1 759 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Är förarbetet korrekt och komplett? Har jag missat något?
Ja, det måste vara absolut tätt överallt för att inte flytspacklet ska smita ut. Men du ska nog använda någon form av fogmassa istället för fogskum. Vanlig enkel latexfog funkar.M Messier1994 skrev:
Byggmax har latexfog för 15 kr tuben tror jag.
Den använde jag när jag flöt golvet i hallen. Har ju bara som uppgift att vara tät tills flytet stelnat.
Funkade kanon förutom en liiiten spricka i sponten där man kunde se att flytet börjat ge sig. Dock var det inte mkt det handlade om så det gick att jämna ut sedan.
Den använde jag när jag flöt golvet i hallen. Har ju bara som uppgift att vara tät tills flytet stelnat.
Funkade kanon förutom en liiiten spricka i sponten där man kunde se att flytet börjat ge sig. Dock var det inte mkt det handlade om så det gick att jämna ut sedan.
Dr Benz skrev:
Byggmax har latexfog för 15 kr tuben tror jag.
Den använde jag när jag flöt golvet i hallen. Har ju bara som uppgift att vara tät tills flytet stelnat.
Funkade kanon förutom en liiiten spricka i sponten där man kunde se att flytet börjat ge sig. Dock var det inte mkt det handlade om så det gick att jämna ut sedan.
Kanon, blir besök hos dem!useless skrev:
useless skrev:
Jepp, det ska jag göra, tack!BirgitS skrev:
Nu har plattsättarens projektledare varit här.
”Facit” lyder (jag hoppas det är facit för nästan 3 300:-/m2 😅):
-Blir avvikelse på spolcisternen (det är jag helt OK med, det är 25 års garanti på den och jag kommer inte flytta)
-Blir avvikelse på alla tre skvallerrör som kommer ut vid dusch/badkar (inte heller några problem med det)
-I nedan bild behöver a) få en förlängning (SE har en 39mm muff som man kan sätta, min notering är bara att det är svårt att hitta någon som säljer den över disk till konsument, får beställa), b) lite kort, får dra ut med tång, ska nog gå, c) blir lite lurigt att få på en krage, ska sätta i en rörstump.
-De sätter en blindtröskel, som tätskiktet kan vikas upp emot.
-Bra att Unidrain-avloppet inte är angjort, det mäter de in exakt innan de flyter
För övrigt — älskar trevliga och kunniga hantverkare. 😅
Och tack för all input, var skönt att ha lite koll på vad som gällde innan.
”Facit” lyder (jag hoppas det är facit för nästan 3 300:-/m2 😅):
-Blir avvikelse på spolcisternen (det är jag helt OK med, det är 25 års garanti på den och jag kommer inte flytta)
-Blir avvikelse på alla tre skvallerrör som kommer ut vid dusch/badkar (inte heller några problem med det)
-I nedan bild behöver a) få en förlängning (SE har en 39mm muff som man kan sätta, min notering är bara att det är svårt att hitta någon som säljer den över disk till konsument, får beställa), b) lite kort, får dra ut med tång, ska nog gå, c) blir lite lurigt att få på en krage, ska sätta i en rörstump.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
-De sätter en blindtröskel, som tätskiktet kan vikas upp emot.
-Bra att Unidrain-avloppet inte är angjort, det mäter de in exakt innan de flyter
För övrigt — älskar trevliga och kunniga hantverkare. 😅
Och tack för all input, var skönt att ha lite koll på vad som gällde innan.
Blir att bygga en låda för cisternen och dra ihop de tre skvallerrören till en. Plattsättaren känner sig inte komfortabel att göra ett badrum med så många avvikelser (5st totalt, 3 gånger skvallerrör i dusch-område, 1 cistern utanför tätskikt och 1 ingen manschett på spolknappen).
Något särskilt jag ska tänka på när jag bygger lådan?
Jag tänker att man får göra typ så här.
1. Såga upp här med klinga plus multiverktyg (mäter upp innan så jag hamnar innanför reglerna).
2. Golvet i ”lådan” får inte vara — lägre — än färdigt golv i badrummet. Idag är det ju golvspån där som har samma höjd som resterande golvspån. Här måste jag alltså ta höjd för flytningen, fixet och klinkers (9mm). Samtidigt ska de ju lämnas en springa nedtill under lägsta klinkersskivan som möjliggör för vattnet att komma ut — och då vill man väl inte att golvet i lådan ska vara för högt?
