P pmd skrev:
Om man har allt i sin mobiltelefon blir man av med allt om man blir av med sin mobiltelefon.
Man har ju alla kort kvar fysiskt, bara det att dom ligger i en låda hemma.
Mobilt bankid är ju dock svårt att ha fysisk kopia av....
 
kisumisu
D Dilato skrev:
Man har ju alla kort kvar fysiskt, bara det att dom ligger i en låda hemma.
Mobilt bankid är ju dock svårt att ha fysisk kopia av....
Jobbigt dock om mobilen dör tex batteriet eller surfen.

Annars håller jag med att mobilt bankid mm är smidigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Man har ju alla kort kvar fysiskt, bara det att dom ligger i en låda hemma.
Mobilt bankid är ju dock svårt att ha fysisk kopia av....
Korten blir dock värdelösa när man spärrar dem, vilket jag antar att man bör göra om man har kortens betalfunktion i en telefon som man tappar eller blir bestulen på.

Det finns också ett slags mobiltelefonfodral med små fack för betalkort …
 
P pmd skrev:
Om man har allt i sin mobiltelefon blir man av med allt om man blir av med sin mobiltelefon.
Nejdå,
Jag har en gammal mobil som lite "backup", alltid bra som akut lösning men aldrig behövt använda.
Korten finns kvar och det är kontot man knutit i mobilen, konton kan hanteras via en dator också.
Så det är inga är inga problem, men man måste lära sig hur det fungerar för snabbt och enkelt återskapa en ny mobil. Apparna man använder finns i mitt fall i Googlekontot.
Det enda som kan strula till det i tid är och gäller alla som använder mobilt bankid om man måste skapa ett nytt, det behövs en godkänd ID-handling eller pass med "chip" avläsning, det räcker inte med körkortet. Här vet jag två som fått vänta på att man skaffat nytt pass för att skaffa nytt mobilt bankid.
 
P pmd skrev:
Korten blir dock värdelösa när man spärrar dem, vilket jag antar att man bör göra om man har kortens betalfunktion i en telefon som man tappar eller blir bestulen på.
Det finns olika möjligheter utan att spärra de fysiska korten beroende av mobil och vilken mobil plånbok som används. Samsung har funktion att spärra mobil och även radera kortinfo, sedan kan banker/kortutgivare också spärra funktioner för koppling av mobil plånbok.
Kortuppgifter behöver inte lagras i mobilen utan det kan vara "annan info" som sedan kortutgivaren knyter till kortkontot.
Så utifrån vad man använder är det bra att läsa hur man ska agera vid förlorad mobil, men det gäller ju även tappad vanlig plånbok.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Jobbigt dock om mobilen dör tex batteriet eller surfen.

Annars håller jag med att mobilt bankid mm är smidigt.
Så är det, precis på samma sätt som en vanlig plånbok kan glömmas.😉
 
P pmd skrev:
Det finns också ett slags mobiltelefonfodral med små fack för betalkort …
Vi är kanske lite OT nu i tråden men tappar man mobil med fodral inkl. korten så är måste du absolut spärra korten. Då är både mobil plånbok och fysiska kort borta för användning, tror jag.
 
P
A AndersS skrev:
Nejdå,
Jag har en gammal mobil som lite "backup", alltid bra som akut lösning men aldrig behövt använda.
Det är bra att ha en reservtelefon, men det gäller att hålla den telefonen vid liv, både batterimässigt och SIM-kortsmässigt så att man kan använda den när behovet blir akut.
A AndersS skrev:
Korten finns kvar och det är kontot man knutit i mobilen, konton kan hanteras via en dator också.
I så fall är det väl snarare kontona, och inte korten, som man bör spärra om man blir av med telefonen.
A AndersS skrev:
Det enda som kan strula till det i tid är och gäller alla som använder mobilt bankid om man måste skapa ett nytt, det behövs en godkänd ID-handling eller pass med "chip" avläsning, det räcker inte med körkortet. Här vet jag två som fått vänta på att man skaffat nytt pass för att skaffa nytt mobilt bankid.
Det går bra att besöka ett bankkontor för att skaffa ett nytt mobilt bankid. Då kan man legitimera sig med körkort. Det fungerade åtminstone med Nordea förra året.
 
P
A AndersS skrev:
Så är det, precis på samma sätt som en vanlig plånbok kan glömmas.😉
Inte riktigt precis på samma sätt. En plånbok behöver normalt ingen strömförsörjning eller "surf".
Annars är det förstås korrekt att man glömma både plånbok och telefon.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P pmd skrev:
I så fall är det väl snarare kontona, och inte korten, som man bör spärra om man blir av med telefonen.
Du får kolla hur det hanteras av respektive kortutgivare, bank, etc, troligtvis även utifrån vilken mobil plånbok du använder och vad det innebär för dina fysiska kort om de fortfarande kan användas.
Borde vara möjligt att enbart koppla bort de mobila plånböcker, men vet inte hur de gör.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
B
  • Älska
Dan1891
  • Laddar…
B breakman skrev:
Här finns ett alternativ 😁
[länk]
UNDERBART! Precis en sån boring phone vill jag ha, men att den ändå funkar när 2/3G släcks. :)
 
kisumisu
Dan1891 Dan1891 skrev:
UNDERBART! Precis en sån boring phone vill jag ha, men att den ändå funkar när 2/3G släcks. :)
Den har ju 4G.

Fanns ju för ett tag sen Nokia 3310 men i nyare format dvs 4G.edit: tyvärr verkar den bara ha 2G.

Edit 2:
Den här kanske nåt du söker
https://m.gsmarena.com/nokia_105_4g-10966.php
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
UNDERBART! Precis en sån boring phone vill jag ha, men att den ändå funkar när 2/3G släcks. :)
Om du kan leva med att den är så pass kraftfull och smart att den har MP3-spelare så finns den här på Elgiganten.
Framtidssäker med 4G 👍

Röd Nokia 8210 4G mobiltelefon med MP3-spelare, display visar klockan 12:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Odur och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Om du kan leva med att den är så pass kraftfull och smart att den har MP3-spelare så finns den här på Elgiganten.
Framtidssäker med 4G 👍

[bild]
Kanon! Då finns det ju fortfarande några alternativ för mig när2/3G släcks!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.