Ni får ursäkta mig. Men varför skulle jag dö för att jag kopplar in detta?
Om lådan är 100% vattentät och bara värme slingorna går utanför lådan.
Och allt är kopplad på en jordfelsbrytare. Samt en på och avstängning knapp.
Jag bryter strömmen och lyfter upp den ur vattnet för att sedan bada. Vad skulle göra att jag dör? förklara gärna så jag inte gör detta misstag.

Hur ska du få tag i ström till att börja med? Ska du dra kabel ifrån spisen?

Spisen?
Jag har inte badrummet i köket.
Jag har både 380 och 220 i min källare

Det här måste vara ett av de galnaste och mest dumsnåla projekt jag sett här på byggahus.

Annars kan du ju bara skala en sladd med stickpropp i ena änden. Led ner nolla och fas i varsin ände av karet. Tillsätt aningens salt till du får önskad effekt. :)

jonaslatt skrev:
Jag bryter strömmen och lyfter upp den ur vattnet för att sedan bada. Vad skulle göra att jag dör? förklara gärna så jag inte gör detta misstag.
Om du har full koll på det du gör och följer alla lagar och regler har du så klart ingenting alls att oroa dig för. Det var nog bara det att vi kanske var några här som fick känslan att så inte var fallet. Vi hade väl fel, 1-0 till dig ;)

jonaslatt skrev:
Risken är överhängande att lådan inte blir 100% vattentät och om du (eller din fru, eller dina barn) skulle råka ta i vattnet och jord samtidigt så får ni ström genom kroppen. Inte så länge dock, eftersom jordfelsbrytaren klipper strömmen rätt snabbt. Risken att dö av den strömmen är kanske bara 1 på 1000 eller något sådant.

Problemet med hela upplägget är att du kör med alldeles för små säkerhetsmarginaler i el-vatten-sammanhang. Du tvingas lite helt på att jordfelsbrytaren fungerar om lådan inte är helt tät.

Glöm inte låsa dörren utifrån så att inte frugan eller någon annan går in i badrummet när du värmer på.
Och hur tänkte du ansluta dina 6000W med trefas? Uttag på väggen?

Allt går att göra men vissa saker ska man fundera över innan man gör dem. men jag tror fortfarande att du driver med oss för det är så tokigt att det inte kan vara sant.:D

Redigerat:
Du får väl hoppa i badet o förvärma det...:x

[video=youtube;HW_OyRLQiAk]http://www.youtube.com/watch?v=HW_OyRLQiAk[/video]

Hur mycket vatten rymmer karet ?

smurfen72 skrev:
Hur mycket vatten rymmer karet ?
Vet inte runt 2-300

Då räcker beredaren om du inte tänker bada i 60 gradigt vatten.

smurfen72 skrev:
Då räcker beredaren om du inte tänker bada i 60 gradigt vatten.
Njae om man antar att karet rymmer 250 liter, kallvattnet håller 10 grader i snitt och man får ut 100 liter 80gradigt varmvatten landar man på 38 grader i karet. Förstår att TS ville ha några grader till i karet.

Nu antog jag att minst 1person ska sitta i badet då rymmer det mindre vatten. 38 grader är ett riktigt varmt bad runt 40 ligger max gränsen vad man klarar att bada i.

45grader brukar man säga är gränsen till skador. 42-43 är vanligt i badtunnor.

edit:
jonaslatt, lägg upp en bild på ditt hemmabygge (eller delarna till det). Jag tror bara du trollar här.

MaZtoR skrev:
45grader brukar man säga är gränsen till skador. 42-43 är vanligt i badtunnor.

edit:
jonaslatt, lägg upp en bild på ditt hemmabygge (eller delarna till det). Jag tror bara du trollar här.
42-43 är mycket varmt det är nog inte många som badar i det någon längre stund!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.