Plattorna är 600x1200x9 — låter det vettigt att höja golvet i lådan med 20mm (flytning) + 5mm (fix) + 9mm (klinker) + 5mm (marginal) = 39mm, avrundat till 44mm för att kunna använda två golvspånskivor på varandra? Hur tänker ni?
2. Reglar upp för lådan, blir väldans tajt för det går upp ventilation i kattvinden, men går säkert att fixa.
3. Bygger lådan så här så att man får något att fästa ”luckan” (dvs rektangeln jag sågat bort) på när man stänger igen. (obs 45x45 blev inte direkt skalenliga på bilden, blir ju typ 550 brett och 1100 högt)
4. Gör enkelt hål för 110-avloppet. Det kommer in genom vägg och går åt höger. Avloppsröret är redan hyfsat fixerat, men det får jag titta på.
5. Enkla hål för vattenrören som kommer in med minst 60mm cc avstånd. Jag har över några fixerbara krökar, gissar att de kan användas vid infarten? Har också över metallplatta med hål, den skulle väl också kunna användas (dvs på utsidan)?
Några andra funderingar:
(i) Jag gissar att ”tassarna” på fästpunkterna även måste beklädas med gips? På dessa kommer ju tätskiktet.
(ii) Som jag förstår det behöver baksidan av luckan — inte — beklädas med gips. Här kommer det alltså finnas obehandlad plywood i ”våtrummet” — men det är väl inget problem?
(iii) Som jag förstår det fungerar våtrumsgips för alla tätskikt men inte kartonggips. Om jag inte får bekräftat av plattsättaren att jag kan ha kartonggips i lådan, så är det säkra alltså att köra på våtrumsgips i den?
(iv) Kanske en dum fråga, men jag hittar inget om detta — får tätskiktet lämnas obehandlat inne i lådan? Eller måste man tillsätta något ytskikt på tätskiktet? Kanske en fråga för leverantören av tätskiktet.
Jag ska naturligtvis kolla detta med plattsättaren om det går, men arbetet måste göras i helgen och de har varit lite svåra att få tag på.
Tacksam för alla tankar, tips och synpunkter ni kan tänkas ha!!!
Något särskilt jag ska tänka på när jag bygger lådan?
Jag tänker att man får göra typ så här.
1. Såga upp här med klinga plus multiverktyg (mäter upp innan så jag hamnar innanför reglerna).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Golvet i ”lådan” får inte vara — lägre — än färdigt golv i badrummet. Idag är det ju golvspån där som har samma höjd som resterande golvspån. Här måste jag alltså ta höjd för flytningen, fixet och klinkers (9mm). Samtidigt ska de ju lämnas en springa nedtill under lägsta klinkersskivan som möjliggör för vattnet att komma ut — och då vill man väl inte att golvet i lådan ska vara för högt?
Plattorna är 600x1200x9 — låter det vettigt att höja golvet i lådan med 20mm (flytning) + 5mm (fix) + 9mm (klinker) + 5mm (marginal) = 39mm, avrundat till 44mm för att kunna använda två golvspånskivor på varandra? Hur tänker ni?
2. Reglar upp för lådan, blir väldans tajt för det går upp ventilation i kattvinden, men går säkert att fixa.
3. Bygger lådan så här så att man får något att fästa ”luckan” (dvs rektangeln jag sågat bort) på när man stänger igen. (obs 45x45 blev inte direkt skalenliga på bilden, blir ju typ 550 brett och 1100 högt)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4. Gör enkelt hål för 110-avloppet. Det kommer in genom vägg och går åt höger. Avloppsröret är redan hyfsat fixerat, men det får jag titta på.
5. Enkla hål för vattenrören som kommer in med minst 60mm cc avstånd. Jag har över några fixerbara krökar, gissar att de kan användas vid infarten? Har också över metallplatta med hål, den skulle väl också kunna användas (dvs på utsidan)?
Några andra funderingar:
(i) Jag gissar att ”tassarna” på fästpunkterna även måste beklädas med gips? På dessa kommer ju tätskiktet.
(ii) Som jag förstår det behöver baksidan av luckan — inte — beklädas med gips. Här kommer det alltså finnas obehandlad plywood i ”våtrummet” — men det är väl inget problem?
(iii) Som jag förstår det fungerar våtrumsgips för alla tätskikt men inte kartonggips. Om jag inte får bekräftat av plattsättaren att jag kan ha kartonggips i lådan, så är det säkra alltså att köra på våtrumsgips i den?
