thomasx skrev:
Jo, men om han nu blir uppmanad av, tex, dig här att göra så, åsså göra han så, åsså blir hans gravida fru kokt, åsså säger han att han blivit uppmanad att göra så och pekar på dig. Inge skoj då, tycker jag, om jag hade vart du ;)
I min värld har man ändå själv ett visst ansvar för vad man säger åt folk att de kan göra.
Var har jag uppmanat honom att koppla in något ? Läs igen och läs rätt !

oceanis skrev:
Var har jag uppmanat honom att koppla in något ? Läs igen och läs rätt !
Läs igen och läs rätt själv

jag skrev "t.ex."

Mycket negativt här angående mitt projekt.

Bli steg, grillad. Är rätt svårt om jag bryter ström och tar upp den ur vattnet innan jag ska Bada .?

Chaly
Glöm inte att ta bilder på skapelsen så att du kan posta dom i den här tråden som inspiration sen!

Ställ några värmeljus under badkaret så dubblerar du effekten.

Jag tror du blir besviken. Jag har bubbelbad inomhus med 3kw värmare och har jag på den höjs temperaturen med 1grad på ca 10-12minuter.

Men problemet ligger inte i effekten det är att man vill ha mycket varmvatten på kort tid, däför finns tankar som lagrar varmvatten till dessa tillfällen.(vvb)

jonaslatt skrev:
Mycket negativt här angående mitt projekt.

Bli steg, grillad. Är rätt svårt om jag bryter ström och tar upp den ur vattnet innan jag ska Bada .?
Så det är ingen risk för skada i övrigt, menar du?

http://dagbladet.se/nyheter/sundsva...-150-personer-dor-eller-skadas-svart-varje-ar

Det är nästan 1 person varannan dag.
Badrummet är det farligaste stället med el, varför det länge inte var tillåtet med 220v där. Numera måste man ha jordfelsbrytare, det har du väl? På alla faser? För du tänker väl inte koppla in alla tre värmarna på samma fas?

Se till att inte du eller någon av dina nära blir en i statistiken.

Redigerat:
JKrister skrev:
Ställ några värmeljus under badkaret så dubblerar du effekten.

Jag tror du blir besviken. Jag har bubbelbad inomhus med 3kw värmare och har jag på den höjs temperaturen med 1grad på ca 10-12minuter.

Men problemet ligger inte i effekten det är att man vill ha mycket varmvatten på kort tid, däför finns tankar som lagrar varmvatten till dessa tillfällen.(vvb)
Ja, det är viktigt att tänka på att värmarna i badkaret inte i första hand är till för att värma upp vatten, utan för att bibehålla värmen. Dvs väga upp den avkylning som sker. När en sådan är på 2-3kw så säger det en del om vilken effekt som behövs för att värma upp vattnet relativt kvickt ;)

Ett tips är att inte dra på max när du fyller.Beredaren värmer lite hela tiden istället för att du tömmer den helt och fyller med kallt vatten.

jonaslatt skrev:
Du Kanske har rätt. Men idag inhandlades tre st Vattenkokare 2000w st. Jag monterade isär alla och imorgon ska en låda byggas i aluminium. Så ska dessa monteras i. 300kr chansning det kan jag leva med .
Det här är ju fullkomligt livsfarligt. Tre vattenkokarslingor som måste vara helt täta för att badvattnet inte ska bli strömförande. Även om man inte planerar att bada med TENS-lådan i vattnet så är det lätt att göra en tabbe. Använd vattenkokarna för att koka upp vatten som du häller i badet istället.

• Gilla
Svaevaren
  • Laddar…
thomasx skrev:
Så det är ingen risk för skada i övrigt, menar du?

[länk]

Det är nästan 1 person varannan dag.
Badrummet är det farligaste stället med el, varför det länge inte var tillåtet med 220v där. Numera måste man ha jordfelsbrytare, det har du väl? På alla faser? För du tänker väl inte koppla in alla tre värmarna på samma fas?

Se till att inte du eller någon av dina nära blir en i statistiken.
Det där verkar ju vara en anka av rang. Förra året dog noll personer i elolyckor.

pelpet skrev:
Det där verkar ju vara en anka av rang. Förra året dog noll personer i elolyckor.
Ja jag måste säga att jag blev lite förvånad när jag såg siffran jag länkade. Borde kanske ha varit lite mer källkritisk där. Men det är klart, fördelningen kanske är sådan att 1 dör och 149 skadas svårt, där svårt börjar med en brännskada på fingret ;)

Oavsett vilket så kan en farlig elinstallation innebära fara för livet, och 2013 var då första året någonsin som ingen dog av en elolycka i sverige, givet att den uppgiften nu är korrekt.

Det får ju inte bli så att "ingen dog av el förra året, så el är inte farligt", typ. ;)

thomasx skrev:
Tja, alla badkarsvärmare funkar ju så och ligger på 1,5-3kw. Sen finns massvis med olika modeller doppvärmare för alla möjliga syften i 2-3kw klassen. Googla lite kan vara en bra ide. Kan inte låta bli att bli upprörd för det är så ofta här på byggahus som folk påstår att saker inte går eller finns bara för att de själva har noll koll.
OJ, någon blev upprörd. va inte min mening!

1: jag svarade fel på TS fråga "kan man lägga i en doppvärmare medans man fyller på vatten" förlåt att jag gjorde dig upprörd och svarade att det inte gick. självklart kan man det (men den kommer inte hinna värma så mycket).

2: om du påstår det här thomasx "alla badkarsvärmare funkar ju så och ligger på 1,5-3kw" orkade inte ens googla på det men jag har iaf aldrig sett ett badkar som leveras med en doppvärmare man hänger över kanten.

gillar inte att bli anklagad för att ha noll koll när jag enl mig själv iaf vet lite;)

Lite inspiration för vår kära TS ifall du behöver skarva

130660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja jag måste säga att jag blev lite förvånad när jag såg siffran jag länkade. Borde kanske ha varit lite mer källkritisk där. Men det är klart, fördelningen kanske är sådan att 1 dör och 149 skadas svårt, där svårt börjar med en brännskada på fingret ;)

Oavsett vilket så kan en farlig elinstallation innebära fara för livet, och 2013 var då första året någonsin som ingen dog av en elolycka i sverige, givet att den uppgiften nu är korrekt.

Det får ju inte bli så att "ingen dog av el förra året, så el är inte farligt", typ. ;)
Jag hoppas verkligen att TS driver med oss annars så kan vi tyvärr stryka den där nollan för 2014

Fredrik Å skrev:
Ett tips är att inte dra på max när du fyller.Beredaren värmer lite hela tiden istället för att du tömmer den helt och fyller med kallt vatten.
Fungerar dåligt, med för litet flöde och stor vattenvolym/yta hinner vattnet svalna av innan det är så fullt så att du kan bada. Det blir några hundra liter vatten i ett stort kar och TS hade väl bara 100L beredare.

Men jag tror att TS driver lite med oss och sin skapelse av hemmagjord doppvärmare på 6000W.........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.