kan han inte ju tyvärr inte för han måste skydda sina hemliga investerare.
- en av hans djupare förklaringar av en demo e-cat SK ligger på en banal nivå. Någon frågade tex om vad demons ampere och voltmeter visade så hänvisade han till "ohms formel " P = U x I, men berättade inte vad de mätte.
- när Rossi får frågor på engelska måste de omformuleras och förklaras, alltid. Sen svarar han på engelska utan att berätta något intressant.

En bild på ballerinan inifrån E-cat'en
Överexponerad bild av en ljuskälla som påstås vara inuti en E-Cat SK-enhet med temperatur omkring 8000 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga 800 grader här, utan drygt 8000 grader... Kan vi inte skicka Greta att prata med Rossi?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.