(iv) Kanske en dum fråga, men jag hittar inget om detta — får tätskiktet lämnas obehandlat inne i lådan? Eller måste man tillsätta något ytskikt på tätskiktet? Kanske en fråga för leverantören av tätskiktet.
Jag ska naturligtvis kolla detta med plattsättaren om det går, men arbetet måste göras i helgen och de har varit lite svåra att få tag på.
Tacksam för alla tankar, tips och synpunkter ni kan tänkas ha!!!
(iv) Det bör stå i anvisningarna från tätskiktsleverantören, men vanligen vill de nog att folien ska täckas eftersom den är ömtålig. Vanligen så tätskiktar och kaklar man insidan av nischen på samma sätt som resten av väggen. Först när detta är klart så sätter man dit fixturen och bygger för nischen. Jag vet inte hur fixturen sätts fast men det måste ju vara mycket stabilt och inte bara i gips.
(ii) Man bygger för nischen med något som är vattentåligt, det kan t.ex. vara en Lux-skiva. Du vill inte ha ruttnande plywood på ett ställe som du inte kan se.
(ii) Man bygger för nischen med något som är vattentåligt, det kan t.ex. vara en Lux-skiva. Du vill inte ha ruttnande plywood på ett ställe som du inte kan se.
Redigerat:
Tack!!BirgitS skrev:
(iv) Det bör stå i anvisningarna från tätskiktsleverantören, men vanligen vill de nog att folien ska täckas eftersom den är ömtålig. Vanligen så tätskiktar och kaklar man insidan av nischen på samma sätt som resten av väggen. Först när detta är klart så sätter man dit fixturen och bygger för nischen. Jag vet inte hur fixturen sätts fast men det måste ju vara mycket stabilt och inte bara i gips.
(ii) Man bygger för nischen med något som är vattentåligt, det kan t.ex. vara en Lux-skiva. Du vill inte ha ruttnande plywood på ett ställe som du inte kan se.
Men angående ruttningsrisken — är det så jkl hög luftfuktighet i ett badrum zon 2 att det finns risk för att trä ruttnar? Jag tänker på alla kommoder i trä som säljs just nu, vi ska exempelvis ha nedan. Men det är klart, det kan — i vart fall — inte skada å olja in plywooden.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kommod står luftigt och kan torka upp om det kommer enstaka droppar på den och du ser om det skulle börja läcka vatten någonstans bakom. En plywoodskiva som är bakom kakel ser du inte och det är ett instängt utrymme utan någon egentlig ventilation, det skulle kunna stå och droppa vatten rakt på den utan att det märks förrän det börjar lukta illa.
Dessutom sätter man inte kakel direkt på trä eftersom träet rör sig och då riskerar kakelfogarna att spricka. Det är ju därför som man har gips ovanpå plywood på väggarna.
Dessutom sätter man inte kakel direkt på trä eftersom träet rör sig och då riskerar kakelfogarna att spricka. Det är ju därför som man har gips ovanpå plywood på väggarna.
Precis så sa plattsättaren också! 😅BirgitS skrev:
En kommod står luftigt och kan torka upp om det kommer enstaka droppar på den och du ser om det skulle börja läcka vatten någonstans bakom. En plywoodskiva som är bakom kakel ser du inte och det är ett instängt utrymme utan någon egentlig ventilation, det skulle kunna stå och droppa vatten rakt på den utan att det märks förrän det börjar lukta illa.
Dessutom sätter man inte kakel direkt på trä eftersom träet rör sig och då riskerar kakelfogarna att spricka. Det är ju därför som man har gips ovanpå plywood på väggarna.
Dvs. att de limmar typ en frigolit-granit skiva (eller ngt dylikt) för öppningen efter att ha flutit och satt plattor i hela utrymmet.
Sen tycker jag att det är lite för knasigt att standarden innebär att svindyra italienska marmorskivor byggs in i ett stängt utrymme, det är ju sådana saker som kommer att leda till en harmonisering inom EU för dessa regler och i slutändan medföra hyfsat stora nackdelar för Sverige.
Merkostnaden för en standard måste alltid vägas mot besparingen i uteblivna skador. Varför kan exempelvis inte våtrumsgips accepteras som godkänt ytskikt i ett förslutet område? Detta är ett mycket tydligt exempel där svenska tillverkare som främst har andra modeller har varit väldigt effektiva i sitt lobby-arbete.
Berör ju inte direkt detta (inbyggnadscistern), men kikade på LK Systems årsredovisning — miljardomsättning OCH en vinstmarginal på 20% trots nästan inga utvecklingskostnader. Ända anledningen till att det kan bli så är att de inte möter någon konkurrens i EU på grund av handelshinder som överlevt eftersom de har formen av branschstandard.
Tillverkarens krav på att tätskiktsfolien ska täckas med t.ex. kakel innebär ju inte att det måste vara marmorskivor bara för att det är det i resten av rummet. Det är väl hantverkaren som vill göra det för att det är enklare för hen.
Det är försäkringsbolagen som har lett utvecklingen av tätskikt och branschreglerna för att hålla nere kostnaden för försäkringen. Om alla vart 10:e år har en vattenskada och många av dem då vill ha ersättning med svindyra italienska marmorskivor så blir det dyrt för alla försäkringstagare. Det var ju inte något problem på den tiden när alla hade billiga våtrumsmattor eller billigt standardiserat kakel/klinker samt duschade sittande på huk i badkaret så att det knappt kom något vatten på väggar och golv.
Det är försäkringsbolagen som har lett utvecklingen av tätskikt och branschreglerna för att hålla nere kostnaden för försäkringen. Om alla vart 10:e år har en vattenskada och många av dem då vill ha ersättning med svindyra italienska marmorskivor så blir det dyrt för alla försäkringstagare. Det var ju inte något problem på den tiden när alla hade billiga våtrumsmattor eller billigt standardiserat kakel/klinker samt duschade sittande på huk i badkaret så att det knappt kom något vatten på väggar och golv.
Jag förstår, men menar att det inte är bra för svenska hantverkare eller den svenska ekonomin och det är inte heller enbart bra för försäkringsbolag heller.BirgitS skrev:
Tillverkarens krav på att tätskiktsfolien ska täckas med t.ex. kakel innebär ju inte att det måste vara marmorskivor bara för att det är det i resten av rummet. Det är väl hantverkaren som vill göra det för att det är enklare för hen.
Det är försäkringsbolagen som har lett utvecklingen av tätskikt och branschreglerna för att hålla nere kostnaden för försäkringen. Om alla vart 10:e år har en vattenskada och många av dem då vill ha ersättning med svindyra italienska marmorskivor så blir det dyrt för alla försäkringstagare. Det var ju inte något problem på den tiden när alla hade billiga våtrumsmattor eller billigt standardiserat kakel/klinker samt duschade sittande på huk i badkaret så att det knappt kom något vatten på väggar och golv.
Det riktiga problemet består i att det material som krävs för att renovera ett badrum i Sverige måste uppfylla en standard som är utformad så att någon annan aldrig kommer ha samma standard — med resultatet att de produkter som krävs för renoveringen måste tillverkats specifikt för den svenska marknaden.
Vem gynnas av det? Enbart tillverkaren. Beställaren har begränsad betalningsförmåga, en dyrare totalkostnad innebär dels färre renoveringar, dels att en mindre del av priset kan betalas till hantverkaren. Färre renoveringar innebär att fler äldre badrum lever vidare och fler skador. Jag är absolut ingen expert på detta, men skulle gissa att gamla badrum är mycket ”farligare” än nya badrum med någon mindre anmärkning?
Vi ser också en problematisk aspekt just nu när inflationen drar iväg — vilket innebär att räntor måste vara höga. Det var en jättebra artikel i DI i veckan där det argumenterades för utökat ROT för att hjälpa en byggbransch som uppenbart har det kämpigt i det stora hela.
https://www.di.se/debatt/regeringen-maste-hjalpa-oss-kickstarta-byggbranschen/
Varför gör regeringen ingenting här? Svaret är enkelt, man är rädd för inflation. Här måste det kunna ske effektiviseringar.
Men är det inte bra att branschstandarden innebär att i princip all utrustning för badrum tillverkas av svenska företag? Nja. För det första, den faktiska tillverkningen ligger ju absolut inte alltid i Sverige, LK har fabrik i Kina (och Sverige). Sedan är det ju inte hållbart med produktion som inte är konkurrenskraftig. På elområdet har vi ABB, jag köper alltid deras märke om jag kan, men de är ju konkurrenskraftiga.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta en korrekt balkongkonstruktion? (JM)
Byggmaterial & Byggteknik -
Är detta avloppsrör från vask korrekt monterat?
Vatten & Avlopp -
Snitt i takpapp vid veck där taket bryter. Korrekt?
Tak & Vind -
Byte av fönster och reglar/isolering i badrum - hur göra korrekt?
Fönster & Dörrar -
Är detta korrekt, kabel i markrör
El